لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

سامانه سجام چیست و چه کارایی در معاملات بورسی دارد

  • 0
  • 20/10/29
  • خواندن: 35 دقیقه
سامانه سجام چه کارایی دارد؟ طبق دستورالعمل سازمان بورس اوراق بهادار تمامی افراد فعال در بازار سرمایه، مخصوصا فعالان بازار بورس باید اطلاعات هویتی، اطلاعات کد سهامداری و اطلاعات حساب بانکی خود در سامانه سجام ثبت نمایند و بعد از دریافت پیامک کد رهگیری ثبت نام باید به مراکز احراز هویت، که در دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاری ها انجام می شود ثبت نام خود را نهایی نمایند.
سامانه سجام

سامانه سجام مخفف چیست

سجام مخفف “سامانه جامع اطلاعات مشتریان” است. این سامانه متعلق به یکی از نهادهای اجرایی سازمان بورس به نام «شرکت سپرده‌گذاری مرکزی» است که وظیفه ثبت و نگه‌داری و تسویه معاملات در بازارهای مالی را بر عهده دارد.

سامانه سجام و حذف پولشویی

بانک‌ ها از سپرده‌گذاران خود درخواست ثبت نام در سجام را می‌ کنند. به کمک سجام همه دارایی ‌های فرد در یک سیستم به صورت شفاف تجمیع می ‌شود و برای مبارزه با پولشویی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

مزیت سجام

بدون سجام برای استفاده از خدمات یک کارگزاری مشخص یا سرمایه‌گذاری در یک صندوق، باید به صورت حضوری به آن کارگزاری یا صندوق مراجعه کرده و فرم ‌های چندین صفحه‌ ای پر کنید تا پس از احراز هویت بتوانید از خدمات آن ‌ها استفاده کنید.

سجام یکبار برای همیشه

ثبت نام در “سجام”  یکبار برای همیشه کافی هست تا از کلیه فرصت‌ های بازار مالی بدون نیاز به احراز هویت مجدد بهره‌ مند شوید. در واقع با ثبت ‌نام در سجام پس از احراز هویّت، از ارائه اطلاعات مجدد و مکرر در بازار سرمایه بی نیاز بوده و با یکبار ثبت نام به کلیه خدمات بازار سرمایه ایران دسترسی خواهید داشت.

  • توجه داشته باشید بدون وجود سامانه سجام اگر فرد تصمیم بگیرد کارگزاری را عوض کند دوباره باید فرم های شناسایی و احراز هویت را حضوری پر کند.
کارایی های مهم سامانه سجام

۱- بدون نیاز به احراز هویت مجدد و تکمیل فرم کامل می ‌توانید از خدمات موسسات فعال در بازار مالی بهره ‌مند شوید.

۲- سود شرکت ‌های بورسی که در آن سهامدار هستید بدون نیاز به مراجعه به بانک و به صورت مستقیم به حساب بانکی (که به سامانه سجام معرفی کرده‌اید) واریز خواهد شد.

۳- سامانه سجام درگاه ورودی مردم برای خدمات سهام عدالت است. به زودی سهام عدالت در قالب صندوق‌های ETF  (قابل معامله)  قابل خرید و فروش خواهند شد که هر فرد از طریق سامانه سجام به سهام عدالت خود دسترسی خواهد داشت.

  • کار اصلی سامانه سجام به رسمیت شناختن یکبار فرد و کم کردن مراحل بوروکراسی و اداری برای فرد ثبت نام شده است.

چگونه در سامانه سجام ثبت نام کنید

قدم اول: ابتدا باید فرم ثبت‌ نام در وب سایت سجام را تا آخرین مرحله تکمیل کنید.

  • آدرس سایت sejam.ir

قدم دوم: در پایان تکمیل فرم یک کد رهگیری به شماره موبایل شما پیامک خواهد شد.

قدم پایانی: بعد از دریافت پیامک باید به کارگزاری یا دفاتر پیشخوانی که احراز هویت سجام را انجام می ‌دهند مراجعه کنید و با ارئه کد رهیگیری ثبت نام خود در سجام را نهایی کنید.

