لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

افزایش ارزش بیت کوین یکی از گزینه های محتمل روی میز سال ۲۰۲۱

  • 0
  • 21/01/09
  • خواندن: 8 دقیقه
افزایش ارزش بیت کوین افزایش ارزش بیت کوین به نقل از بلومبرگ به عنوان بزرگترین ارز مجازی دنیا در ادامه افزایش 300 درصدی در 2020، به سمت 29 هزار دلار پیش می‌رود. افزایش صعود رقم ارزش بیت کوین این سرمایه دیجیتال در روز چهارشنبه(12 دی) از 28840 دلار گذشت و رکورد جدیدی ثبت کرد. ارزش بیت کوین تنها در ماه دسامبر 50 درصد افزایش یافته است که احتمالاً بیشترین افزایش ماهانه از 2019 تا حالا است.
bitcoin

افزایش ارزش بیت کوین

افزایش ارزش بیت کوین به نقل از بلومبرگ به عنوان بزرگترین ارز مجازی دنیا در ادامه افزایش ۳۰۰ درصدی در ۲۰۲۰، به سمت ۲۹ هزار دلار پیش می‌رود.

افزایش صعود رقم ارزش بیت کوین

این سرمایه دیجیتال در روز چهارشنبه(۱۲ دی) از ۲۸۸۴۰ دلار گذشت و رکورد جدیدی ثبت کرد. ارزش بیت کوین تنها در ماه دسامبر ۵۰ درصد افزایش یافته است که احتمالاً بیشترین افزایش ماهانه از ۲۰۱۹ تا حالا است.

ویروس کرونا و افزایش بیت کوین

ارزش بیت کوین در ۲۰۲۰ در بحبوحه همه‌ گیری ویروس کرونا ۴ برابر شده است. شاخص گلکسی کریپتوی بلومبرگ که نوسانات سبد ارزهای دیجیتال را رصد می‌کند، حدود ۲۷۰ درصد افزایش یافته است. در حالیکه رقبای بیت کوین مثل اتر هم افزایش قیمت داشته‌اند.

اظهار نظرهای متفاوت در مورد ارزش بیت کوین

افزایش اخیر قیمت این ارز مجازی اظهار نظرهای متفاوتی به وجود آورد است. برخی ارزهای مجازی را یک سرمایه‌گذاری ایمن در برابر ضعف دلار و خطر تورم می‌دانند و گروهی دیگر اعتبار بیت کوین را با توجه به ماهیت مخاطره‌آمیز آن و دوره‌ های رونق و رکود به عنوان یک سرمایه زیر سوال می ‌برند.

نظر مدیر ارشد فناوری ارز مجازی

طبق گفته پائولو آردوینو، از مدیران ارشد فناوری در صرافی ارز مجازی بیتفینکس، در حالی که رشد حضور بیت کوین در موسسات مالی نتیجه رونق فعلی این ارز مجازی است ولی احتمالا شاهد افزایش تمایل به خرده ‌فروشی بیت کوین به عنوان شکلی از طلای دیجیتال خواهیم بود.

خبر آمریکا از افزایش روز افزون بیت کوین

به نقل از سی ان بی سی، در حالی که رکوردشکنی های پی در پی بیت کوین در روزهای اخیر خبرساز شده است، بزرگ ترین بانک آمریکایی از احتمال رسیدن ارزش بیت کوین به ۱۴۶ هزار دلار در بلند مدت خبر داده است. در حال حاضر ارزش بازار بیت کوین ۵۷۵ میلیارد دلار برآورد می شود که در صورت تحقق قله پیش بینی شده چی پی مورگان، این میزان با رشد ۴.۶ برابری به ۲.۷ تریلیون دلار خواهد رسید.

پشتوانه ای با طلا

نوسانات بالای ارزهای دیجیتال هنوز یکی از اصلی ترین موانع جایگزینی آن ها با طلا است و در نظر بسیاری از معامله گران، نوسانات بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتالی بالاتر از آن است که یک سرمایه گذاری معقول باشد.

