لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

تاریخچه نمادهای بورسی برای آشنای کلی با نمادهای فعال در بورس

  • 0
  • 20/11/03
  • خواندن: 3 دقیقه
تاریخچه نمادهای بورسی برای آشنایی با نمادهای فعال و انتخاب آن برای پرتفوی نیاز است. در این مطلب سعی شده چند نماد بورسی که در تیر و مرداد امسال حضور پررنگ و اسم پرتکراری داشتند در یک نمای کلی، اطلاعات جامعی در موردشان به شما کاربران عزیزمان ارائه شود.
تاریخچه نمادهای بورسی

تاریخچه نمادهای بورس با فاما

تاریخچه نمادهای بورسی را با نماد فاما شروع می کنیم. شرکت صنعتی آما در تاریخ ۱۳۸۸/۰۹/۰۱ به صورت شرکت با مسئولیت محدود و طی شماره ۷۰۶۳ مورخ ۱۳۳۸/۱۰/۱۸ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران با شناسه ملی ۱۰۱۰۰۳۲۲۶۹۰ و کد اقتصادی ۴۱۱۱۱۱۱۳۵۸۱۴ به ثبت رسیده است. شرکت در تاریخ ۱۳۵۲/۰۳/۲۳ به شرکت سهامی عام تبدیل و در تاریخ ۱۳۵۴/۱۲/۰۴ در بورس اوراق بهادار با نام فاما پذیرفته شده است.

موضوع فعالیت فاما

موضوع فعالیت اصلی شرکت طبق مفاد ماده ۲ اساسنامه عبارت است از ایجاد یک کارخانه برای تولید محصولات صنعتی در شهر تهران و یا هر یک از شهر دیگر ایران، تهیه و وارد کردن کلیه مواد و ملزومات اعم از ماشین آلات یا مواد اولیه و غیره که برای ادامه کار و تولیدات کارخانه لازم باشد، فروش و صدور محصولات کارخانه ها و بازخرید آن ها، انجام هر نوع امور بازرگانی دیگر که مربوط به موضوع شرکت و عملیات جوشکاری باشد، مشارکت و سرمایه گذاری در سایر شرکت ها و یا خرید سهام آن ها است.

تاریخچه نمادهای بورسی با نماد زمگسا

شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال (سهامی عام) در سال ۱۳۴۹ تأسیس و در سال ۱۳۵۲ فعالیت خود را در رشته فعالیت های کشاورزی و دامپروری آغاز نموده است. این شرکت زیر مجموعه شرکت هلدینگ کشاورزی و دامپروری فردوس پارس و بنیاد مستضعفان می باشد. در حال حاضر این شرکت یکی از یزرگترین گاوداری های شیری (صنعتی) در سطح استان قزوین استقرار و بهره برداری از سیستم های آبیاری تحت فشار و داشتن مزارع تمام مکانیزه تولید علوفه و غلات با راندمان های مطلوب، یکی از بزرگترین و موفق ترین شرکت های فعال در بخش کشاورزی و دامپروری در استان قزوین و کشور می باشد. در تاریخ ۱۳۶۵/۱۱/۲۵ از «با مسئولیت محدود» به «سهامی خاص» و در تاریخ ۱۳۷۸/۰۸/۰۵ به «سهامی عام» تبدیل گردیده و درتاریخ ۱۳۸۱/۱۰/۲۱ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.

فعالیت

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه، انجام کلیه امور مربوط به کشاورزی، زراعت، دامداری، باغداری، پرورش طیور، زنبور عسل، ماهی و هر گونه حیوان دیگر به منظور استفاده از پشم، کرک، گوشت، پوست، شیر و سایر فرآوردههای پروتئینی، سایر مواد اولیه صنایع کشت و صنعت وابسته به کشاورزی، دامداری و واردات هر نوع دام و مواد اولیه و ماشین آلات می باشد.

تاریخچه نماد نطرین

شرکت عطرین نخ قم در تاریخ ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۳ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و طی شماره ۱۲۸۵۸ و شناسه ملی ۱۴۰۰۴۰۵۴۷۱۷ در اداره ثبت اسناد قم به ثبت رسیده است. به موجب مصوبه ۱۳۹۵/۰۶/۱۵ مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام مندرج در روزنامه رسمی مورخ ۱۳۹۵/۰۷/۱۷، شرکت به سهامی عام تبدیل و در تاریخ ۱۳۹۵/۰۸/۲۲ با شماره ۱۱۴۶۸ با عنوان یکصد و پنجاه و نهمین نماد معاملاتی و به عنوان هشتاد و هشتمین شرکت در بازار دوم فرابورس با نماد (نطرین) نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت و پذیرش شده است.

فعالیت اصلی شرکت نطرین

به موجب ماده ۲ اساسنامه موضوع فعالیت شرکت عبارت است از: تولید انواع نخ، صادرات و واردات انواع کالاهای مجاز بازرگانی. ظرفیت اسمی شرکت طی آخرین پروانه بهره برداری شماره ۸۷۹۷ مورخ ۱۳۹۵/۰۴/۱۹، ۸,۱۰۰ تن اصلاح گردیده است.

