لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

FATF کارگروهی جهانی با سیاست های حفظ منابع مالی از پولشویی و محدود کردن فعالیت های تروریسم

  • 0
  • 20/03/12
  • خواندن: 6 دقیقه
FATF چیست؟ مسئله ای که باعث نگرانی خیلی از افراد شده است. ماهیت این قرارداد چه تاثیری در آینده روابط تجاری کشور عزیزمان خواهد داشت؟ سوال هایی که مطرح می شود و برای دانستن وضعیت اتفاق های در حال جریان، اول شناختی از ماهیت کار FATF باید پیدا کنیم.

شروع اف ای تی اف

در سال ۱۹۸۹  Financial Action Task ForceیاFATF  با ماهیتی فرادولتی در مقری در پاریس شروع به فعالیت کرد.

هدف از تشکیل

هدف شکل گیری این سازمان، سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با جرایم مالی، طراحی و ترویج آن ها به کشورهای عضو برای جلوگیری از جرایم مالی است. این استانداردها، پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر تهدیدهای مربوط به سیستم مالی بین‌المللی را هدف قرار داده است.

شاخص های کشورهای عضو

در حال حاضر، این کارگروه دارای ۳۷ عضو است. بیشتر اعضای FATF را کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی تشکیل می‌دهند. یک کشور برای عضو شدن باید ویژگی‌های مهمی از جمله جمعیت بالا، تولید ناخالص داخلی قابل توجه، بخش بانکی توسعه‌یافته داشته باشد.

لیست رنگ های FATF

کشورهای عضو در این کارگروه در وضعیت سفید و فعال قرار دارند. کشورهایی که در وضعیت غیرهمکار قراردارند مانند کره شمالی، کوبا و البته ایران عزیزمان در لیست سیاه قرار دارند. کشورهایی که از آنها‌ به‌عنوان پناهگاه امن برای حمایت از تامین مالی تروریسم و پولشویی یاد می‌شود هم در لیست خاکستری FATF قرار می‌گیرند. قرار گرفتن این کشورها در این فهرست به‌ معنای هشداری برای امکان ورود به لیست سیاه است.

دلیل مهم بودن FATF

توصیه‌ها و خط مشی های این کارگروه از سوی بسیاری از کشورها جدی گرفته می‌شود. اگر کشوری در لیست خاکستری و سیاه FATF قرار بگیرد، شانس ادغام در نظام بانکی جهانی را از دست خواهد داد. کاهش مبادلات تجاری بین‌المللی، تحریم‌های اقتصادی از سوی صندوق‌ بین‌المللی پول و شانس همکاری با بانک جهانی را از دست می دهد.

در لیست سیاه بودن و عواقبش

اصطلاح «لیست سیاه» به کشورهایی گفته می‌شود که از نظر FATF خطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم آن‌ها بالاست. با اینکه بر اساس حقوق بین‌الملل، قرار گرفتن در لیست سیاه FATF به خودی خود هیچ‌گونه تحریم رسمی‌ای را به همراه ندارد، اما در عمل، کشوری که در لیست سیاه قرار می‌گیرد اغلب خود را در معرض فشار مالی می‌بیند. در واقع، وقتی نام کشوری در فهرست دولت‌های غیرهمکار و مناطق پرخطر گروه ویژه اقدام مالی قرار می‌گیرد، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مهم دنیا، در برخورد با بانک‌ها و شرکت‌های آن کشور، نهایت احتیاط را به خرج می‌دهند و حتی گاهی به همین دلیل از برقراری روابط با آنها خودداری می‌کنند.

آخرین وضعیت ایران در FATF

دولت ایران با اجرایی شدن برجام، چهار لایحه را برای راه نیافتن به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی (FATF) ارائه کرد:

  • لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی که شورای نگهبان آن را تائید کرد.
  • لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) به عنوان اولین لایحه‌ای که شورای نگهبان آن را تائید کرد.
  • لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب اما شورای نگهبان آن را رد کرد.
  • لایحه کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) که آن هم در مجلس شورای اسلامی تصویب شده اما به دلیل مخالفت شورای نگهبان و پافشاری مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده و هنوز بلاتکلیف است.

عدم تصویب پیشنهادات

در نهایت با به تصویب نرسیدن لوایح مورد نظر FATF و پس از سه سال هشدارهای پیاپی این کارگروه، روز جمعه ۲ اسفند ۹۸ نام ایران در لیست سیاه قرار گرفت. در بیانیه گروه اقدام مالی آمده است که به دنبال عدم تصویب کنوانسیون پالرمو و لایحه تامین مالی تروریسم، این کارگروه به طور کامل تعلیق از اقدامات تقابلی را برمی‌دارد و از اعضای خود می‌خواهد که مطابق با توصیه‌ها اقدامات متقابل موثر را اعمال کنند.

دلیل نگرانی از لیست سیاه

وقتی در لیست سیاه این کارگروه فرادولتی قرار بگیریم یعنی معاملات مالی کشور برای کشورهای عضو شفافیت ندارد و هر لحظه باید در صورت معامله و تجارت در دیگر کشورها منتظرضبط اموال، برنگشتن سود یا اصل سرمایه خود باشید.

۵ اقدام FATF در مورد کشورمان

۵   مورد اقدام مهم FATF علیه ایران اجرایی شده است. این موارد عبارتند از: محدود کردن روابط بانکی و تجاری بین‌المللی افرادی که در ایران قرار دارند، قطع رابطه با موسسات مالی که در کشور ایران قرار دارند، اجازه ندادن برای ایجاد شعب موسسات مالی ایران در کشورهای دیگر و دایر نکردن شعبه در کشور ایران است.

دسترسی به ۵ مورد تحریم از قبل، آیا وجود داشته؟

پس از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا از خردادماه سال ۹۵ هیچ‌کدام از موارد مطرح شده در دسترس اقتصاد ایران نبوده و نیست که با توصیه‌ ها و پیشنهادات گروه ویژه اقدام مالی متوقف شود. بر این اساس، اگر ایران از لیست سیاه FATF خارج شود و حتی در بین کشورهای با میزان ریسک بسیار پایین هم قرار بگیرد با وجود تحریم‌های مالی آمریکا هیچ دستاوردی برای اقتصاد کشورمان ندارد. به نوعی آب یک وجب و صد وجب از سر اقتصاد کشورمان گذشته است!!!

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.