لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

کوپن الکترونیکی در راه تصویب برای کمک به معیشت مردم در نیمه دوم سال۹۹

  • 5
  • 20/10/06
  • خواندن: 33 دقیقه
کوپن الکترونیکی یا کالا برگ خاطره ایی که تا دهه 60 ها با آن همراه می شوند و دهه 70 به بعد هم از زبان نسل های قبل روایتش را شنیده اند. سوال متداول مردم از همدیگر در زمان جنگ که خبر نداری کوپن اعلام نکردند؟ کوپن شماره چند قند؟ چرا کوپن گوشت اعلام نمی شه؟ شایعه های این چنینی که خبر دارید فلانی مال کوپنی را می خره و گرونتر می ده تو بازار! فلانی روی همین کوپن ها پولدار شد! و... . دوباره قرار است کوپن به مدل جدیدش وارد دنیای معیشتی مردم شود در این مطلب جزئیات این اتفاق را بررسی می کنیم.
کوپن الکترونیکی

کوپن الکترونیکی

بحث کوپن الکترونیکی یا کالابرگ الکترونیکی از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مطرح و قرار شد که کالاهای اساسی در قالب وجه نقد یا کوپن الکترونیک تامین شود.

رد طرح کوپن الکترونیکی سال۹۸

اواخر سال ۱۳۹۷ هم کمیسیون تلفیق مجلس بازگشت دوباره کوپن الکترونیکی را تصویب کرد اما در نهایت تابستان سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که کالای اساسی به اندازه کافی در کشور وجود دارد و فعلا برنامه‌ای برای توزیع آن به صورت کوپنی در دستور کار این وزارتخانه قرار نگرفته و بنابراین طرح تامین کالای اساسی در قالب کوپن الکترونیکی تا امسال به جریان نیفتاد .

کمسیون بودجه و کوپن الکترونیکی

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرده که طرح کالا برگ الکترونیکی در کمیسیون های تخصصی مجلس درحال بررسی است و درصورت تامین بودجه پیش بینی شده، برای یک خانواده چهار نفره ۴۰۰ هزار تومان و خانواده های چهار نفر به بالا ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید در نظر گرفته می‌شود.

نحوه اجرا کوپن الکترونیکی

برای اجرای طرح کالا برگ الکترونیک دو نحوه اجرا مطرح شده که در روش اول کالا برگ الکترونیک به مردم ارائه و ماهانه شارژ می ‌شود تا مردم بتوانند اقلام ضروری خود مانند گوشت و مرغ را به قیمت دولتی تهیه کنند و اجرای آن حدود شش ماه طول می‌ کشد. در مدل دوم نیز تسهیلات خرید به کارت یارانه افراد پرداخت می ‌شود که به صورت نقدی قابل برداشت نخواهد بود.

موظف کردن دولت برای اجرای طرح کوپن الکترونیکی

دولت مکلف است به منظور تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار، در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ و به صورت ماهانه، نسبت به تامین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار (موضوع ردیف (۳۱) جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور)، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار اقدام نماید.

کوپن الکترونیکی و کالای اساسی

این اعتبار صرفا برای تامین کالای اساسی و ضروری در نظر گرفته شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است امکان تخفیف در خرید این کالاها را برای مشمولان فراهم کند.

سطح درآمد و تعیین کمک

خانوارهایی که سطح درآمد آنها کمتر از مبلغ حداقل دستمزد است، از دو برابر یارانه سایر خانوارهای مشمول بهره‌ مند می‌شوند. شناسایی این خانوارها به عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

اجرای طرح با نظارت مستمر

دستگاه‌های اجرایی ذیربط مکلفند گزارش عملکرد این قانون را هر دو ماه یکبار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات، عمران و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

کوپن الکترونیکی با موافقان و مخالفان

بحث‌ میان موافقان و مخالفان کوپن الکترونیکی بالا گرفته است. مخالفان، این سیستم را شکست خورده، بازگشت به عقب و موجب رانت و فساد توصیف می‌کنند.

منابع تخصیص یافته

مبلغ کلی طرح، اضافه بر تامین هزینه های کوپن الکترونیکی در زمینه ها دیگری هم باید هزینه شود. مبلغ سیصد و پنجاه هزار میلیارد (۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به سقف اعتبار پیش‌بینی شده در بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ اضافه و به شرح زیر هزینه می‌شود:

۱_ تا مبلغ یکصد و پنجاه هزار میلیارد (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال جهت ایفای تعهدات بند (الف) این قانون

۲_ تا مبلغ یکصد هزار میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال صرف تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام

۳_ تا مبلغ یکصد هزار میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال جهت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق‌های تامین اجتماعی، لشکری و کشوری تخصیص می‌یابد.