آخرین جهش بیت کوین

آخرین بار در سال ۲۰۱۷ ارزش بیت کوین یک جهش سریع را تجربه کرد و به ۲۰ هزار دلار رسید اما کمی پس از آن در دامنه پنج هزار دلاری نوسان پیدا کرد.

گزارش بانک جی پی مورگان

به گفته بانک جی پی مورگان جریان سرمایه ورودی به بازار ارزهای دیجیتالی در ماه های پایانی سال قبل افزایش کاملا محسوسی داشته است و این مساله بدان معنا خواهد بود که پتانسیل رشد زیادی برای ارزهای دیجیتالی در سال ۲۰۲۱ متصور خواهد بود.

ارزیابی جی پی مورگان از بیت کوین

ارزیابی جی پی مورگان از بیت کوین در حالی مطرح می شود که سال قبل جیمی دیمون- مدیرعامل این بانک بیت کوین را یک تقلب دانسته بود که وی را یاد حباب های کاذب قرن هفده می اندازد. البته دیمون از طرفداران سرسخت بلاک چین به شمار می رود و بارها و بارها خواهان بهره گیری از ظرفیت های این فناوری در نظام مالی و بانکی شده است. بانک جی پی مورگان سرمایه گذاری سنگینی روی فناوری بلاک چین انجام داده است و اخیرا نیز این بانک از پلتفرم خود برای انتقال وجوه بین حساب های این بانک بر بستر بلاک چین رونمایی کرده بود.

تفاوت بیت کوین با اوراق بهادر

خرید بیت کوین با خرید سهام یا اوراق بهادار متفاوت است، چون بیت کوین یک شرکت، نهاد یا سازمان نیست. همچنین بر خلاف ارزهای رایج، بیت کوین توسط یک بانک مرکزی یا دولت خاصی تولید یا صادر نمی‌شود.

عدم تاثیر مستقیم نوسان ها روی بیت کوین

به همین دلیل، سیاست‌های خارجی، نرخ تورم یک کشور و میزان رشد اقتصادی یک کشور که روی ارزش ارزهای ملی تأثیرگذار است، روی قیمت بیت کوین تأثیر مستقیم نمی‌گذارد. اگرچه عوامل ریز و درشت زیادی می‌توانند قیمت بیت کوین را بالا و پایین کنند، اگر بخواهیم تمام عوامل را در چند مورد کلی خلاصه کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عرضه ثابت و افزایش تقاضا برای بیت کوین
  • مقبولیت و کاربردپذیری
  • افزایش هزینه استخراج بیت کوین
  • ناتوان بودن رقیب‌های بیت کوین
  • افزایش تعداد صرافی‌ها و خودپردازهای بیت کوین
  • قانون‌گذاری بیت کوین، بحران‌ها و سیاست‌های پولی دولت‌ها
  • ثبات و امنیت شبکه بیت کوین
  • رسانه‌ها، نهنگ‌ها و دستکاری قیمت

تاثیر عرضه و تقاضا بر ارزش بیت کوین

یکی از مفاهیم اصلی علم اقتصاد، اصل عرضه و تقاضا است. با کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت یک دارایی افزایش پیدا می‌کند، و بالعکس با افزایش عرضه و کاهش تقاضا، قیمت یک دارایی کاهش پیدا می‌کند.

