لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

گرفتن سود مرکب از بدهکاران بانکی ممنوعیت قانونی دارد

  • 0
  • 20/04/22
  • خواندن: 9 دقیقه
بدهکاران بانکی، در موقع عدم پرداخت اقساط ماهیانه و طی شدن سررسید دو قسط (گذشت 60 روز) جز بدهکاران مشمول جریمه و گرفتن سود مرکب می شوند. بانک مرکزی؛ گرفتن سود مرکب را در سال 99 از بدهکاران بانکی غیر قانونی اعلام کرد. اخبار و دلایل این موضوع را در این مطلب با هم مرور می کنیم.

گام اول در آغاز حذف سود مرکب

سود مرکب ، سال ها نمایندگان مجلس و مدیران دولتی را به تکاپو انداخته بود تا این مانع را از مقابل بانکداری و تولید کشور بردارند. در ابتدا شبکه بانکی بر اساس مصوبات مجلس به‌ صورت مقطعی و با زمان بندی، بدهکاران بانکی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان را درصورت تسویه یک جای بدهی، مشمول بخشش سود و جریمه کرد.

گام دوم برای حذف سود مرکب، بدهکاران بانکی

در گام بعدی نمایندگان مجلس با افزایش گستره آن، حذف سودهای مرکب را به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ بردند، موضوعی که به‌دلیل اختلاف نگاه بانک مرکزی و مجلس نشینان به نتیجه نرسید.

گام نهایی حذف سود مرکب

در گام سوم و در قالب یک طرح دو فوریتی از سوی نمایندگان حذف سودهای مرکب از جرایم بانکی به قانون در سال ۹۹ تبدیل شد. این قانون پس ‌از تصویب در مجلس شورای اسلامی (۱۱ شهریور ۹۸) و تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام (۲۰ آذر ۹۸) در اوایل دی ماه ۹۸، «قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور» از سوی رئیس جمهور، برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ابلاغ شد.

دلیل حذف سود مرکب

افراد برای کارگاه های تولید، اشتغال زایی یا در ابعاد کوچک تر برای رفع احتیاج ها و موانع در تهیه مواد خام، وام می گیرند به هر دلیلی توان پرداخت به موقع و در زمان سررسید را پیدا نمی کنند؛ بعد از جریمه، وام ها مشمول سود مرکب می شوند.

  • سود مرکب، بانکداری اسلامی و بدون ربا را زیر سوال می برد. (۶ درصد سود جریمه که هر سال مضاعف حساب می شود.)
  • دلیل دیگر، توانایی فرد بدهکار برای جبران عقب ماندگی و پرداخت بدهی به طور کامل از بین می رود و گاهی به عنوان ابر بدهکاران بانکی هم شناخته می شود.
  • ضربه بزرگی به تولید و اقتصاد کشور در موارد کلان و خرد می شود.
  • تفاوت سود ساده و مرکب تا سال دوم خودش را نشان نمی دهد؛ بعد از سال سوم به بعد رقمی نجومی و غیرقابل کنترل می شود.

حالت دوم و ربح مرکب در بدهکاران بانکی

حالت دوم زمانی رخ می‌دهد که بانک‌ ها تسهیلات اخذ شده را تجمیع و تقسیط می‌کنند. بدین معنا که کل بدهی مشتری اعم از اصل، سود و وجه التزام را بدون تکیه بر بخش واقعی اقتصاد و دانستن موضوع فعالیت مشخص و صرفاً با موضوع و هدف تسویه دیون سابق در قالب تسهیلات جدیدی به فرد تسهیلات گیرنده، ایجاد کرده تا پرداخت کنند که اینجا حالت دوم ربح مرکب رخ می‌دهد.

تکلیف بدهکاران بانکی بعد از حذف سود مرکب

برای تسهیل تسویه بدهی ریالی غیرجاری تولیدکنندگان به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، چنانچه تسهیلات ‌گیرندگانی که تمام یا بخشی از بدهی سر رسید شده خود را تا پایان سال ۱۳۹۷ پرداخت نکرده‌اند، بخواهند بدهی غیرجاری خود را به طور نقد تسویه کنند؛ در صورتی که قرارداد تسهیلات‌ گیرنده با بانک یا مؤسسه اعتباری، تجدید یا امهال نشده باشد؛ همان قرارداد اولیه ملاک محاسبه مانده بدهی تسهیلات‌ گیرنده بر اساس این قانون خواهد بود.

مراحل ادارای برای بدهکار با سود مرکب از بانک

بدهکار بانکی با اطلاع یافتن از وضع قانون جدید، درخواست خود را به بانک باید ابلاغ کند. بانک یا مؤسسه اعتباری غیربـانکی مکلـف است حداکثر ظرف مدت دوماه از زمان ارائه درخواست مشتری، کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌های مشتری را که مربوط به «قرارداد ملاک محاسبه» است به همراه زمان دریافت یا پرداخت، در سامانه‌ای که بانک مرکزی اعلام می‌کند، ثبت کند تا سود مرکب از بدهی اش برداشته شود.

وظیفه بدهکار بانکی با سود مرکب چیست؟

تسهیلات ‌گیرنده برای برخورداری از مزایای این قانون باید حداکثر تا پایان شهریورماه ۱۳۹۹ مانده بدهی خود را که توسط سامانه بانک مرکزی محاسبه و به او اعلام می‌شود، به طور نقد تسویه کند. در خبرگزاری تسنیم این مدت زمان تسویه تا آذر ماه ۹۹ هم اعلام شده است.

استثناهای قانون حذف سود مرکب

قراردادهای فروش و واگذاری دارایی ‌های بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی و تسهیلات اعطایی ارزی اعم از منابع داخلی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و سایر منابع، از شمول این قانون مستثنی هستند.

جبران ضرر بانک ها در حذف سود مرکب

بانک‌ ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجازند درصورتی که در نتیجه اجرای این قانون متحمل زیان شوند، پس از تأیید بانک مرکزی، زیان مزبور را از سال ۹۹ به بعد به تدریج حداکثر، ظرف مدت پنج سال در صورت‌ های مالی خود مستهلک کنند.

حذف سود مرکب فقط برای تولید کننده

همه تسهیلاتی که برای تولید اعطا شـده، مشمول این قانون اسـت.

بانک مرکزی موظف است دستورالعمل اجرای این قانون از جمله تشخیص تسهیلات تولیدی از غیر تولیدی را به بانک‌ ها و مؤسسات اعتباری اعلام کند.

راهکارهای بانک برای تسهیلات عقب مانده تولید

از این به بعد بانک طبق سیاست بانک مرکزی با حمایت مجلس برای اقساط عقب مانده چند راه دارد.

  1. تقسط سررسیدهای عقب مانده بدون وجه التزام و فریز کردن مبلغ با سود مرابحه
  2. پیش خرید کردن به شیوه سلف از تولیدکنندگان
  3. تسویه نقد با بدهکارش در عرصه تولید

کمک به تولید برای جهش

طبق الگوی سال ۹۹، حمایت رهبر و فرمایش ایشان برای جهش تولید، بانک مرکزی و مجلس با این قدم بزرگ، تلاششان را برای حمایت بیشتر از تولیدکنندگان انجام دادند.

امید است تولید کنندگان کشورمان موفق و کشورمان را سربلند نمایند.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.