لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

قرارداد بستن را بعد از انتخاب سرمایه گذار جدی بگیرید

  • 0
  • 20/06/06
  • خواندن: 10 دقیقه
قرارداد بستن

دو بخش بودن قرارداد

قرارداد های استارت آپی هم مانند تمام قرارداد بستن ها باید دارای دو بخش عمومی و مشترک باشد. شغل شما خالاقانه است اما از یک قانون که تمام حرفه ها پیرو آن می باشد باید پیروی کند.

گام اول طرفین و موضوع قرارداد چیست ؟

در همین، گام آغازین طرف قراردادتان را با مشخصات کامل و حقیقی مشخص کنید. در مطالب پیشین کامل در مورد پولشویی به طور کامل توضیح دادیم برای اجتناب از طعمه قرار گرفتن؛ طرف قراردادتان و منبع سرمایه را مشخص کنید. مشخصات خودتان که سرمایه پذیر هم می باشید را به طور کامل در قرارداد ذکر و موضع قرارداد و نوع گرفتن سرمایه(نقدی،غیرنقدی) را مشخص کنید.

ضمیمه قرارداد سرمایه پذیر استارت آپ

تمام مدارکتان از مدارک شناسایی خودتان، سرمایه گذارتان، اگر سرمایه گذار شرکت دارد و به وسیله آن شما قرار است زیر مجموعه آن ها بشوید، شماره های ثبتی شرکت سرمایه گذار و تمام مواردی که در روز مبادا برای احقاق حقتان می تواند کمک کند را ضمیمه قرارداد کنید.

مدت قرارداد در سرمایه پذیری استارت آپ

شغلی که به واسطه کاربران در دسترس و آنلاین جذب آن ها خیلی راحت تر از مشاغل سنتی می باشد؛ مشخص کردن مدت زمان قرارداد بسیار، حیاتی و مهم است وقتی سرمایه می پذیرید. همان قدر زمان بگیرید که نیاز است چون بعد از آن باید سود بیشتری به سرمایه گذار بدهید که فقط حمایت یا نقدینگی اش را دریافت کرده اید. از یک جایی سود زحمتتان باید به حساب خودتان بیاید و بس. زمان مبدا محاسبه خسارت تاخیر را هم دقیق مشخص کنید.

چند مرحله ایی کار کنید.

برای دریافت سرمایه از سرمایه گذار می توانید در قراردادتان یک بازه زمانی چند مرحله ایی ببندید. در هر زمان معین یک فاز از تعهدتان را کامل می کنید و دریافت سرمایه بعدی را منوط به آن کنید. این نکته مثبت برای خودتان می باشد که اگر کارتان سرانجامی نداشت تمام منابع مالی را هدر و زمان جبرانتان را از دست نداده باشید.

قسمت مهم قرارداد استارت آپ

تعهد طرفین را مشخص کنید. در قبال چه امتیاز هایی چه چیزی را تعهد می کنید. درصدی کار کرده اید، معامله بر سر زمان بعد از بازدهی است و یا بخشی از سرمایه کمک بلاعوض است. هر چیزی که با کلام تعهد کرده اید را بنویسید. گزاره (نه این نیاز نیست مکتوب شود بین خودمان تعهد کرده ایم، مشکلی ندارد) قابل قبول نیست. اگر تعهدی هست باید با تمام زوایا مکتوب شود.

خاتمه و فسخ قرار داد

برای هر قراردادی که مکتوب می کنید زمان اتمام در نظر بگیرید. حق فسخ قرارداد را برای خود و سرمایه گذار محفوظ بدانید. شرایط فسخ قرارداد را مشخص کنید.

مرجع حل اختلاف

ممکن است در رابطه خود با سرمایه گذار و عمل به مفاد تعهد شده به مشکل بربخورید؛ در قراردادتان یک مرجع اولیه قضاوت داخلی که کاملاً بی طرف باشد، مشخص کنید تا در گام اول به مراجع قضایی مراجعه نکنید. یک شغل استارت آپی، روحیه، ساز و کارش جوری است، تا جایی که می تواند باید از فضاهای متشنج که مانع بروز خلاقیت می شود دوری کند.

نکته سرمایه گذار استارت آپی

اگر سرمایه‌گذاری به‌شکل نقد باشد باید مشخص شود که این مبلغ چقدر است؛ همچنین اگر سرمایه‌گذار، سهام شرکت دیگری را به‌عنوان سرمایه می‌آورد، این سهام باید ارزش‌گذاری شود. همچنین ممکن است سرمایه غیرنقدی باشد، برای مثال تجهیزات یا نیروی کار. پس به‌طور کلی نکته مهم تعیین ارزش سرمایه‌ای است که وارد شرکت می‌شود. سرمایه‌گذاری می‌تواند زمان‌بندی داشته باشد، یعنی سرمایه‌گذار در فواصل معین و در بخش‌های گوناگون، سرمایه خود را وارد شرکت یا استارتاپ کند. توصیه می‌شود که حتما جدول زمان‌بندی در قرارداد یا ضمیمه آن پیش‌بینی شود.

جدول زمان بندی در واگذاری سرمایه

پس به‌ طور کلی نکته مهم، تعیین ارزش سرمایه‌ای است که وارد شرکت می‌شود. سرمایه‌ گذاری می‌تواند زمان‌بندی داشته باشد، یعنی سرمایه‌گذار در فواصل معین و در بخش‌های گوناگون، سرمایه خود را وارد شرکت یا استارتاپ کند. توصیه می‌شود که حتما جدول زمان‌بندی در قرارداد یا ضمیمه آن پیش‌بینی شود.

دستاورد سرمایه گذار  استارت آپی چیست ؟

نکته مهم دیگر این است که سرمایه‌گذار در این قرارداد چه دستاوردی خواهد داشت؟ ممکن است در ازای سرمایه، میزان مشخصی سهام (ممتاز یا عادی) به سرمایه‌گذار منتقل شود؛ یا بدون واگذاری سهام، سرمایه‌گذار تنها سود مشخصی را در فواصل زمانی معین دریافت کند. توصیه می‌شود که زمان سوددهی سرمایه و دریافت سود توسط سرمایه‌گذار در قرارداد حتماً تعیین شود

 نکته ایی که برای کار استارت آپ ها خیلی مهم است.

صریحاً متذکر شوید در صورتی که سرمایه گذار اگر از اطلاعات محرمانه و ایده های پیشرفت و رقابتی حرفه استارت آپی شما مطلع شد؛ باید امانت دار باشد و حق انتقال عمدی و غیرعمدش را ندارد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.