نحوه عرضه بیت کوین

نحوه و شکل عرضه بیت کوین در نوع خود بی‌نظیر است. بر خلاف ارزهای ملی که دولت می‌تواند با چاپ پول میزان عرضه را تغییر دهد، طبق پروتکل و قوانین بیت کوین، فقط ۲۱ میلیون واحد از آن تحت فرایندی به نام «استخراج» یا «ماینینگ» (mining) تولید خواهد شد. افراد داوطلبی تحت عنوان «استخراج‌کننده» یا ماینر (Miner) سخت‌افزارهای قدرتمند خود را در اختیار شبکه بیت کوین قرار می‌دهند تا تراکنش‌ها تأیید و امنیت شبکه به صورت غیرمتمرکز حفظ شود. ماینرها با سخت‌افزارهای خود بر سر پیدا کردن جواب معادله‌ی بسته‌هایی به نام بلاک (Block) که در آن‌ها تراکنش‌های بیت کوین قرار می‌گیرد، با یکدیگر مسابقه می‌دهد. به هم پیوستن این بلاک‌ها، بلاک چین بیت کوین را شکل می‌دهد. با پیدا شدن جواب معادله بلاک که به طور میانگین هر بار ده دقیقه طول می‌کشد، مقداری بیت کوین تولید می‌شود و به عنوان پاداش به ماینری که جواب معادله بلاک را پیدا کرده است، تعلق می‌گیرد.  تخمین زده می‌شود که استخراج تمام بیت کوین‌ها تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد.

بیت کوین ارزی کاربردی

بیت کوین ساخته شده تا کاربرد داشته باشد و ارزش آن به طور مستقیم به مقبولیت در بین مردم بستگی دارد. هر چه افراد بیشتری به بیت کوین اعتماد کنند و از آن به عنوان روش پرداخت یا ابزار ذخیره ارزش بهره ببرند، بدیهی است که ارزش آن افزایش می‌یابد.

مقبولیت بیت کوین بین فروشگاه ها  و تاثیر مستقیم روی ارزش بیت کوین

وقتی که یک فروشگاه بزرگ پذیرش بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت را شروع می‌کند، یا وقتی که یک مؤسسه مالی بزرگ، مانند طلا در بیت کوین هم سرمایه‌گذاری می‌کند، موجی از امیدواری به بازار تزریق شده و اغلب موجب افزایش چشم‌گیر قیمت بیت کوین می‌شود.

از تمسخر بیت کوین تا مجبور به پذیرشش

زمانی مؤسسات مالی بیت کوین را به تمسخر می‌گرفتند و حتی آن را کلاهبرداری می‌خواندند، اما حالا مجبور هستند به آن فکر کنند. هر چقدر بیت کوین به عنوان یک ابزار پرداخت یا ابزار سرمایه‌گذاری شکلی رسمی‌تر به خود بگیرد و مقبولیت آن در میان افراد بیشتری گسترش پیدا کند، بازار آن هم بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود.

نوع ارزش گذاری بیت کوین

استخراج بیت کوین نیازمند استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند است که برق زیادی مصرف می‌کنند. از طرف دیگر و همانطور که در بالا اشاره شد، میزان تولید بیت کوین‌های جدید به مرور کمتر و کمتر می‌شود و از آنجایی که استخراج یک فرایند رقابتی است، ماینرها باید قدرت پردازش بیشتری به شبکه اختصاص دهند، تا بتوانند در گردونه رقابت باقی بمانند. بنابراین با فرض افزایش تقاضا برای بیت کوین، اگر هزینه استخراج بیت کوین افزایش پیدا کند، ماینرها حاضر نمی‌شوند که بیت کوین‌های خود را با قیمت کم به بازار عرضه کنند و قیمت افزایش پیدا می‌کند.

بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال

در حال حاضر شانس بیت کوین، برای رسیدن به جریان اصلی از بقیه ارزهای دیجیتال موجود بیشتر است. پادشاه ارزهای دیجیتال که بازار آن در زمان نگارش این نوشته بیش از ۶۲ درصد تمام بازار ارزهای دیجیتال را شامل می‌شود، بیش از ۱۱ سال است که هیچ‌گونه رخنه امنیتی را تجربه نکرده و حتی با ورود ماینرهای بیشتر و افزایش هش ریت شبکه، امنیت آن به شدت افزایش یافته است. رقبای فعلی بیت کوین در حال حاضر هیچ چیز در چنته ندارند و این می‌تواند منجر به محبوبیت بیشتر بیت کوین و در نهایت افزایش قیمت آن شود. اما شاید رقبای قدرتمند در حال آمدن باشند.

