لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

مهارت پس انداز کردن در کودکان عامل موفقیت مالی در بزرگسالی

  • 0
  • 20/10/31
  • خواندن: 40 دقیقه
مهارت پس انداز کردن در کودکان یکی از عوامل تقویت سواد مالی در کودکان است. یکی از رفتارهایی که موفقیت هر فردی را تضمین می‌ کند صبر و قدرت به تاخیر انداختن لذت است. درس خواندن برای کنکور به‌ جای رفتن به مهمانی و مسافرت نمونه ‌ای از مهارت پس ‌انداز محسوب می ‌شود.
مهارت پس انداز کردن در کودکان

مهارت پس انداز کردن در کودکان

مهارت پس انداز کردن در کودکان و شکل ‌دادن به این عادت پس‌ انداز برخلاف درس خواندن که نتیجه ‌اش را در کوتاه‌ مدت مشاهده می ‌کنیم عموماً در سال‌ های دورتری یعنی در شروع زندگی مستقل مالی خود را نشان می ‌دهد که چندان مسیر ساده ای هم نخواهد بود.

رعایت حد اعتدال در مهارت پس انداز کردن در کودکان

تأکید زیاد به پس‌انداز کردن هم موجب وسواس پولی می‌شود. از این ‌رو مهارت پس ‌انداز از جمله کلیدی ‌ترین مهارت‌ های پولی در کودکان و نوجوانان است.

پول توجیبی اولین و ساده ترین روش

برای آموزش مهارت پس انداز کردن در کودکان پول‌ توجیبی برای کودکان یکی از عوامل تقویت سواد مالی در کودکان است.

پول توجیبی شرط حل مسائل اقتصادی

یکی از اهداف مهم در تربیت فرزندان داشتن استقلال است که منوط به حل مسائل اقتصادی است. برای استقلال مالی نیاز است کودکان با نحوه خرج کردن پول آشنا شوند؛ که با دادن پول‌ توجیبی به کودکان می‌ توانیم این موضوع را به آن‌ ها یاد بدهیم.

پول توجیبی مرز تمنا و عزت نفس

در حقیقت با پرداخت منظم پول‌ توجیبی موجب حفظ عزت‌ نفس کودکانمان می‌ شویم در غیر این صورت بچه یاد می‌ گیرد که با خواهش و تمنا از پدر و مادر که به ‌زعم خودش منبع پایان‌ ناپذیر پول و قدرت می ‌باشد به خواسته‌ هایش برسد.

سواد مالی آموزشی عملی

صرفاً با گفتگو نمی‌ توان مهارت پس انداز کردن در کودکان و سواد مالی را آموزش داد بلکه خود فرزندان باید آن را تجربه کنند چرا که بزرگ ‌ترین معلم انسان تجربه‌ های خود اوست.

پول توجیبی ابزار آموزش نه هدیه

پول‌ توجیبی هدیه به کودکان نیست بلکه ابزاری برای آموزش مهارت ‌های پولی است و نباید با سایر مباحث تربیتی تداخل پیدا کند. چرا که موجب اضطراب پولی یا money Anxiety در بزرگسالی می ‌شود.

اضطراب مالی و آموزش نادرست

مثل منوط کردن پول ‌توجیبی به رفتارهای درست یا نادرست غیر پولی (ادب، خوابیدن و منظم بودن) که در بزرگسالی بدون که افراد ریشه آن را بدانند دچار اضطراب مالی می ‌شوند. بر اساس نیازهای کودکانتان و درآمدتان به بچه پول بدهید. آموزش ذخیره پول به بچه‌ ها مثل آموزش صبر به آن‌ هاست.

حالت های مالی در پول توجیبی

مهارت هزینه کردن پول برای کودکان یکی از عوامل تقویت سواد مالی در کودکان است. شما فرض کنید به کودکان خود پول‌ توجیبی داده ‌اید اما آن ‌ها مهارت هزینه کردن آن را ندارند و فکر می ‌کنند به هر صورتی می‌ توانند آن را خرج کنند. دو حالت پیش می‌ آید حالت اول این است که شما به او چنین اجازه‌ای می ‌دهید که هر طور دلشان خواست آن را خرج کنند که در این صورت کودکان فکر می‌کنند که پول یک منبع نامتناهی است و تمام نمی ‌شود. حالت دوم این است که شما به او می‌گویید هر زمانی خواست پولش را خرج کند؛ باید اول اجازه بگیرد و بعد جنس مورد نظرش را خریداری کند و اینگونه کودک شما تبدیل به یک صندوق امانت پول می ‌شود.

