لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

اصطلاح بورس در بازار بورس برای معامله کردن و موفق شدن نیاز است.

  • 0
  • 20/07/19
  • خواندن: 12 دقیقه
اصطلاح بورس در بازار بورس بسیار زیاد است و کشته کاران این عرصه با همدیگر با اصطلاحات و زبان بورسی سخن می گویند که برای تازه واردان این عرصه گنگ و بی مفهوم است. در این مطلب با چند اصطلاح بورسی آشنا می شوید.
اصطلاح بورس

اصطلاح بورس پرتفوی

یکی از اصطلاح بورس پرتفوی است که یک واژه فرانسوی و به‌ ظاهر خیلی پیچیده است، اما مفهوم کاملاً واضحی در بورس داشته و به مجموعه یا سبدی از دارایی‌های مالی گفته می‌شود.

به هدف از تشکیل پرتفوی

‌بیان‌دیگر پرتفوی ترکیبی مناسب از سهام یا سایر دارایی‌هاست که یک سرمایه‌گذار آن‌ها را خریداری کرده ‌است. هدف از تشکیل پرتفوی سهام یا سبد سهام، کاهش ریسک غیرسیستماتیک سرمایه‌گذاری است.

جبران ضرر با پرتفوی

بدین ترتیب، سود یک سهم می‌تواند ضرر سهام دیگر را جبران کند. پرتفوی به ‌صورت مستقیم توسط سرمایه‌گذاران نگهداری شده یا به ‌وسیله سبد گردان ‌های حرفه‌ای‌ مدیریت می‌شود.

بازده سرمایه گذاری

بازده سرمایه‌گذاری در پرتفوی معادل بازده متوسط آن پرتفوی خواهد بود؛ اما ريسك پرتفوی به‌ دلیل کاهش ریسک غیرسیستماتیک در غالب موارد كمتر از متوسط ريسك سهام داخل سبد است.

ارزش خالص پرتفوی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نمونه‌هایی هستند که به‌صورت پرتفوی سرمایه‌گذاری می‌کنند و برای قیمت‌گذاری آن‌ها مهمترین عامل ارزش خالص پرتفوی این شرکت‌هاست.

دارایی تحت مدیریت (AUM)

دارایی تحت مدیریت (Asset Under Management)، نشان‌دهنده ارزش بازار همه دارایی‌های مالی است که یک‌نهاد مالی مانند صندوق سرمایه‌گذاری، شرکت سرمایه جسورانه یا یک کارگزاری، از طرف مشتریانش به مدیریت آن مشغول است.

کارمزد شرکت مدیریتی بورس

شرکت ‌های مدیریت سرمایه‌گذاری معمولا کارمزدهای خود را به‌تناسب دارایی تحت مدیریت تعیین می‌کنند، بنابراین دارایی‌ های تحت مدیریت همراه با متوسط نرخ‌های کارمزد تعیین ‌کننده اصلی درآمدهای یک شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری هستند.

بازار گاوی

یکی دیگر از اصطلاح بورس بازار گاوی است. در بازار گاوی (Bull market) تقاضا بسیار زیاد است و عرضه به‌ ندرت صورت می‌گیرد.

خرید به جای فروش در بورس

سرمایه ‌گذاران با امید به آینده رو به رشد بازار، اقدام به خرید سهام جدید می‌کنند و فروشندگان نیز تمایلی برای فروش ندارند.

ویژگی بازار گاوی

بازار گاوی به دوره‌ای گفته می‌ شود که قیمت ‌ها در حال افزایش است. ویژگی اصلی بازار گاوی، خوش‌بینی، اعتماد سرمایه‌گذاران و انتظار ادامه روند افزایشی است. بازار گاوی در مقابل بازار خرسی قرار دارد.

بازار گاوی در بورس نشانه چیست؟

بازارهای گاوی و خرسی معمولاً با چرخه‌ های تجاری هم‌ زمان هستند. شروع بازار گاوی معمولاً نشان ‌دهنده‌ گشایش اقتصادی است، زیرا عقاید عمومی درباره وضعیت اقتصادی آینده، قیمت سهام را تغییر می‌دهد. همچنین بازارهای خرسی قبل از رکود اقتصادی شروع می‌شوند.

بازار خرسی

بازار خرسی (Bear market) موقعیتی است که در آن قیمت اوراق بهادار کاهش‌ یافته و خوش ‌بینی سرمایه‌ گذاران تبدیل به ترس و بدبینی می‌شود.

