لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

نوسانات بازار بورس باعث صف های فروش در سهامداران حقیقی شده است

  • 0
  • 20/09/05
  • خواندن: 40 دقیقه
نوسانات بازار بورس از رفتار سرمایه‌گذاران نشأت می‌گیرد. مقررات و مصوبات جدید طی چند وقت اخیر هم به این رفتار هیجانی دامن زده‌اند. در این میان حضور بازار‌گردان می‌تواند صف‌ های طولانی خرید و فروش را به تعادل برساند. به عقیده صاحب‌ نظران اقتصادی نبود چنین مکانیزمی (بازارگردان) علاوه بر اینکه منجر به نوسان (w) شکل خواهد شد، می‌تواند در برخی موارد کلیت بازار را هم یک ‌طرفه ‌کند؛ به‌ طوری‌که در چنین شرایطی سهامداران از صف خرید وارد صف فروش یا بالعکس می‌شوند.
نوسانات بازار بورس

نوسانات بازار بورس

نوسانات بازار بورس باعث شکل گیری ترس کاهش بیشتر ارزش سبد سهام شده و مهم‌ترین دلیلی است که فروشندگان برای عرضه سهام خود و فروش مدنظر دارند.

کاهش ۵ درصدی ارزش پرتفو

در واقع سهام دارانی که تا کنون اقدام به فروش نکرده بودند با دیدن نوسانات بازار بورس و کاهش ۵ درصدی ارزش پورتفو در هر روز از نیمه مرداد ماه، سعی در نقد کردن و جلوگیری از کاهش بیشتر دارایی خود دارند.

شرایط مساعد بازار سرمایه

این در شرایطی است که از نظر بنیادی شرایط بازار سرمایه مساعد است، قیمت بسیاری از نمادها به منطقه جذاب رسیده است با این حال هیجان فروش اجازه استراحت به شاخص‌کل نمی دهد. این یکی از دلایل منفی شدن بورس و نوسانات بازار بورس در این روزها شده است.

آیا حمایت دولت تضمین صعود است؟

اکنون برای سهامداران مشخص شده است که حمایت دولت و در ادامه حقوقی‌ها دلیل مطمئنی برای بازگشت بازار به روند صعودی نیست و تصمیماتی که گرفته می شود هم قطعیت لازم را در اجرا ندارد.

فروش حقیقی ها عرضه آبشاری حقوقی ها

مدتی است که حقیقی‌ها به محض سبز شدن نماگر اقدام به فروش سهام می‌کنند و حقوقی‌ها نیز با مشاهده ورود جریان نقدینگی به بازار سریعا از فرصت خروج استفاده کرده و عرضه‌‌های آبشاری را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

دلال های بازار بورس و تاثیر نوسانات بازار بورس

یکی دیگر از دلایل رشد منفی بورس،  دلال بازی است. دلال‌هایی همزمان با ترس و خروج سهامداران از معاملات در نقش خریدار حاضر می‌شوند و سهام را در کف قیمتی خریداری می‌کنند. این افراد حمایت سیاست‌گذار را به نوعی تضمین نقدشوندگی سهام خود در نظر می‌گیرند و بر این اساس، استراتژی معامله‌گری خود را پیاده‌سازی می‌کنند.

ورود افراد غیرحرفه ایی دلیل نوسانات بازار بورس

بهروز زارع، کارشناس بازار سرمایه در واکاوی نوسانات اخیر بورس می‌گوید: «تغییر مقررات میزان عرضه را افزایش داد. اغلب سهامداران تازه ‌وارد غیر‌حرفه‌ای هستند و برای نخستین بار تجربه ورود به بورس را کسب می‌کنند. به‌‌رغم اقبال خوشایندی که طی ۲ سال اخیر به بازار سهام وجود داشت، متاسفانه افراد بدون اطلاعات مالی فقط با دریافت کد وارد این بازار شدند.»

