لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

آشنایی با تاریخچه شستا نمادی که در بورس در حال فعالیت است

  • 0
  • 20/10/25
  • خواندن: 7 دقیقه
شستا یا شصتا؟ کلمه ای که برای یک ناآشنا با نماد بورسی، (زمانی که فردی نام شستا را می آورد) این دو تا املا را در ذهنش تداعی خواهد کرد. نماد بورسی فعال و شناخته شده ای که شاید خیلی از شما که اکنون این مطلب را می خوانید سهام دار این نماد باشید اما تاریخچه اش را نمی دانید. در این مطلب وام چی سعی دارد در مورد شستا اطلاعات مفیدی به شما ارائه کند.
شستا

نماد شستا از کجا آغاز شده

نماد شستا در حقیقت، شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی که به اختصار شستا نامیده می شود، جزو بزرگترین حوزه کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حساب می آید.

سال تأسیس شستا

در سال ۱۳۶۵ به منظور حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر سازمان تامین اجتماعی با سرمایه اولیه ۲۰ میلیارد ریال تاسیس شد و در سالهای بعد در طی چند مرحله مبادرت به افزایش سرمایه گردید.

وضعیت اکنون مالی شستا

شستا یک شرکت سرمایه‌گذاری هلدینگ است که مجموعه‌ای با بیش از ۱۸۷ شرکت (مدیریتی) را اداره می‌کند. مجموع دارایی‌های این شرکت در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۵۷ هزار میلیارد تومان و درآمد سالانه آن نزدیک به ۳۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده‌است، همچنین درآمد شرکت‌های فرعی شستا که در بورس تهران فعال می‌باشند در سال ۱۳۹۱ در مجموع بالغ بر ۱٫۶۰۰ میلیارد تومان برآورد گردید. دارایی های این شرکت بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ بعد از وارد شدن در بورس تهران براورد میگردد.

  • در حال حاضر این شرکت وابسته به تامین اجتماعی به‌ عنوان پشتوانه اقتصادی این سازمان درآمده اند و نقش کلیدی در حفظ قدرت مالی شستا دارند.

منبع اصلی تامین مالی شستا

سهام شستابا توجه به این که شرکت تامین اجتماعی، وظیفه سرمایه‌گذاری از محل حق بیمه‌ ای را دارد که ماهانه از میلیون ها بیمه ‌شده سازمان تامین اجتماعی برداشت می‌ شود که اکثر پول این حق بیمه ها از جیب کارگران پرتلاش کارگاه ها و کارخانه ها پرداخت می شود.

هدف از تشکیل شستا

هدف از تشکیل شستا، سرمایه‌گذاری منابع حاصل از حق بیمه‌ هایی بوده که کارگران و بیمه ‌شدگان به مدت ۳۰ سال و به طور ماهانه پرداخت می‌ کنند.

زمینه فعالیت شستا

نماد شستا در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت‌ها، فعالیت می‌ کند.

سهم نماد شستا در بورس ایران

در حال حاضر به ‌طور متوسط معادل ۱۰ درصد از مجموع ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران، متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه شستا است.

متولیان مدیریت شستا

هیئت مدیره شرکت شستا متشکل از ۵ عضو اصلی است. تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، این تعداد ۷ نفر بود، که با انتخاب کادر مدیریت جدید سازمان تأمین اجتماعی، در جلسه ۳ شهریور ۱۳۹۲ هیئت ‌مدیره آن سازمان تصمیم گرفته شد تا اعضای هیئت ‌مدیره شستا به ۵ نفر کاهش یابد. طبق این تصمیم، در همان موقع سعید مرتضوی و احسان یارمحمد (مدیرعامل وقت) از هیئت مدیره برکنار شدند.

اعضای هیئت‌ مدیره:

محمد رضوانی ‌فر (مدیرعامل و عضو هیئت مدیره)

اکبر ترکان (رئیس هیئت مدیره)

محمود ملکوتی خواه (عضو موظف هیئت مدیره)

سید ضیالءالدین شجاعی برهان (عضو هیئت مدیره)

شرکت های تابعه شستا

شستا دارای ۱۸۷ شرکت زیرمجموعه (مدیریتی) و ۹ شرکت هلدینگ فرعی است، که فعالیت‌های گسترده‌ای را در صنایع مختلف در ایران انجام می ‌دهند. این فعالیت‌ها در بخش توزیع از صنایع دارویی، بخش سیمان از صنعت ساختمان، بازار قیر از صنایع پایین ‌دستی نفت، کارخانجات لاستیک و تایر، ترابری ریلی و برخی فعالیت‌های اقتصادی دیگر است.

نام شرکت های شستا

از شرکت‌ های وابسته که تمام یا بخش عمده سهام آن‌ها متعلق به شستا است، شامل: شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تاپیکو، شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین تیپیکو، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت سرمایه ‌گذاری صدرتامین تاصیکو، شرکت صنایع مس باهنر، شرکت پالایش نفت ایرانول، شرکت نفت پاسارگاد، شرکت لاستیک بارز، کارخانجات داروپخش، توزیع داروپخش و … می ‌باشد.

هلدینگ های زیر مجموعه شستا

هلدینگهای زیرمجموعه:

سرمایه‌ گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین

سرمایه‌ گذاری دارویی تأمین

سرمایه ‌گذاری سیمان تأمین

سرمایه‌ گذاری صدر تأمین

سرمایه‌ گذاری صبا تأمین

سرمایه‌ گذاری صنایع عمومی تأمین

خدمات ارتباطی رایتل

سرمایه‌ گذاری توسعه انرژی تأمین

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

تعریفی از هلدینگ

شرکت نگهدار یا شرکت هلدینگ (به انگلیسی: Holding company) ) شرکتی سهامی است که دارای شرکت ‌های زیرمجموعه دیگر بوده و کنترل شرکت ‌های زیرمجموعه مستقیماً زیر نظر مدیران و هیئت مدیره شرکت اصلی است. شرکت هلدینگ با خریدن بخش عمده‌ای از سهام شرکتی دیگر، می‌تواند در آن شرکت حق رای داشته باشد، که در این صورت به شرکت دوم شرکت فرعی (یا وابسته) هم گفته می‌شود.

فروردین ۹۹

۲۷ فروردین ۱۳۹۹ ده درصد از سهام شستا برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد. در مجموع ۸ میلیارد سهم عرضه شد که از این تعداد ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم برای عرضه عمومی و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم هم به منظور عرضه به صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری در نظر گرفته شد. پیش از این عرضه، از ۱۸۸ شرکت مدیریتی شستا ۸۲ شرکت وارد بورس شده بودند.

هدف اصلی و بزرگ شستا

هدف اصلي شستا مديريت کارآمد منابع مالي تخصيص يافته با رويکرد سودآوري و ارزش افزوده حداکثري در بازارهاي سرمايه داخلي و خارجي از طريق فعاليت هاي توليدي، خدماتي و بازرگاني مي‌باشد. امروز پس از۲/۵ دهه فعاليت مستمر ، شستا به يکي از شرکت‌ هاي بزرگ اقتصادي در سطح خاورميانه تبديل شده است و با تدوين چشم انداز و افق هاي آرماني خود و برنامه ريزي استراتژيک مي رود تا در آينده اي نه چندان دور به يک بنگاه اقتصادي تراز اول در سطح جهاني تبديل شود.

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.