* در شهر تهران بیش از ۲۶۰ مرکز احراز هویت را انجام می‌دهند. کافی است در صفحه‌ی لیست مراکز احراز هویت سجام شهر خود را انتخاب کنید تا همه مراکز را نشان دهد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت اطلاعات

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه سجام داشتن شناسنامه و کارت ملی هوشمند است.

سجام و شاملینش

ثبت اطلاعات در سامانه سجام ربطی به این نکته ندارد که فرد تازه وارد در بورس باشد. افرادی که در کارگزاری ها ثبت اطلاعات انجام داده و معاملات آنلاین بورسی انجام می دهند هم نیاز است در سامانه سجام ثبت اطلاعات را انجام دهند.

اختیار یا اجبار ثبت نام در سجام

طبق دستورالعمل سازمان بورس و سپرده‌ گذاری مرکزی، تمامی افراد فعال در بازار سرمایه که شامل فعالان بازار بورس و بازار بدهی، سرمایه‌گذاران صندوق ‌های سرمایه‌گذاری و سبدگرادانی و به طور کلی تمام افرادی که هر نوع دارایی مالی دارند باید در سامانه سجام احراز هویت شوند.

دلیل عدم ارسال کد رهگیری سجام

بسیاری از افراد از عدم ارسال کد پیگیری بعد از ثبت اطلاعات در سجام شکایت داشته اند که به دو دلیل زیر می تواند اتفاق بیفتد:

۱- به دلیل ترافیک سرور

۲- یا اشتباه وارد کردن یکی از اطلاعات هویتی

راه حل این مشکل در صورت مشاهده این وضعیت، روی گزینه ارسال مجدد کلیک کنید.

منظور از نماینده قانونی در سجام

نماینده قانونی برای موارد منجر به فوت و یا آسیب دیدگی های شدید که فرد را از حضور فیزیکی منع می کند؛ نیاز می شود و شما وکیل، وصی، والد یا ولد را به عنوان نماینده قانونی یا اصیل خود معرفی کنید. مدارک را باید بارگذاری کنید تا در صورت نیاز و نبود خودتان، اصیل یا نماینده قانونی نسبت به پیگیری سرمایه شما در بازار بورس اقدام نماید. در این مرحله باید دقت بالایی داشته باشید و یک فرد مورد اعتماد را معرفی کنید.

ویژگی نماینده قانونی در سجام

هر فرد برای ثبت نام در سجام باید یک نماینده قانونی انتخاب کند. ویژگی های نماینده قانونی بعد از خود فرد به این شرح است:

نماینده قانونی در سجام باید به سن قانونی رسیده باشد.

نماینده قانونی سامانه سجام باید شخصی قابل اعتماد باشد.

نماینده قانونی در سامانه سجام باید در سجام ثبت نام کرده باشد.

نتیجه از سامانه سجام

به طور کلی ورود به بازار بورس باید با مازاد سرمایه اتفاق بیفتد چون هر حرفه ای بورس معتقد است حداقل بازدهی مناسب در بورس یک بازه ده سال است و ثبت نام در سامانه سجام نیاز امروز برای فعالیت در بورس و کمکی برای افراد تازه وارد با کمک به معامله در صندوق های سرمایه گذاری است.

سوالات متداول

سامانه سجام مخفف چیست ؟

سجام مخفف “سامانه جامع اطلاعات مشتریان” است. این سامانه متعلق به یکی از نهادهای اجرایی سازمان بورس به نام «شرکت سپرده‌گذاری مرکزی» است.

وظیفه سامانه سجام چیست ؟

وظیفه ثبت و نگه‌داری و تسویه معاملات در بازارهای مالی را بر عهده دارد.

چه افرادی شامل ثبت نام در سامانه سجام هستند ؟

ثبت اطلاعات در سامانه سجام ربطی به این نکته ندارد که فرد تازه وارد در بورس باشد. افرادی که در کارگزاری ها ثبت اطلاعات انجام داده و معاملات آنلاین بورسی انجام می دهند هم نیاز است در سامانه سجام ثبت اطلاعات را انجام دهند.

نماینده قانونی در سجام چرا ضرورت دارد ؟

نماینده قانونی برای موارد منجر به فوت و یا آسیب دیدگی های شدید که فرد را از حضور فیزیکی منع می کند؛ نیاز می شود و شما وکیل، وصی، والد یا ولد را به عنوان نماینده قانونی یا اصیل خود معرفی کنید.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.