لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

اُردر در بورس به چه معناست؟ فعالان بورسی باید آن را بشناسند

  • 0
  • 20/06/04
  • خواندن: 9 دقیقه
اُردر در بورس

اُردر ترس در بورس چیست ؟

همان طور که از معنی order پیداست عمل ترساندن صاحبان سهام می باشد. بارها شاید با افرادی برخورد داشته اید که عنوان کرده اند سهامشان اُفت نزولی شدیدی داشته و با ضرر آن را فروخته اند و با گذشت چند روز قیمت سهام، رشد چشمگیری داشته است. این افراد بدشانس نیستند در تله اُردر ترس گیر افتاده اند.

راهکار اُردر ترس چیست ؟

بازیگر سهام در بورس، اول مقداری سهم از سهامدارانی که فروشنده می شوند جمع می کند (در حدی که بتواند اُردر گذاری کند.) سپس برای جمع آوری بیشتر، شروع به اُردرگذاری در سمت فروشنده با حجم اصلی در ردیف های دوم و پایین تر (تا اُردر پنجم) می ‌نماید که شبهه سقوط سهم در سهامداران واقعی ایجاد شود تا افراد با ترس از دست دادن منافع مالی خود، شروع به فروختن سهام کنند در این زمان، فرد بازیگر جایگاه (فروشنده فرضی بودن) را عوض می کند و شروع به خریدن می کند.

اُردر مخفی، کمک به موفقیت بازیگر سهام

با استفاده از پلتفرم هر کارگزاری در بورس، به عنوان مثال بازیگر اگر قصد خرید ۱۵۰۰۰ هزار سهم را دارد؛ سی درصد آن را به نمایش در می آورد و هفتاد در صد آن را پنهان می کند. در هنگام خرید از سی درصد اُردر سهم نمایشی در بورس (۴۵۰۰ سهم) خرید نمی کند و از هفتاد درصد پنهان، خریدش را انجام می دهد تا فردی به تغییرات مشکوک نشود.

افزایش قیمت با اُردر سنگین در بورس

فرد بازیگری تصمیم گرفته، قیمت سهام یک کارگزاری یا شرکتی را بالا ببرد تا ارزش سهامش رشد کند. به محض شروع کار در بورس، یک اُردر (منظور سفارش) سنگین میلیونی را به ثبت می رساند. افراد سهام دار با دیدن تقاضا سعی می کنند با حفظ سهام خود (عدم فروش) به صف خریدارن هم بروند و اُردر خرید بگذارند؛ با همین اتفاق بدون هیچ عکس العمل دیگری ارزش سهام، ۵ درصد رشد می کند. (در مطالب پیشین بیان شد، ریسک بازار بورس ایران مثبت و منفی ۵ می باشد.)

یکی از راه های پی بردن به ترفند اُردر سنگین

به طور نسبی افزایش بالای درخواست ناگهانی برای سهامی می تواند نمونه اُردر سنگین و شک برای رشد باشد. در روند عادی یکدفعه بدون دلیل برای سهام، اینقدر سفارش و درخواست نمی تواند ایجاد شود. یک نمونه این روش، سهام حسیر بود؛ حدود۴۰ میلیون اُردر در بورس رشد کرد و یکدفعه، ناگهانی بعد از سود بازیگر اُردر گذار هم خالی شد.

کد به کد کردن سهام

روند کد به کد به این شکل اتفاق می افتد که یک کد حقوقی چندین کد حقیقی برای خود دارد. زمانی که سهم، شرایط مناسبی برای رشد دارد (یعنی همان نقاط کف حمایتی مهم با کد حقوقی) فروشنده با کدهای حقیقی، خریدار می شود؛ سپس با استفاده از کد حقوقی شروع به فروش سهم در بازار می کند، با اُردرگذاری های زیاد توجه و تقاضای بازار برای خرید سهم را افزایش می دهد تا جایی که قیمت سهم در بازار بالا می رود و بعد از رشد قیمت با کد حقیقی اقدام به فروش سهم می نماید؛ به این ترتیب سود خوبی نصیب کدهای حقیقی خریدار می شود. همین حالت در جهت منفی و در هنگام کاهش قیمت هم می تواند رخ دهد.

چهار حالت کد به کد کردن

حالت اول، سیگنال خرید: فروش با کد حقوقی و خرید با کد حقیقی، مهمترین نوع کد به کد می باشد که معمولاً با یک هدف خاص در سهم صورت می گیرد و بعد از این اتفاق باید در انتظار یک حرکت رو به رشد در سهم بود.
حالت دوم، سیگنال فروش: فروش با کد حقیقی و خرید با کد حقوقی عموماً با هدف خالی کردن و فروش سهم صورت می گیرد.
حالت سوم، خرید و فروش با کد حقوقی
حالت چهارم، خرید و فروش با کد حقیقی

تفاوت معاملات کد به کد و بلوکی

معاملات بلوکی کارمزد ندارد ولی معاملات کد به کد کارمزد دارد به همین علت کد به کد  مهمتر از معاملات بلوکی است. هدف از معاملات بلوکی فقط شاخص سازی است ولی هدف از معاملات کد به کد پیاده کردن برنامه های خاص است. شاید دیده باشید زمانی که شاخص کل روزانه، منفی می باشد در برخی از نمادهای بازار، ممکن است معامله بلوکی انجام شود؛ این معاملات به منظور مثبت کردن شاخص کل و یا کم کردن اثر منفی شاخص کل، انجام می شود.
 از خرید و فروش حقوقی

سرمایه گذاران حقیقی افرادی هستند که اقدام به دریافت کد معاملاتی کرده تا بتوانند به خرید و فروش سهام مشغول شوند ولی سرمایه گذاران حقوقی شرکت های ثبت شده ای هستند که از طریق این شرکت ها اقدام به دریافت کد بورسی می کنند. تفاوت کد حقوقی با حقیقی در تعداد سهام های در دسترس است که می تواند در ارزش سهام ها، موج سواری راه بیندازد. معمولاً سهام داران حقوقی دنبال سود های کوتاه مدت نیستند و بورس برایشان یک تجارت محسوب می شود که به واسطه این تفکر، بیشترین ترفندها و نوسانات را در بازار بورس ایجاد می کنند.

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.