لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

بانک های ادغامی با بانک سپه برای ادغام نهایی دو سال زمان نیاز دارند

  • 0
  • 20/06/13
  • خواندن: 13 دقیقه
بانک های ادغامی با بانک سپه برای یکی شدن با بانک مادر باید یک سری موانع را کنار بگذارند و مرحله، مرحله به صورت یکپارچه در بیایند. در این مطلب به بعضی سوالات مهم در مورد مسائل بانکی در این بانک های ادغامی با سپه و سیستم های استفاده توضیح داده شده است.
بانک های ادغامی با بانک سپه

اسامی بانک های ادغامی

دوباره اسامی بانک های ادغامی با بانک سپه را مرور می کنیم:

  • بانک انصار
  • بانک مهراقتصاد
  • بانک کوثر
  • بانک قوامین
  • بانک حکمت ایرانیان

کروبانکینگ چیست؟

سامانه بانکداری متمرکز (Core Banking) به مجموعه‌ای از خدمات بانکی گفته می‌شود که در یک مجموعه نرم‌افزاری پیاده‌سازی شده و اطلاعات آن عمدتاً در یک بانک اطلاعاتی متمرکز ادغام می‌شود و قابلیت ارائه خدمات به کلیه شعب و سایر زیرمجموعه‌های بانک را از محل بانک اصلی اطلاعاتی متمرکز در هرلحظه داراست.

خدمات core Banking

کارت، اینترنت، تلفن‌بانک، پیامک، موبایل و بانکداری باز (Open API) هم سرویس‌های موردنظر مشتریان در این سامانه ارائه می شود.

بانک سپه

رئیس اداره کل توسعه فناوری اطلاعات بانک سپه گفت: «سامانه ESB یک سامانه چند وجهی است که به شعب بانک‌های ادغامی و Core سیستم‌های آنها متصل است و خدمات پایه را در تمامی شعب به مشتریان ارائه می‌کند.»

ادغام بانک های زیر مجموعه سپه

حمید شیخی گفت: «یکی از موضوعاتی که در ادغام مطرح می‌شود؛ این است که احتمال دارد که یک سری از شعب در این روند ادغام شوند و همچنین  تابلوی تمام شعب یکسان می‌شوند.»

جلوگیری از سردرگمی مشتریان بانک قبل از ادغام

برای این‌که مشتریان بانک‌های ادغامی سردرگم نشوند تهیه و تولید نرم‌افزار ESB در دستور کار  بانک مادر یعنی سپه قرار گرفته تا از طریق آن بتوان در تمامی شعب بانک‌های ادغامی سرویس‌های پایه به مشتریان ارائه شود.

سرویس پایه بانکی چیست؟

درروند ادغام در حال حاضر خدمات پایه مثل دریافت، پرداخت، مانده گیری، صورت‌حساب، وصول چک و در بخش تسهیلات مشاهده مانده اقساط و پرداخت اقساط ارائه می‌شود و در حوزه کارت هم بحث تغییر رمز و وضعیت کارت قابل‌ ارائه است.

مشتری کدام بانک ادغامی با سپه هستید؟

مشتری کدام بانک ادغامی با سپه بودید فرقی نمی کند با یکسری پرتکل های امنیتی خاص به سامانه ESB متصل و خود سامانه ESB به کربنکینگ‌های بانک‌های ادغامی اتصال می‌یابد و شرایطی فراهم می‌شود که اگر به ‌عنوان‌ مثال مشتری موسسه کوثر به یکی از شعب بانک سپه  مراجعه کند؛ بتواند خدمات پایه را از این شعب دریافت کند.

نکته ادغام بانک ها

این طور نیست که در این ادغام و سامانه راه افتاده تمام صفر تا صد خدمات که در بانک خودشان دریافت می کردند هم اکنون هم دریافت کنند بلکه در گام اولیه ادغام فقط خدمات پایه ایی مد نظر است.

طرح وام های بانک های ادغامی

در حال حاضر به واسطه همین ادغام طرح های بانک ها که به طور مستقل تا سال پیش وجود داشت لغو شده تا مراحل گام به گام تا ادغام با بانک مادر اتفاق بیفتد.

  • مانند طرح وام های محبوب و فوری بانک مهر اقتصاد و طرح ثمین۲
شروع به فعالیت سامانهESB بانک سپه

رئیس اداره کل توسعه فناوری اطلاعات بانک سپه در خصوص ارزیابی عملکرد سامانه ESB گفت: از روز یازدهم خردادماه این سامانه آغاز به کارکرده و در حال حاضر هم به بانک‌های ادغام‌شده (مهراقتصاد و حکمت ایرانیان )  سرویس‌دهی می‌کند.

  • تعداد تراکنش‌ها در روزهای اول کم و به‌ مرور در حال افزایش است و تاکنون عملکرد این سامانه مثبت ارزیابیشده است.

دو سال زمان نیاز است

برآورد می‌شود که تا زمان مهاجرت کامل بانک‌ های ادغامی و یکی شدن کربنکینگ ها شاید دو سال به درازا بکشد و در این مدت سامانه ESB مورد استفاده قرار می گیرد.

طرح های بانک ها قبل از ادغام

در آخرین گفتگو با بانک انصار، مهراقتصاد، قوامین و کوثر طرح های وامی که در سال قبل برای مشتریان وجود داشت دیگر به روند سابق نیست یا لغو شده اند تا تکلیف ادغام و یکی شدن با بانک سپه کامل شود.

دلیل ادغام این بانک ها

یکی از دلیل ادغام این بانک ها یک وجه مشترک در بین همه آن ها و متعلق یا سهام دار آن ها نیروهای مسلح بودن است.

وضعیت طرح وام ها در بانک ادغامی

وضعیت ارائه تسهیلات در شعب بانک های ادغامی به چه صورت است؟
پس از ادغام نهایی اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات طبق سیاست ها و ضوابط اعتباری بانک متبوع می باشد.

وام ازدواج در بانک های ادغامی

آیا امکان دریافت تسهیلات ازدواج در شعب بانک های ادغامی وجود دارد؟
بعد از ادغام بانک ها و ابلاغ بودجه از طرف بانک مرکزی و تعیین شعب متولی امکان وجود دارد.

  • اول خردادماه از بانک انصار پرسیده شد؛ اعلام کردند در حال حاضر وام ازدواج نمی دهند.
جرایم تسهیلات بانک های ادغامی سپه

آیا با ادغام بانک ها جرایم تسهیلات مشمول بخشودگی جرایم می شوند؟
پس از ادغام عملی و نهایی براساس مفاد آیین نامه وصول مطالبات غیر جاری بانک ها و موسسات اعتباری ابلاغیه از سوی بانک مرکزی و مفاد قراردادی بین مشتری و بانک مربوط می باشد.

شماره حساب بانک های ادغامی سپه

شماره حساب سپرده ها در واحدهای ادغام شونده، تازمان استفاده از سیستم های فعلی به روال قبل بوده و پس از ادغام و یکپارچه سازی سیستم های بانکی شماره حساب سپرده ها تغییر خواهد کرد .

نتیجه گیری

تا زمان ادغام نهایی و عملی احتمال وجود موانع در وام و امور بانکی وجود داشته باشد.

 

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.