بازار خرسی و جو منفی بورس

به ‌بیان‌دیگر در بازار خرسی، جوی منفی بر بازار حاکم است و همین امر رمقی برای سرمایه‌ گذاران به ‌منظور خرید سهام جدید باقی نمی‌گذارد. بازار خرسی نباید با اصلاح قیمت‌ ها اشتباه گرفته شود، اصلاح قیمت ‌ها روند کوتاه ‌مدت دارد و کمتر از دو ماه طول می‌کشد. در اصلاح قیمت سرمایه‌گذاران می‌توانند یک نقطه ورود پیدا کرده سهام را بخرند، درحالی‌که در بازار خرسی نقطه ورود وجود ندارد.

ضریب بتا

ضریب بتا(β)  معیاری است که براساس داده‌ های تاریخی معاملات سهام به دست آمده و معرف میزان ریسک سیستماتیکی است که سرمایه‌ گذار با تصاحب آن سهم نسبت به‌کل بازار متحمل می‌شود.

بتای سرمایه گذاری

بتای یک سرمایه‌گذاری نشان‌ دهنده‌ میزان نوسان آن سرمایه‌ گذاری نسبت به بازار است. اگر بتا کوچک ‌تر از یک باشد، آن سرمایه‌گذاری نسبت به بازار نوسان کمتر و اگر بتا بیشتر از یک باشد آن سرمایه ‌گذاری نسبت به بازار نوسان بیشتری دارد. بتای بازار که شامل همه دارایی‌ های قابل سرمایه ‌گذاری است، برابر با یک است.

یک اصطلاح بورس آربیتراژ

آربیتراژ (Arbitrage) به معنی سود بردن از تفاوت قیمتی میان دو یا چند بازار است، از دیدگاه علمی، آربیتراژ احتمال سود بدون ریسک پس از کسر هزینه ‌های انجام معامله است.

تفاوت قیمت دو بازار برای سود در بازار بورس

به ‌بیان‌ دیگر آربیتراژ به معنای بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود است؛ مثلا تفاوت قیمت فلز مس در بورس لندن و بورس شانگهای چین می‌تواند باعث آربیتراژ معامله‌گران مس بین این دو بازار شود.

 زمان سود آربیتراژ در بورس

سود آربیتراژی زمانی ایجاد می‌شود که یک کالای مشابه در دو بازار مختلف یا در مواردی خاص در دو قالب متفاوت عرضه می‌شود، اما قیمت‌های یکسانی ندارد.

خاصیت آربیتراژ در بورس

آربیتراژ این امکان را به وجود می‌آورد که در بلند مدت قیمت‌ ها به میزان زیادی از ارزش منصفانه فاصله نگیرند.

حرکت آربیتراژگران در بورس

با فاصله گرفتن قیمت‌ ها در یک بازار از قیمت منصفانه، آربیتراژگران فعال شده و با خرید این کالا از بازارهای دیگر ‌قیمت را به قیمت منصفانه نزدیک می‌کنند. در انجام آربیتراژ توصیه می‌ شود که خرید در یک بازار و فروش در بازار دیگر به ‌صورت هم‌ زمان انجام بگیرد تا از ریسک تغییر قیمت در یکی از بازار ها جلوگیری شود.

سهام شناور آزاد اصطلاح بورس

سهام شناور آزاد (Free Float) بخشی از سهام یک شرکت است که دارندگان آن، آماده عرضه و فروش آن سهام هستند و قصد ندارند با حفظ آن قسمت از سهام، در مدیریت شرکت مشارکت کنند و انتظار می ‌رود، در آینده نزدیک، قابل معامله باشد.

محاسبه سهام شناور آزاد

برای محاسبه سهام شناور آزاد باید ترکیب سهامداران بررسی شده و سهامداران راهبردی را مشخص کرد. سهامدار راهبردی، سهامدارانی هستند که در کوتاه‌مدت، قصد واگذاری سهام خود را نداشته و معمولاً می‌خواهند برای اعمال مدیریت خود، این سهام را حفظ کنند.

خلاصه

آشنایی با اصطلاح بورس برای فعالیت های بورسی حرف اول را نزد حرف دوم را می زند. هر اطلاعی برای تازه کاران بی نهایت می تواند مفید واقع شود.

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.