نماد بورسی زشگرا

در تاریخچه نمادهای بورسی نماد زشگرا را بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳۸۱/۰۸/۳۱ اموال و دارایی های گاوداری صنعتی قدیم شهرکرد را از طریق مزایده از بانک کشاورزی خریداری و در تاریخ مذکور تحویب موقت آن صورت پذیرفته است. از تاریخ فوق تا پایان سال ۱۳۸۲ واحد مزبور تحت نظر سازمان کشاورزی و دامپروری بنیاد به صورت امانی توسط مدیریت شرکت شیر و گوشت اصفهان که تحت شماره ۹۸۸۲ در تاریخ ۱۳۷۳/۰۱/۱۴ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی استان اصفهان ثبت و شماره شناسه ملی شرکت ۱۰۶۸۰۰۴۷۰۸۰ و کد اقتصادی ۴۱۱۱۵۳۷۹۹۹۷۷ می باشد. حسب تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام مورخ ۱۳۸۳/۰۳/۲۷ نام شرکت شیر و گوشت اصفهان (سهامی خاص) به شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد (سهامی خاص) تغییر و مرکز آن به شهرکرد انتقال یافته که تغییرات مزبور طی شماره ۵۰۳۴ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی شهرکرد به ثبت رسیده است. اموال و دارایی های واقع در منطقه قراولخانه شهرکرد (محدوده دامداری) طی صورتجلسه تحویل و تحول از سازمان کشاورزی و صنایع غذایی بنیاد به شرکت تحویل گردیده است. در حال حاضر شرکت شیر وگوشت زاگرس شهرکرد جزء واحد های تجاری فرعی شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پاس است و واحد تجاری نهایی گروه، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی می باشد. در تاریخ ۱۳۹۴/۰۳/۱۹ طی نامه شماره ۲۶۸۲۲ – ۳۰/۲/۳ اداره کل امور مالکیت سهام و مجامع بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ضرورت پذیرش عرضه سهام شرکت در فرابورس به شرکت ابلاغ گردید که متعاقب آن پس از طی مراحل قانونی با پذیرش شرکت در بازار دوم فرابورس ایران طی نامه شماره ۹۴/۸/۴۰۶۲۰ مورخ ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ شرکت فرابورس ایران موافقت شده است. حسب تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام مورخ ۱۳۹۵/۰۵/۲۴ شخصیت حقوقی شرکت سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و در نهایت شرکت در تاریخ ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ طی نامه شماره ۹۵/۵/۵۵۶۱۱ به عنوان هشتاد و سومین شرکت در فهرست نرخ های بازار دوم فرابورس با نماد زشگزا درج گردید و نهایتاً اولین عرضه سهام شرکت در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ انجام گرفت.

فعالیت اصلی و ظرفیت اسمی شرکت زشگرا

فعالیت اصلی شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه عبارت است از:

الف – موضوع اصلی

انجام کلیه امور مرتبط با فعالیت های کشاورزی و زراعت، باغبانی و باغداری، دامپروری و دامداری و پرورش نگهداری طیور، پرورش و نگهداری زنبور عسل، پرورش و صید آبزیان حلال گوشت

بهره برداری و استفاده از محصولات کشاورزی، باغبانی، شیر، گوشت، پشم و سایر فرآورده های پروتئینی و مواد اولیه صنایع وابسته به کشاورزی و دامپروری و حفاظت و تبدیل آن ها

تهیه، نگهداری، بسته بندی، فروش و توزیع فرآورده های مربوط به فعالیت های فوق الاشاره

صدور محصولات کشاورزی، باغبانی، دامی، لبنی، آبزیان و تبدیلی به خارج از کشور

ایجاد مزارع، باغات، کارخانجات صنایع تبدیلی، کشتارگاه و سردخانه و بهره برداری از آنها به منظور تحقق موضوع فعالیت های فوق

ب- موضوع فرعی:

واردات ماشین آلات و ادوات کشاورزی از خارج کشور

۲ واردات مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات مورد لزوم از کشور های دیگر در ارتباط با صنایع وابسته به فعالیت های فوق الاشاره

واردات دام و گونه های حیوانی و طیور و بذر و نهال از خارج کشور با رعایت قوانین مربوطه

مشارکت با سایر شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی

انجام کلیه اموری که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به موضوعات فوق مرتبط باشد.

واحد زراعت به مساحت ۳۰۰ هکتار

نتیجه کلی از تاریخچه نمادهای بورسی

دانستن تاریخچه نمادهای بورسی باعث آگاهی از زمینه فعالیت های نماد و مالکان شرکت می شود و فرد راحت تر می تواند تصمیم بگیرد در سبدگردانی سهام هایش چه خریدی انجام دهد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.