لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

تامین مالی استارت آپ ها باید از وام باشد یا راه جذب سرمایه گذار

  • 0
  • 20/08/13
  • خواندن: 6 دقیقه
تامین مالی استارت آپ ها باید از چه راهی اتفاق بیفتد؟ تامین منبع مالی در هر کسب و کاری هر چند کوچک و با شرایطی که نیاز به تامین مکان فیزیکی برای فعالیت نیست باز پول حرف اول را نزند، حرف دوم را می زند. در این مطلب چالش مالی و زمینه تامینش را بررسی می کنیم.
تامین مالی استارت آپ

تامین ملی استارت آپ ها

تامین مالی استارت آپ ها از دید رییس پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه با اشاره به لزوم سرمایه گذاری در حوزه استارت آپ‌ های استان گفت: «استارت‌آپ‌ ها تسهیلات نمی‌خواهند و باید سرمایه گذارانی پای کار بیایند که در سود و زیان این شرکت‌ها سهیم باشند.»

یک سوال در مورد مسیر تامین مالی

آیا به نظر شما صاحب یک کسب و کار استارت آپی تامین مالی نباید از طریق تسهیلات باشد؟ شاید کسب و کار استارت آپی علاقه به واگذاری اندیشه و طرحش با سرمایه گذار نداشته باشد و اگر بحران اولیه مالیش طی شود به سود گذاری مطمئن می رسد که در آن زمان وجود سرمایه گذار باعث کم شدن انرژی و انگیزه می شود.

تامین مالی استارت آپ و منابع بانکی

چشم امید صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت اکوسیستم ‌های دولتی به منابع بانکی است، به ‌طوری که اعتبارات بانک ‌های سراسر کشور ۵۶۰ برابر بیشتر از صندوق بود. به اعتقاد رئیس این صندوق، بهترین حالت زمانی است که تا پنج سال آینده یک ‌دهم سرمایه بانک ‌ها به سمت شرکت‌های دانش‌ بنیان سوق یابد. در حال حاضر ۰۲/ ۰ درصد سرمایه بانک‌ ها به شرکت ‌های دانش ‌بنیان ارائه می ‌شود.

تامین مالی استارت آپ و صندوق نوآوری

صندوق نوآوری به جای اینکه از اصل منابع در این صندوق برای سرمایه‌ گذاری در استارت ‌آپ ‌ها و شرکت‌ های دانش ‌بنیان بهره ‌برداری کند، آن را در بانک سپرده‌ گذاری کرده و از محل سود آن به شرکت ‌های دانش‌ بنیان تسهیلات می‌دهد.

تامین مالی استارت آپ ها با تسهیلات

باید این موضوع را بررسی کنیم که وام دادن به استارت ‌آپ ‌ها خیانت به آنهاست.  علاوه بر این، وزیر ارتباطات در نشست هم ‌اندیشی با فعالان استارت‌ آپی کشور در راستای حل معضلات و مشکلات این کسب و کارها برگزار شد، گفت: صرفا بخشی از اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی که مقرر شده به استارت ‌آپ ‌ها اختصاص یابد، در قالب وام ‌های کم ‌بهره و کم‌ حجم خواهد بود.

حامی تامین مالی استارت آپ های کوچک

اکثر تسهیلات بانک ‌ها به شرکت ‌های بزرگ و شناخته‌ شده اعطا شده که دانش ‌بنیان شده‌اند. این در حالی بوده که انتظار می‌رود این بخش از تسهیلات بانکی که بازوی قوی تامین مالی کشور به حساب می‌آید به آن بخشی از شرکت‌ هایی هدایت شود که به تبع نوپا و تازه‌ کار بودن نیاز به فضای حمایتی بیشتری دارد. به این ترتیب، به نظر می‌رسد، برای آن دسته از شرکت‌ های کوچک و نوپا که سهمی در صندوق تامین منابع بانک‌ها ندارند، صندوق نوآوری می‌تواند پناه خوبی باشد.

وثیقه برای تامین مالی استارت آپ

ارزش وثیقه درخواستی صندوق نوآوری بسیار بالاست و بعضی از صاحب مشاغل استارت آپی می گویند که سند ملکی را به‌عنوان وثیقه به صندوق باید سپرد. این درخواست درحالی است که بسیاری از این شرکت ‌ها با سرمایه محدود و شخصی آغاز به کار کرده‌اند و از چنین امکاناتی برخوردار نیستند و در اکثر موارد به دلیل ناتوانی در تامین وثیقه مجبورند از دریافت وام صرف‌ نظر کنند.

سنگ اندازی برای تامین مالی استارت آپ

یکی از مدارک صورت ‌های مالی شرکت‌ ها متقاضی بوده و صندوق انتظار دارد شرکت در شرایط سود دهی متقاضی وام باشد در حالی که همه افرادی که با استارت ‌آپ ‌ها سرو کار دارند، می‌دانند که این نوع شرکت‌ ها در سال ‌های ابتدایی کاملا ضررده بوده و بعضا ارقامضررهایشان به خاطر منابع محدود، بسیار بالاست.

زمان برای تامین مالی استارت آپ

فرآیند طولانی و فرسایشی اعطای وام به شرکت‌های استارت ‌آپی است به ‌طوری که برخی از استارت ‌آپ ‌های شناخته شده از دریافت این وام صرف نظر کردند.

دلیل صرف نظر از گرفتن وام

نگاهی به فضای استارت‌ آپ‌ ها نشان می ‌دهد تجربه ‌های شناخته ‌شده ‌ای در سطح داخلی و حتی بین‌المللی وجود دارد که حاکی از رشد سریع آنها در کوتاه‌ مدت است. به این ترتیب، تعلل در تزریق منابع مالی آن هم درست زمانی‌که استارت آپ به آن نیاز دارد به ‌طور قطع رشد استارت آپ را متوقف یا در بهترین حالت کند خواهد کرد و در بلند مدت منجر به تعطیلی آنها خواهد.

خلاصه از تامین مالی

تامین مالی استارت آپ ها دو سر ماجرا دارد فرد با حمایت از بنیه مالی افراد درجه یک که حکم سرمایه گذار موقت یا همیشگی دارند شروع کنند یا راه گرفتن وام و تسهیلات را از بانک ها برای خود هموار کنند.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.