لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

تسهیلات مسکن به مستاجران در برنامه تیرماه دولت برای کنترل بازار مسکن

  • 0
  • 20/06/22
  • خواندن: 9 دقیقه
تسهیلات مسکن به مستاجران در مراحل نهایی اش می باشد و سه شنبه همین هفته در جلسه دولت جزئیات و روش ارائه آن تصمیم گیری خواهد شد. خبری که از زمان منتشر شدنش مورد استقبال کاربران مستاجر قرار گرفته و نشان می دهد بی صبرانه منتظر دنبال کردن کم و کیف ماجرا هستند.
تسهیلات مسکن به مستاجران

تسهیلات مسکن به مستاجران با کد رهگیری

تسهیلات مسکن به مستاجران با کد رهگیری به علت شناسایی مستاجر از مالک بودن است. توضیح کد رهگیری برای شما مستاجران عزیز اضافه گویی است چون بی شک همه با این سیستم آشنایی کامل دارید.

وام حمایتی به مستاجران

در خبرگزاری مشرق نیوز از وام یا تسهیلات مسکن به عنوان وام حمایتی از زبان محمد اسلامی بیان شده است، این یعنی وام یا تسهیلی که به خاطر این بحران دولت تصمیم گرفته حمایت از مستاجران کند؟ مستاجرانی که با یا بدون این بحران باید به وضع آن ها زودتر رسیدگی می شد.

زندگی شهرک نشینی

آقای محمد اسلامی در مطلبی اعلام کردند که قرارست مستاجران را در شهرهای بزرگ و صنعتی به سمت زندگی شهرک نشینی در زمین های مناسب و استانداردی ببریم که به انبوه سازان واگذار می شود. طرحی شکست خورده دوباره پیگیری می خواهد شود.

طرح ملی مسکن

طرح ملی مسکن (با شروع شدن زمزمه اعطای وام یا تسهیلات مسکن به مستاجران) دوباره روی آن مانور داده می شود. طرحی شهرک نشینی که هر سطحی از افراد جامعه را بدون در نظر گرفتن وضعیت فرهنگی می خواهد یکجا جمع کند.

تسهیلات مسکن و بسته معیشتی

برای مستاجرانی که در سال های گذشته کد رهگیری دارند جدا از اعطای مبلغ که به عنوان ودیعه مالکین مطرح شده است بسته معیشتی هم در نظر گرفته اند که در روز سه شنبه جزئیات قطعی آن عنوان می شود.

ودیعه مسکن

یک پیش بینی در مورد واگذاری مبلغ وام یا تسهیلات، احتمال وجود دارد به علت اینکه این مبلغ را برای ودیعه مسکن به مالکان اعلام کرده اند؛ مبلغی به مستاجر ندهند و حواله ایی در وجه مالک صادر شود.

  • دلیل این پیش بینی، هدایت مبلغ در مسیر تعیین شده و به نتیجه رسیدن سیاست اجرایی آن است تا مستاجر مبلغ وام را در امر دیگری هزینه نکند.

سوالی پرتکرار در روزهای آتی

از زمانی که وام ازدواج ۵۰ میلیون تومان شده خیلی از افراد که متاهلند و وام نگرفته اند و زمانش طی شده، دنبال تجدید یا زنده کردن این وام هستند.

در روزهای آتی احتمال این نوع، سوال کاربران وجود دارد:  من ده سال مستاجرم اما به خاطر ندادن هزینه کد رهگیری نگرفتم می شود؛ کاری کرد؟

*همین جا باید بگوییم که کاری نمی شود کرد. شرطیست که دولت برای شناسایی مستاجر در سالهای قبل گذاشته است.

مستاجری سال قبل یا امسال

به صراحت بیان شده تسهیل یا وام برای مستاجرانی است که از سال های گذشته کد رهگیری دارند و کد رهگیری امسال ملاک نیست.

دهک های مستاجران شامل تسهیلات

دهک های سه تا هفت جامعه گروه هدف های مسکن می باشند. به طور کلی سه دهک بالا که بی نیاز حمایتند و دو دهک اول هم که تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و نهادهای متولی هستند پس باید بگوییم خیال مستاجران راحت باشد که همه مستاجران با کدرهگیری شامل طرح هستند.

طرحی که در بانک مسکن شکل گرفته

بانک مسکن به منظور کمک به مستأجران و بهبود بازار املاک اقدام به بررسی طرحی با مضمون وام اجاره مسکن نموده که این طرح طبق اطلاعات موجود به دو شیوه جداگانه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

  • شیوه اول راه‌اندازی صندوق حمایت از مستأجران است؛ به این شکل که تأمین موجودی این صندوق از طریق پس‌اندازهای مردمی و بدون هیچ وابستگی به منابع دولتی صورت گیرد. مستأجران واجد شرایط می‌توانند برای تأمین تمام یا بخشی از مبلغ ودیعه (رهن) خانه خود در این صندوق سپرده‌گذاری کرده و از تسهیلات آن بهره‌مند شوند.
  • روش دوم در تأمین اجاره‌ بها به مستاجران کمک می‌کند. در این روش متقاضیان می‌توانند مبلغی را در بانک مسکن سرمایه‌گذاری کرده و با دریافت سود سپرده قدرت بیشتری برای پرداخت اجاره بها پیدا خواهند کرد.

یادآوری مجدد در مورد تسهیلات مسکن به مستاجران

این تسهیل یا وام برای ودیعه مسکن می باشد و مبلغی برای کمک کردن وضعیت بهتر زندگی مستاجران یا هزینه در مصرفی به دلخواه مستاجر نیست. اگر صاحب ملکی پول ودیعه را قبول نمی کند و فقط اجاره بها طلب می کند گزینه دیگری است که باید تا سه شنبه منتظر بمانیم تا دولت راهکارش را بیان کند.

واگذاری زمین برای ساخت مسکن

گزینه جدید دولت، واگذاری زمین با توجه ماده ۲ قانون ساماندهی زمین و مسکن برای ساخت خانه و اجاره دادن آن است. عملی که مورد استقبال حداقل، سازنده های خرده پا خواهد بود چون کمتر سازنده ایی ملکی را می سازد تا با استیجاری کردن آن ارزش، اعصاب و دارایی اش مستهلک شود.

امیدواریم کیفیت قربانی نشود

امیدواریم این پیشنهاد ساخت و ملک استیجاری باعث نشود کیفیتی که هنوز در ملک های نوساز فروشی هم چندان رعایت نمی شود در این ملک ها به خاطره تبدیل شود. شعار شود خانه اجاری است؛ چند صدمین درجه محصول را نصب کن!

در مطلب چهارشنبه

این مطلب بررسی کلی طرح و تحلیلی بر اوضاع مسکن و مستاجران بود در مطلب چهارشنبه انتشار کامل اطلاعات منتظرمان باشید.

 

 

 

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.