حل مشکل صف کوپن کاغذی

شاید نام کوپن، یادآور صف ‌های طولانی برای دریافت کالاهای اساسی و همچنین شکست عزت نفس که تحت عنوان انگ زنی یا برچسب زنی به نیازمندان شناخته می ‌شود، باشد، اما در صورت استفاده از زیرساخت‌ های الکترونیکی کشور، یعنی واریز مبلغ تعیین شده به حساب شهروندان و امکان خرید از فروشگاه ‌های زنجیره‌ای این مسئله برطرف می ‌شود.

نمونه دیگر ارائه کالا برگ یا کوپن الکترونیکی

از کالابرگ حتی در کشورهای غربی از جمله آمریکا مرسوم است و برنامه کمک به تغذیه مکمل در آمریکا موسوم به «SNAP» که به‌عنوان برنامه «کالابرگ غذا» در آمریکا شناخته می ‌شود، کمک‌هایی در اختیار مردم بدون درآمد یا کم درآمد این کشور برای خرید مواد غذایی قرار می‌دهد.

نتیجه و دلیل ضرورت کوپن الکترونیکی

در ماه ‌های اخیر هم قیمت برخی کالاهای اساسی مجددا افزایش یافته که مجموعه این شرایط نیازمند اتخاذ تدابیری برای دهک ‌های پایین‌ تر جامعه است.

سوالات متداول

از چه زمانی بحث ایجاد کوپن الکترونیکی آغاز شد ؟

از سال ۹۷ با بالا رفتن چشمگیر قیمت کالاهای اساسی از سمت وزارت تعاون مطرح اما در سال ۹۸ منتفی شد.

آیا دوباره استفاده از کالا برگ تایید شد ؟

بله. برای نیمه دوم سال۹۹ استفاده از کالا برگ الکترونیکی در کمسیون بودجه تصویب شد.

آیا مانند کالا برگ های قدیم در دهه ۶۰ توضیع می شود ؟

نه. برای توضیع کالا برگ یا کوپن الکترونیکی راه شارژ کردن نقدینگی و خرید از فروشگاه های زنجیره ایی مطرح است.

آیا برای خانوارها با تعداد متفاوت نقدینگی متفاوتی در نظر گرفته شده است ؟

بله. خانوار ۴ نفره ۴۰۰هزار تومان و ۵ نفر به بالا ۵۰۰ هزار تومان و خانوارهایی با حداقل درآمد جدا از تعداد با شناسایی، مبلغ یارانه دو برابری بیشتری دریافت خواهند کرد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • حشمت 08 اکتبر 2020 در 12:04 ب.ظ

    نظراینه که این دولت مردان ثروتمند مردم رابه تمسخر گرفته اند وبازبان بی زبانی به مردم میگویند مردم به خیابانها بیاییدودست به شورش وتظاهرات بزنیدتااینکه خودشان بتوانندازاب گلا لود ماهی بگیرند یه عده رابکشند بگوکیا رامیکشند همانهایی که نان خوردن ندارن و بعدراحت کیسه هایشان راپرتر کنند کجاست دلیرمردی که پیداشود واینهارانابودکنداخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ آخ ازبیکسسسسسسی امان ازاین همه ظلم

    • سردبیر تحریریه 10 اکتبر 2020 در 1:38 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      ما یک نمونه از کوپن که در ابر قدرت دنیا هم توضیع می شود مثال زدیم. ارائه کوپن نقدی یا کالای تعریف شده اگر در شرایط خودش و با مدیریت درست باشد در وضعیت خوب اقتصادی هم می تواند اعمال شود.
      باتشکر تیم وام چی

  • حشمت 08 اکتبر 2020 در 12:20 ب.ظ

    مگراین همه مفت خورکه پشت میزوصندلی نشته اند نمیتوانند گروهی تشکیل بدهند درهر شهروروستاکه لاقل هفته ای یک باربه میان مردم بیایند تا بتوانند دردورنج مردم راازنزدیک ببینند وحس کنند لاقل برای سلامتی خودشان مفیداست ولی قانون نیست اگربودسرکشی میکردند کجای قانون گفته است یک جنس درچندمغازه به چند قیمت متفاوت فروش کنندایااین بی عدالتی وبی قانونی نیست

    • سردبیر تحریریه 10 اکتبر 2020 در 1:35 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      وظیفه ما خبررسانی از اتفاقات اقتصادی در جریان در کشورمان است. امیدواریم روند مدیریت شود.
      باتشکر تیم وام چی

  • حشمت 08 اکتبر 2020 در 12:29 ب.ظ

    مردم دیگر به هیچ کس اطمینان ندارن ومردم بی دین شده اندوازبی هیچی ونداری روی اورده اند به خوردن گوشتهای حرام وچیزهای حرام به عنوان مثال خوردن همون الاغی که مردم باهاش امرارمعاش میکردند یعنی یه روستایی بدبخت یک الاغ رااندازه بچه اش دوست داشت چراکه وقتی ازبین میرفت برایش گریه وزاری میکرد