لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

بودجه ۱۴۰۰ و ردیف بودجه هایی که در یک سال آینده سرنوشت ساز است

  • 0
  • 20/12/08
  • خواندن: 5 دقیقه
بودجه 1400 و تبصره های آن که برای یک سال آینده کشور رقم می خورد توسط دولت آقای روحانی به مجلس تقدیم شده است و با بررسی و رای نهایی مجلس شورای اسلامی اجرایی خواهد شد. سایت وام چی در این مطلب بخش هایی از لایحه بودجه سال آینده را با توجه به موضوعات اقتصادی که برای کاربرانش مهم و تاثیر گذار در معیشت اقتصادی یک سال آینده دارد؛ جمع آوری کرده تا از آن مطلع شوند.
بودجه 1400

بودجه ۱۴۰۰ و افزایش حقوق

در بودجه ۱۴۰۰ به موجب پیش‌بینی صورت گرفته در تبصره ۱۲ افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر در دستگاه‌های اجرایی و همچنین نیروهای مسلح وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی به استثنای مشمولین قانون کار جمهوری اسلامی ایران از قبیل کارکنان کشوری و لشکری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و افزایش حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی به میزان ۲۵ درصد تعیین شده است.

وام ازدواج ۱۴۰۰ و رقم نهایی وام در سال جدید

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به رقم “وام ازدواج” در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: رقم وام ازدواج در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تغییری نکرده است، لذا با همان رقم و با شرایط سال گذشته یعنی ۵۰ میلیون تومان به مزدوجین پرداخت می‌شود.

یک دلیل عدم افزایش وام ازدواج در ۱۴۰۰

آقای تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: با توجه به عدم افزایش رقم ازدواج در کشور و ازدواج هایی که منتهی به تشکیل یک خانواده نشده است و مشاهده نکردن تاثیر افزایش رقم وام ازدواج ۳۰ میلیونی در سال ۹۸ به ۵۰ میلیون تومانی در سال ۹۹ باعث شد که تصمیم گرفته شود که به جای افزایش مبلغ وام ازدواج به سمت حمایت های فرزندآوری به نوع دیگر رفته شود.

عدم افزایش وام ازدواج و وام فرزندآوری

مبلغ وام ازدواج نسبت به امسال تغییری نکرده، برای خانوارهایی که صاحب فرزند سوم می‌شوند نیز وام ۷۰ میلیون تومان وام فرزندآوری دریافت می‌کنند.

تاریخ عقد و وام ازدواج در سال ۱۴۰۰

همچنین زوج ‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از مورخ ۱۳۹۷/۱/۱ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده ‌اند می ‌توانند در سال آینده برای دریافت وام خود اقدام کنند.

  • افرادی که در سال ۹۶ عقد کرده اند، وام را نگرفته و منتظر افزایش سقف وام در سال جدید هستند؛ به این نکته توجه کنند برای گرفتن وامشان اقدام کنند که در سال جدید وام ازدواج با مبلغ کامل به زوجی که از اول فروردین ۹۷ عقد کرده است تعلق خواهد گرفت.

وام ودیعه مسکن برای والدین سه فرزندی

۲۱۰  میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات قرض ‌الحسنه ودیعه مسکن برای خانوارهای فاقد مسکن که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ صاحب فرزند سوم شده ‌اند، در نظر گرفته شده است.

مبلغ وام ودیعه والدین سه فرزندی و مدت بازپرداخت

وام ودیعه مسکن زوج هایی که در مدت مشخص شده فرزند سوم را به دنیا بیاورند، مبلغ وام ۷۰ میلیون تومانی است و حداکثر باید در ۲۰ سال بازپرداخت شود.

وام های قرض الحسنه ای دولت در بودجه ۱۴۰۰

درباره نحوه توزیع وام ‌های قرض‌ الحسنه هم دولت اعلام کرده است که بانک ‌ها باید ۲۰ میلیون تومان وام ضروری برای کارکنان و بازنشستگان نیروی انتظامی در نظر بگیرند و یک وام  ۱۰۰ میلیون تومانی ساخت یا خرید مسکن با نرخ سود  ۹ درصد و بازپرداخت آن ۲۰ ساله بپردازند. همچنین وام بیماران صعب ‌العلاج، سرطانی و زوج‌ های نابارور بخش دیگری از تسهیلات قرض ‌الحسنه سال آینده را پوشش می ‌دهند.

یارانه نقدی در بودجه ۱۴۰۰

در کشور حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی می‌گیرند. دولت در بودجه سال آینده معادل ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت این یارانه در نظر گرفته است. مبلغ این یارانه تغییر نکرده و همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ‌ازای هر نفری که از ابتدا تصویب شده، در سال آینده نیز پرداخت می ‌شود.

سال ۱۴۰۰ و حذف نصف یارانه بگیران

طبق گفته مژگان خانلو، سخنگو ستاد بودجه سازمان برنامه‌وبودجه، ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می ‌کنند، که به نظر می ‌رسد طبق لایحه بودجه برآورد می ‌شود اگر شناسایی‌ ها صورت گیرد احتمالا یارانه ۲۰ میلیون نفر آن در سال آینده حذف شود، که از این طریق در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع صرفه‌جویی می ‌شود.

موضوع حذف یارانه بگیران سه دهک

سه سالی است که در لایحه بودجه موضوع حذف سه دهک از جمعیت کشور درج می ‌شود، اما فقط در سال ۹۸ یک میلیون نفر از یارانه ‌بگیران حذف شدند. امسال نیز یارانه هیچ کس قطع نشد. باید دید در سال آینده این بند اجرایی می ‌شود یا خیر؟

نتیجه کلی

بودجه ۱۴۰۰ آینده یک سال درآمد و هزینه های کشور را مشخص می کند و به تبع آن مردم جامعه هم تحت تاثیر قرار می گیرند. دانستن ردیف بودجه و تخصیص اعتبارات در بودجه هر سال می تواند راهگشای فعالیت های اقتصادی هر فردی باشد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.