نوسان (w) شکل بورس

درخصوص علت نوسان (w) شکل بورس طی چند وقت اخیر به علت عدم برنامه‌ریزی منسجم در حمایت از بازار چنین حالتی را ایجاد کرده است به‌ طوری که عده‌ ای در کف قیمتی اقدام به خرید سهام می‌ کنند و در پی حمایت و افزایش قیمت سهام سریعا از بازار خارج می‌ شوند. درخصوص پیامد کاهش ارزش معاملات خرد حجم معاملات در کلیت بازار و به ‌خصوص در فرابورس کاهش پیدا کرده است.

دلیل خطرناک بودن کاهش معاملات خرد

کاهش ارزش معاملات خرد برای بازار خطرناک است. در شرایطی که قیمت سهام کاهش پیدا کند و همزمان حجم در ارقامی بالا قرار داشته باشد، وضعیت بازار قابل قبول است؛ اما زمانی که حجم معاملات کاهش پیدا کند شرایط خطرناک خواهد بود. عده‌ای که قصد فروش سهم دارند با مشکل نقدشوندگی همراه می ‌شوند. صف فروش شکل می‌ گیرد و فشار عرضه روز به روز تشدید خواهد شد.

نقش مهم بازار گردان ها

بزرگ ‌ترین مشکل بازار چه در زمانی که با افزایش هیجانی همراه بود و چه در شرایط ریزشی،‌ نبود بازارگردان است.

اهمیت بازارگردان ها در بورس

نقش بازارگردان متعادل کردن روند معاملات بازار سهام است. بازارگردان نیاز امروز بازار سرمایه کشور است. بازارگردان می‌تواند در روز‌های مثبت و منفی به متعادل شدن داد‌و‌ستد‌ها و افزایش نقدشوندگی بازار کمک کند.

دلیل کمبود بازارگردان ها در بورس

سازمان بورس باید طی چند سال اخیر روی تسهیل مقررات فعالیت می‌کرد. زمانی که مقرراتی وجود دارد اما داوطلب زیادی برای انجام آن نیست، بیانگر این است که باید مقررات دستخوش اصلاح شود. بر این اساس افرادی که درخواست بازارگردانی دارند با فرآیند پیچیده و زمان‌ بری در این زمینه مواجه هستند.

نتیجه از نوسانات بازار بورس

برای اینکه روند نزولیِ شدید بازار به اتمام برسد، یا شاخص‌کل و در نتیجه قیمت سهام مختلف به محدوده‌ای برسد که اکثر سهامداران دوباره به خرید ترغیب شوند یا اینکه زمان بگذرد تا از نظر زمانی بازار برای رشد دیگری آماده شود. تا زمان محقق شدن یکی از دو شرط، احتمال کاهش بیشتر شاخص کل علی رغم وعده وعیدهایی که داده می شود، دور از انتظار نخواهد بود.

سوالات متدوال

نوسانات بازار بورس از چه منشا می گیرد ؟

نوسانات بازار بورس از رفتار سرمایه‌گذاران نشأت می‌گیرد. مقررات و مصوبات جدید طی چند وقت اخیر هم به این رفتار هیجانی دامن زده‌اند.

مهم ترین دلیل فروش سهام توسط سهامداران چیست ؟

نوسانات بازار بورس باعث شکل گیری ترس کاهش بیشتر ارزش سبد سهام شده و مهم‌ترین دلیلی است که فروشندگان برای عرضه سهام خود و فروش مدنظر دارند.

آیا حمایت دولت قطعیت رشد بورس است ؟

حمایت دولت و در ادامه حقوقی‌ها دلیل مطمئنی برای بازگشت بازار به روند صعودی نیست و تصمیماتی که گرفته می شود هم قطعیت لازم را در اجرا ندارد.

مهم ترین مشکل بازار بورس در نوسانات چیست ؟

بزرگ ‌ترین مشکل بازار چه در زمانی که با افزایش هیجانی همراه بود و چه در شرایط ریزشی،‌ نبود بازارگردان است.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.