آموزش مالی به کودک موثر است

اما والدینی که قصد آموزش سواد مالی به کودکان خود را دارند می ‌گویند که قرار است با هزینه کردن درست، راه پولدار شدن را بیاموزند یعنی هر چقدر بهتر بتوانند از پولشان استفاده کنند پول‌ توجیبی‌شان بیشتر می ‌شود. شاید بگویید این موضوع شدنی نیست و در واقعیت کوکان یا این موضوع را درک نمی کنند یا این موضوع را جدی نمی‌گیرند تا عملاً آن را تمرین کنند.

تمرین با آموزش در ابعاد کوچکتر

برای یادگیری مالی در ابعادی کوچکتر به کودکان آموزش بدهیم برای نمونه به مثل زیر دقت کنید.

سه شیشه را انتخاب کنید و در آن پول های توجیبی را ذخیره کند و هر شیشه برای یک مورد در نظر گرفته شود.

پول شیشه اول را می‌تواند هر جور خواست خرج کند.

پول شیشه دوم را برای خریدهای خاص پس ‌انداز کند.

پول شیشه سوم را هم برای خوشحال کردن بقیه خرج کند.

نتیجه شیشه های پس انداز

شیشه اول، تصمیم‌ گیری درست درباره خرید کردن را به کودک یاد می‌دهد؛ شیشه دوم، پس‌انداز کردن را به او یاد خواهد داد تا قدرت و استقلالی را که پول ایجاد می‌ کند درک کند؛ شیشه سوم به او کمک می ‌کند که نسبت به اطرافیان خود در جامعه و شاد کردن آن ‌ها نیز خود را مسئول نشان دهد. در قدم اول شاید مهارت هزینه کردن ساده باشد اما اینکه با توجه به محدودیت بودجه هزینه ‌های خود را اولویت ‌بندی کند چندان ساده نیست. فرزند شما، امروز باید در مورد اینکه پول محدود خود را به خرید خوراکی یا خرید کتاب تخصیص دهد، تصمیم‌گیری کند. در بزرگسالی در مورد اینکه ماشین زیباتری خریداری کند یا خانه‌ای برای خود بگیرد تصمیم‌گیری کند.

نتیجه گیری از مهارت های مالی در کودکان

آموزش مهارت مالی در کودکان با توجه به اقتصاد کشورمان امری واجب است. تفکر اینکه من وضعیت مالی خوبی دارم و بچه ام را ساپورت می کنم نیاز نیست غصه پول بخوره! یک تفکر اشتباه است به این دلیل که اول باعث عدم پرورش توانایی استقلال مالی و خلاقیت تولیدش می شود و دومین نکته وظیفه هر والدینی آموزش ماهیگیری نه ماهی دادن به فرزندش است.

سوالات متداول

یکی از راه های تقویت سواد مالی در کودکان چیست ؟

مهارت پس انداز کردن در کودکان یکی از عوامل تقویت سواد مالی در کودکان است.

بازخورد تقویت سواد مالی کودکان چه زمانی است ؟

تقویت سوالی مالی کودکان دارای بازده کوتاه مدت نیست و در بزرگسالی نتیجه اش قابل مشاهده است.

یک راه برای ایجاد استقلال مالی و تمرین مهارت مالی در کودکان چیست ؟

با دادن پول‌ توجیبی به کودکان می‌ توانیم استقلال مالی را به آن‌ ها یاد بدهیم و مهارت عملیشان را بالا برد.

آیا نوع آموزش دادن و روش هایش در مورد استقلال مالی موثر است ؟

بله. منوط کردن پول ‌توجیبی به رفتارهای درست یا نادرست غیر پولی (ادب، خوابیدن و منظم بودن) که در بزرگسالی بدون که افراد ریشه آن را بدانند دچار اضطراب مالی می ‌شوند.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.