لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

طرح های ساخت مسکن در پیچ و خم راه های تصویب و تصمیم گیری

  • 0
  • 20/07/11
  • خواندن: 9 دقیقه
برای طرح های ساخت مسکن، قوانین متعدد از جمله قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷، حمایت از مسکن استیجاری مصوب ۱۳۷۷، قانون خانه های سازمانی مصوب ۱۳۶۵، زمین شهری و برخی دیگر از قوانین در زمینه ساخت مسکن وجود دارد. در خصوص دستگاه های اجرایی و متولی این امر هم وزارت آبادانی مسکن، وزارت مسکن و پس از آن وزارت راه و شهرسازی است. طرح جامع مسکن هم اکنون موجود است و برای بهتر کردن اوضاع مسکن در شهر و روستا در حال تکاپو برای تصویب می باشد.
طرح های ساخت مسکن

طرح های ساخت مسکن روستایی

در زمینه طرح های ساخت مسکن اسحاق جهانگیری مصوبه ۱۱ تیر امسال هیئت دولت مبنی بر افزایش سقف وام مسکن روستایی از ۴۵ به ۵۰ میلیون تومان را که بنیاد مسکن در ابتدای اسفند سال گذشته به دولت پیشنهاد داده بود، به بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ کرد.

شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر وام ۵۰ میلیونی مسکن

به گزارش مهر بر اساس این مصوبه، بانک مرکزی باید سهمیه هر یک از بانک‌ های عامل برای اعطای تسهیلات ساخت، نوسازی و به سازی به ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی، شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و حاشیه شهرها را به بانک‌ها تعیین و ابلاغ کند.

ضمانت طرح های ساخت مسکن روستایی

همچنین نحوه ضمانت این تسهیلات، به صورت سفته زنجیره‌ای تعیین شده است.

  • یعنی وام گیرندگان روستایی زنجیره ایی ضمانت هم کنند.

سود وام طرح مسکن روستایی

سود وام ۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، ۵ درصد بوده و سازمان برنامه و بودجه از محل ردیف بودجه سنواتی مصوب در خصوص مابه التفاوت ۵ درصد با نرخ مصوب سود تسهیلات در شورای پول اعتبار را به بانک‌ های عامل پرداخت می‌کند.

بنیاد مسکن مسئول طرح های ساخت مسکن روستایی

بنیاد مسکن موظف است تا سهمیه هر استان از این ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات را مشخص کرده و به بانک مرکزی اعلام کند؛ این بنیاد همچنین مسئولیت نظارت بر ساخت و ساز روستایی با استفاده از خدمات سازمان نظام فنی روستایی را بر عهده خواهد داشت.

وام ۵۰ میلیون مسکن روستایی هنوز قطعی نیست

سه شنبه این هفته (۱۷ تیر) علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست خبری اعلام کرد: اجرای وام ۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به محض ابلاغ به بانک مرکزی، آغاز می‌شود.

سه حالت آماده ارائه خدمت بانک مسکن

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت: سه حالت وام قرض الحسنه، وام اجاره با شرط تسویه سود و وام اجاره با شرط تسویه سود و اصل پول را پیشنهاد داده‌ایم.

بررسی سه حالت پیشنهادی مسکن

محمدحسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ارایه وام ودیعه به مستاجران اظهار داشت: در این باره بانک مسکن پیشنهاداتی به بانک مرکزی ارایه داده است که هنوز مورد موافقت نگرفته است.

طرح وام ودیعه مسکن مستاجران

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه این موضوع به عنوان طرح وام ودیعه به مستاجران فراگیر مطرح نیست، افزود: اجرای این طرح به صورت فراگیر منابع زیادی می‌خواهد و بانک مسکن هم این حجم از منابع را ندارد که بتواند در قالب اجاره هم تسهیلاتی را پرداخت کند

محل تامین مالی طرح ودیعه مسکن
مرادی با اشاره به محل تامین این منابع اظهار داشت: محل منابع از سپرده پذیری بانک‌ ها است. به عنوان یک ظرفیت جدید این امکان هم برای پرداخت تسهیلات به اجاره هم در بانک به وجود می‌آید.

جزئیات طرح وام ودیعه

این مقام مسئول در بانک مسکن درباره جزییات ارایه وام ودیعه ادامه داد: پیشنهاد ما در دو سال گذشته بر این اساس بود:

  • برای افراد ضعیف اجاره قرض الحسنه برای مثال تا سقف ۲۰ میلیون تومان ارایه دهیم.
  • همچنین برای عده‌ ای که قدرت پرداخت کمتری را دارند، تسهیلاتی ارایه شود که در نهایت مستاجر سود وام را تسویه کند. برای مثال سقف وام برای این افراد ۳۰ میلیون تومان باشد.
  • برای افرادی که توان پرداخت بیشتری دارند، ساز و کار این گونه پیشنهاد شده که اصل پول و سود را بپردازد.
طرح جدید در مورد طرح های ساخت مسکن در بهارستان

در طرح جدیدی که بهارستان نشینان ارائه کرده اند ظاهرا قرار است در سال اول از خطوط اعتباری بانک مرکزی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان با نرخ سود ۹ درصد برای احداث یک میلیون خانه تخصیص داده شود. کارمزد تسهیلات مسکن مهر نیز ۴ درصد بود؛ با این تفاوت که رقم اختصاص یافته به مسکن مهر حدود نصف مبلغی بود که نمایندگان فعلی در نظر دارند؛ یعنی باید منتظر اثرات سنگین‌تری نسبت به آن طرح باشیم.

نظر کارشنان مسکن در مورد طرح های ساخت مسکن

روانشادنیا کارشناس مسکن عنوان کرد: ضمن اینکه با توجه به طرح احداث یک میلیون واحد، نمایندگان محترم مجلس لزوم تامین مسکن برای محرومان را درست تشخیص داده اند، به اعتقاد من بهتر است به جای استفاده از منابع پرقدرت بانکی که می تواند منجر به افزایش پایه پولی و ایجاد تورم شود، کالبدشکافی کنند که علت خروج سازندگان از حوزه مسکن چه بوده است. اگر بخش خصوصی مجددا احیا شود هم مسکن مورد نیاز تامین خواهد شد و هم اشتغال این بخش بالا می‌رود. در عین حال شاهد کاهش قیمت‌ها در بخش فروش و اجاره نیز خواهیم بود.

راه موفقیت بازگشت بخش خصوصی

مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه در بخش مسکن قوانین و مقررات کم نداریم درباره طرح جدید مجلس می‌گوید: همواره حدود ۹۰ درصد ساخت و ساز در اختیار بخش خصوصی قرار داشته اما طی سال‌های اخیر رغبت سازندگان برای تولید کم شده است. اگر بخش خصوصی برگردد طرح های ساخت مسکن به نتیجه مثبتی خواهد رسید.

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.