ایجاد خودپردازهای بیت کوین تاثیر در افزایش ارزشش

خودپردازهای بیت کوین هم جایگاه ویژه‌ای برای کاربردی شدن این ارز دیجیتال دارند. همانند خودپردازهای سنتی که با نصب در خیابان‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو به افزایش مقبولیت کارت‌های اعتباری کمک کردند، دستگاه‌های خودپردازهای بیت کوین با تبدیل سریع پول نقد به بیت کوین و یا بالعکس، دسترسی به بیت کوین را افزایش می‌دهند. خبر خوب برای سرمایه‌گذاران بیت کوین این است که روند نصب خودپردازهای بیت کوین در سراسر جهان به شدت صعودی است.

بحران های جهانی و تاثیرش بر روی افزایش ارزش بیت کوین

دولت‌ها چه مستقیم و چه غیر مستقیم، با اقدامات خود می‌توانند موجب رشد قیمت بیت کوین شوند. اخبار مربوط به قانون‌گذاری‌ بیت کوین توسط دولت‌ها، مخصوصا اخبار کشورهای توسعه‌یافته، اغلب اوقات تأثیر خود را بر روی قیمت گذاشته است. همچنین بحران‌های جهانی مانند آنچه که در تنش میان ایران و آمریکا شاهدش بودیم، با افزایش بلاتکلیفی در مورد آینده، موجی از سرمایه را به سمت بازار بیت کوین هدایت می‌کند. بیت کوین در زمان بحران‌ها یک پناهگاه امن سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید که مردم برای حفاظت از ارزش پول‌شان به سراغش می‌روند.

تاثیر رسانه ها بر روی افزایش ارزش بیت کوین

رسانه‌های بزرگ با انتشار مطالب مثبت و گاهی اوقات اغراق‌آمیز می‌توانند جهش قیمت را رقم بزنند. از طرف دیگر، افراد دانه‌درشت یا همان نهنگ‌ها می‌توانند با ثبت سفارشات خریدِ سنگین در صرافی‌های ارز دیجیتال، جهت مثبتی به قیمت بدهند. همچنین صرافی‌ها و افراد بانفوذ در حوزه ارزهای دیجیتال بارها با اقداماتی از قبیل ایجاد سفارشات مصنوعی و اخلال در عرضه و تقاضا، باعث دستکاری قیمت شده‌اند. به عنوان یک نمونه بارز می‌توان به رشد جنون‌آمیز بیت کوین در دسامبر ۲۰۱۷ (زمستان ۹۶) اشاره کرد که قیمت بیت کوین به اوج تاریخی خود یعنی ۲۰,۰۰۰ دلار رسید. به عقیده برخی کارشناسان، آن جهش بلند، دستکاری قیمت بوده است.

نتیجه کلی از افزایش ارزش بیت کوین

بیت کوین کمیاب است و عرضه ثابت دارد. از همین جهت، هر چیزی که بتواند عرضه را کاهش داده یا تقاضا را افزایش دهد، موجب افزایش قیمت بیت کوین می‌شود. گاهی اوقات هم رشد قیمت مصنوعی است و به واسطه دستکاری رخ می‌دهد. در این مقاله از مهم‌ترین عواملی که می‌توانند موجب رشد قیمت بیت کوین شوند نام بردیم اما فراموش نکنید که هر عامل دیگری ممکن است در نوسانات قیمت نقش‌آفرینی کند. اگر قصد خرید بیت کوین دارید به مقاله ما در وام چی اتکا نکنید و از منبع های دیگر هم پیگیر شوید.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.