لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

ETF چیست ؟ سوالی که کاربران زیادی علاقمند دانستن آن هستند.

  • 0
  • 20/05/16
  • خواندن: 13 دقیقه
ETF چیست؟ سوالی که کاربران زیادی علاقمند دانستن آن هستند. FTAF واژه مخفف نزدیکی به این واژه است که در نگاه اول عده ایی آن را جا به جا می گیرند. دانستن اطلاعات در مورد ETF برای افراد تازه کار بورس می تواند کمک بزرگی باشد تا در آینده سرمایه گذاری بورسی برای خودشان قدم بزرگی بردارند.
etf

من خیری از بورس ندیدم

خیر دیدن و ندیدن از بورس به دانش بورسی و به اصطلاح کاربلد بودن برمی گردد. اگر همین طور وارد بورس شوید یک سهام بخرید بعد از مدتی که سوددهی مناسب نداشتید. بدون فروش سهام خود به خود حذف می شوید و سهام هم برایتان خاطره می شود.

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس همان ETF می باشد. در مطلبی قبلاً از صندوق های سرمایه گذاری به واسطه بانک ها (مانند توسعه ایرانیان بانک آینده) در مطلبی مفصل صحبت کردیم که این صندوق ETF با صندوق سرمایه گذاری هم متفاوت است.

خط وسط بین سهام روی تابلو بورس و صندوق سرمایه گذاری

خط وسط بین سهام های عرضه شده روی تابلو بورس و صندوق سرمایه گذاری می باشد و نحوه کار اکثر صندوق‌های قابل معامله در بورس ساده است. یک ETF در بازار بورس مانند سهام معامله می‌شود و کارکرد آن با صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک است.

مزیت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله برای حرفه ایی ها و تازه کار ها مزیت دارد و نباید این تفکر را داشت که برای تازه واردها فقط مناسب است.

*ETF برای حرفه ایی ها یک روش بهینه سازی سبد سهامشان است.

*برای تازه واردها هم سرمایه گذاری در بستری امن و با سوددهی بالاتر از صندوق سرمایه گذاری می باشد.

تفاوت ETF با دیگر صندوق های سرمایه گذاری

ETF با دیگر صندوق های سرمایه گذاری تفاوت هایی دارد که خودش سندی بر بهتر بودن بر آن ها می باشد:

  1. صندوق‌های ETF از تمام دفاتر کارگزاری‌ها و سامانه برخط معاملات قابل معامله است.
  2. ارزش خالص دارایی‌های آن به لحظه (۲ دقیقه یکبار) محاسبه و به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رسد.
  3. از مزیت‌هاETF ارزان بودن آنها نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است، زیرا خریداران از طریق کارگزاران بورس، معاملات خود را انجام می‌دهند و بنابراین هزینه‌های بازاریابی برای صندوق وجود ندارد.

*ارزش مبنای هر واحد سرمایه گذاری در صندوق ‌های قابل معامله فقط ۱۰,۰۰۰ ریال است.

  1. همچنین به استناد مفاد تبصره ۱ ماده ۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست ‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بابت نقل و انتقال واحدهای سرمایه‌ گذاری انواع صندوق‌ های سرمایه گذاری قابل معامله و صدور و ابطال آنها هیچگونه مالیاتی اخذ نمی‌ شود.

حداقل و حداکثر سرمایه یک فرد برای سرمایه گذاری

دوره فعالیت این صندوق‌ ها نامحدود بوده و حداقل و حداکثری برای سرمایه گذاری افراد حقیقی و حقوقی در این صندوق‌ ها در نظر گرفته نشده است. در این صندوق ها بازخرید واحدها در کوتاه مدت بدون پرداخت جریمه امکان پذیر است. همچنین دوره پرداخت وجه بازخرید واحدها حداکثر ۳ روز کاری است.

دارایی یک صندوقETF متشکل از چیست ؟

دارایی یک صندوق ETF ممکن است متشکل از چندین سهام، سپرده بانکی، شمش طلا، اوراق خزانه دولتی، مقداری پول نقد، سکه، ارز یا ترکیبی از تمامی این موارد تشکیل شده باشد.

