لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

وام گرفتن را در مسیر بالا بردن دارایی خودمان هدایت کنیم

  • 0
  • 19/10/30
  • خواندن: 3 دقیقه
دنیا با تجربه هایش می گردد. در کوچکترین و پیش پا افتاده ترین مسائل جهانمان اگر از تجارب دیگران بهره بگیریم مزیت های زیادی را برای خودمان، بدون پرداخت هزینه و گذاشتن زمان به دست آورده ایم. یکی از بزرگترین مزیت استفاده از تجربه افرادی که قبل از ما در شرایطی شبیه روزگار و جامعه مان سپری کرده اند؛ صرفه جویی در منابع مالی و جهشی با کمترین ریسک را تجربه خواهیم کرد. کشور هایی مثل ژاپن، آلمان با شرایط اقتصادی سخت بعد از جنگ، کشورشان را از صفر که نه از منفی صفر به سطح بالای کیفیت های زندگی جمعی و بین المللی رساندند.

اولویت

اگر بنگاهای اقتصادی برای اعطای تسهیلات اولویت بندی کنند. مبالغ وام ها را اول کارهای تولیدی اختصاص دهند و همین طور با کم شدن اولویت، مبالغ وام و مدت زمانش را کم کنند. بیشتر وام های گرفته شده در بین مردم برای مصرف کالا، خرید و تعویض کالا یا گرفتن خدمات، مصرف می شود. هر چه  طرح و تعرفه بانک ها به سمت افزایش نیروی محرکه تولید و صرف مبالغ برای کالاهای مصرفی و ضروری باشد نظام اقتصادی بیشتر و زودتر متحول خواهد شد.

یک مثال

در  کشور ژاپن در سال های قبل از شکوفایی اولویت وام های کلان با هدف تولید بوده است. حتی در اولویت تولید هم بنگاه ها تولیدی و کارخانه هایی که کالای لوکس تولید می کرده اند در اولویت درجه چند گرفتن وام قرار داشتند. تا جایی که تولیدی پیانو سازی یاماها برای بقای خودش در صنعت ژاپن و درآمدزایی از تولید کالای لوکس به تولید کالای کاربردی و استراتژیک پروانه‌های هـواپیما روی می آورد.

چین

اکنون چـین بـه بزرگ‌ترین‌ اقتصـاد‌ (براسـاس‌ بـرابـری قــدرت خـرید)، بزرگ‌ترین تولیدکننده، بزرگ‌ترین تجارت‌کننده کالا و بزرگ‌ترین نـگهدارنده ذخـایر ارز خارجی‌ در‌ جهان‌ تبدیل شده است. دلیل این اتفاق نوع تخصیص دادن تسهیلات وام ها با شرایط اقتصادی است. در کشور چین در سالهای تحول و انقلاب اقتصادی افرادی که وام کلان می گرفتند مورد بازرسی دقیق قرار می گرفتند تا اطمینان پیدا کنند پول وام در همان مسیر تولیدی که با توجیح نظام بانکی  از آن وام گرفته شده مصرف شود.

نمودار

نموداری از چهار ماهه اول سال ۹۸ ارائه و سهم بخش های مختلف اقتصادی و تخصیص منابع به آن ها به درصد تنظیم شده است. اگر بخواهیم طبق این نمودار به بررسی وضعیت مبالغ تسهیلات پرداختی بپردازیم، باید بگوییم در این میان کشاورزی با حداقل دریافتی تسهیلات در رتبه آخر و کالا، خدمات و امور بازرگانی با ۵۴٫۱ دهم درصد؛ اعتبارات پولی را به خودش اختصاص داده است.

دقت

در جوامع پیشرفته صنعتی، ابتدا تولید انبوه و انقلاب بهره‌وری، مقیاس تولید و عرضه محصولات کالایی را به‌ شدت افزایش داد و از همین طریق به سبب افزایش دستمزد و پاداش عوامل تولید، زمینه برای تقاضای خدمات رفاهی، تفریحی و… فراهم شد. به این ترتیب سهم خدمات در اقتصادهای پیشرفته به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت. در واقع، خدمات در کشورهای پیشرفته نه‌ تنها پشتیبان و تکمیل‌کننده نظام تولید بوده و هست بلکه شامل خدمات مولد هم می‌شود و می‌تواند رفاه فرد و جامعه را رقم بزند.

اما

در مقابل در کشور ما در حالی که تولید در شرایط مناسبی قرار ندارد، بخش خدمات در حال رشد شتابان است. بی‌آنکه تولید و صنعت پشتوانش باشد و از آن حمایت کند یا دست‌کم رقیبی سرسخت برای تولید به‌ ویژه در جذب اعتبارات اعطایی نباشد.

تفکر

برای رشد کردن کشورمان باید از  تفکر مصرفی به تفکر تولیدی برسیم. وام بگیریم طلا بخریم و بلوکه کنیم که با رشد کردن تورم سود کنیم؛ اشتباهی محض است. ما به جای اینکه مولد تولید باشیم. مولد تورم می شویم و با خیال خام از سود کذایی که خودمان هم بخشی از تولیدش بودیم؛ حس پیروزی می کنیم. نقدینگی مانند آب روان است اگر هدایت نشود سپرده  یا تبدیل به دارایی های مسکوک شود؛ گندیده خواهد شد و جامعه را هم از کیفیت و پیشرفت می اندازد.

باور

اقتصاد دان های کشورمان با مطالعه در منابع مالی و نقدینگی های موجود و در گردش نظام پولی معتقدند: تامین مالی  تسهیلات (برای تولید و راه اندازی شغل های درآمد زا با افق دید بالا که  به صادرات منجر شود ) جز کمبود ها و منابع محدود نیست. مدیریت منابع و اولویت بندی اعطای تسهیلات به بخش هایی که با سرمایه گذاری در آن کشور به کسب موفقیت و جایگاه  اقتصادی بالا در میان کشورهای دیگر قرار می گیرید؛ نیاز است.

الگو

الگوی وام دهی باید اصلاح شود. مردم از تفکرات پیرو به تفکرات پیشرو هدایت شوند. اگر انگیزه و نیروی محرکه درآمدزا  در میان مردم جامعه ایجاد شود حتی زنان خانه دار هم با پیگیری مشاغلی که در زنجیره تولید کنندگان بزرگتر قرار دارد می توانند تسهیلات دریافت کنند و در خانه به کار مشغول شوند.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.