دارایی صندوق ETF با ارزش معادل

صندوق ETF در هنگام فروش به فرد ارزش معادلش مانند تمام سهام های در بورس تعلق می گیرد اگر در صندوقی شمش طلا باشد و ۱۰۰ گرم طلا حق یک نفر باشد. طلا به وی نمی دهند بلکه به­روز با قیمت معادل نقدینگی پرداخت می شود.

انواع صندوق های ETF را بشناسیم

صندوقETF انواع مختلفی دارد که همه آن ها در بازار بورس کشورمان ایران وجود ندارد. صندوق هایی که در حال حاضر در بورس فعالند:

  1. صندوق بادرآمد ثابت
  2. صندوق سهام
  3. صندوق مختلط
  4. صندوق بازار خارجی
  5. صندوق ارز
  6. صندوق صنعتی
  7. صندوق کالایی
  8. صندوق خرسی یا معکوس

اعتماد به صندوقETF و عدم کلاهبرداری

سرمایه گذار نا آشنا به بورس، ممکن بود در گام اول اعتماد کاملی به مدیر صندوق نداشته باشد و امکان کلاهبرداری بدهد اما در صندوق ETF ها از آنجا که معاملات آن در بورس انجام می شود، سازمان بورس و اوراق کنترل های لازم جهت ورود صندوق به بورس را انجام داده است بنابراین مشکل اعتماد و ترس از کلاهبرداری در این صندوق منتفی می باشد.

شمارش ارزش صندوق ها در بورس

شمارش ارزش صندوق ها در بورس، برای مثال، واحد ETF است. نباید بگوییم سهم ETF چون صندوق‌ها (چه ETF باشند و چه نباشند) همه واحد و نه سهام دارند.

بدون کد بورسی می توانETFخرید ؟

ETF   هایی که دولت قصد عرضه آن را دارد برای افرادی که کد بورسی ندارند از طریق بانک ها هم قابل خریداری است. اما برخی ETF های دیگر فقط از طریق کارگزاری باید خریداری شود.

زمان خرید واحدهای ETF

افراد که جدید وارد بورس می شوند، می توانند بلافاصله واحدهای صندوق ETF را بخرند و نیاز نیست مانند خرید سهام عادی یک ماه صبر کنند.

جای یک سوال و برتری صندوق ایی تی اف

جای یک سوال پیش می آید، فردی سهام صندوق سرمایه گذاری در بانک دارد موقع برداشتن پول، اصل همان پول خودش را برمی دارد و ارزش افزوده سهم صندوق روی هر واحد نصیبش نمی شود. صندوق ETF این مزیت را دارد که فرد جدا از سود، ارزش هر واحدش هم بیشتر می شود.

نوسان قیمت در صندوق های ETF

نوسان قیمت در صندوق های ETF مانند بورس مثبت و منفی پنج نیست. دامنه نوسان ETF ها مثل سهام نیست و آزادی بیشتری برای رشد و اُفت قیمت دارند.

کم ریسک تا پر ریسک صندوق های ETF

همان طور گفتیم ETF ها انواع مختلفی دارند، به ترتیب از کم ریسک به ریسک بیشتر:

درآمد ثابت

مختلط

سرمایه گذاری در سهام

*برای سرمایه گذاری در این نوع صندوق ها بیشتر به سوابق بازدهی ETF باید توجه کرد.

سهام بورس سود نقدی ندارد

اگر سهام بخرید، سود نقدی عائد شما نمی شود و فقط برخی شرکتهای سودده سالیانه مبلغی را به عنوان سود نقدی (سالی یکبار) پرداخت می کنند. برخی سرمایه‌گذاری‌ ها در بورس سود نقدی ماهیانه مثلاً صندوق‌ های درآمد ثابت دارند.

کلام آخر رصد وضعیت صندوق ها

برای رصد و بررسی وضعیت صندوق‌ ها ETF با مراجعه به سایت بورس و استفاده از گزارش‌های عملکرد هفتگی، ماهانه، سه‌ماهه و… صندوق ها می توانید حرکت های احتمالی خرید آینده سهم خودتان را مشخص کنید.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.