لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

وام و تسهیلات ارزی بانک صادرات برای مشتریان و متقاضیان تامین نقدینگی

  • 0
  • 19/07/02
  • خواندن: 13 دقیقه
وام بانک صادرات؛ وامی است که به صورت ارز به متقاضیانی با شرایط ویژه اعطا می‌شود. در این نوشتار به شرایط متقاضیان و شرایط وام بانک صادرات می‌پردازیم.
BankSaderat 1

وام و تسهیلات ارزی بانک صادرات

وام و تسهیلات ارزی به سه صورت به متقاضیان واجد شرایط اعطا می‌گردد:

تسهیلات اعطایی صادرات و واردات؛

تسهیلات ارزی از حساب صندوق توسعه ملی؛

فاینانس و ریفاینانس.

پیشینه بانک صادرات

در سال ۱۳۳۱ بانکی خصوصی با سهامی عام به نام «بانک صادرات و معادن ایران»؛ و با سرمایه پایه ۲۰ میلیون ریال تأسیس شد. از جمله اهداف اولیه این بانک؛ اعطای تسهیلات بانکی به مردم، تأسیس شبکه بانکی در کل کشور، جذب منابع مالی داخلی و سرمایه‌های خرد و کلان و به وجود آوردن امکان سرمایه‌گذاری در همه فعالیت‌های اقتصادی بوده است.

بزرگترین بانک خصوصی کشور

با اینکه بانک صادرات در سال ۱۳۵۸؛ «ملی» اعلام شد؛ در سیر تاریخی خود پس از گذشت ۳۰ سال یعنی در سال ۱۳۸۸ مجددا تغییر رویکرد داده و به بانک‌های خصوصی ملحق شد. امروزه بزرگترین بانک خصوصی کشور،‌ بانک صادرات است که نزدیک به یک قرن تجربه بانک‌داری را در تاریخ بانکی کشور داراست. این بانک در سال ۱۳۸۸ در سازمان بورس و اوراق بهادار، با کد وبصادر پذیرفته شده و از آن زمان فعالیت بورسی خود را آغاز نموده است. تغییر مالکیت بانک صادرات و خصوصی شدن آن تأثیر قابل توجهی در انگیزه‌ها و عملکرد کارگزاران، کارکنان و سرمایه‌گذاران این بانک به وجود آورده است. چابکی عملکرد بانک و ایفای نقش مؤثر در پویایی اقتصاد کشور، زمینه‌هایی است که در پی خصوصی شدن بانک صادرات، در اهداف و عملکرد این بانک به بار نشسته است.

وام و تسهیلات ارزی بانک صادرات در قالب تسهیلات صادرات و واردات

بانک صادرات به منظور تأمین نیاز ارزی متقاضیان خود؛ اقدام به پرداخت وام  بانک صادرات در قالب تسهیلات ارزی نموده است. بخشی از محل تأمین مالی این تسهیلات از ارز سپرده‌گذاری شده توسط مشتریان این بانک فراهم می‌شود. بخش تأمین‌کننده دیگر؛ ذخیره‌های ارزی بانک صادرات است. بخشی از آن توسط کارگزاران این بانک تأمین می‌شود و بخشی هم از امکانات ارزی بانک صادرات در شعب خارجی فراهم می‌شود. لازم به ذکر است که بخشی از جامعه هدف این تسهیلات؛ صادرکنندگانی هستند که صادراتی غیر از کالاهای نفتی را بر عهده دارند. بخش خدمات و تولیدکنندگان نیز بخش‌های دیگر جامعه هدف دریافت وام بانک صادرات می‌باشند. مجریان طرح‌های خودگردانی که طرح‌های نیمه‌تمام دارند نیز نسبت به سایر مجریان در اولویت دریافت این دست از وام بانک صادرات قرار دارند.

وام و تسهیلات ارزی بانک صادرات کمک به تولید

این وام در قالب تسهیلات صادرات و واردات با هدف گسترش صادرات غیرنفتی، کمک به توسعه و رونق بخش اقتصاد و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی به متقاضیان اعطا می‌گردد. وام بانک صادرات از طریق افتتاح اعتبار اسنادی و یا پرداخت حواله در وجه متقاضی اعطا می‌شود.

مدت زمان بازپرداخت وام و تسهیلات

پرداخت وام بانک صادرات در بخش واردات کالا ۱ الی ۴ ساله و در بخش صادرات کالا ۲ الی ۷ ساله اعطا خواهد شد.

سقف تسهیلات ارزی

در بخش واردات؛ اشخاص حقیقی تا سقف ۵ میلیون دلار و اشخاص حقوقی تا سقف ۲۰ میلیون دلار می‌توانند از تسهیلات ارزی این وام بهره‌مند شوند. برای بهره‌مندی از تسهیلات بیشتر لازم است تأییدیه بانک مرکزی دریافت شود.

 

  • برای سال ۹۹ یک میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی برای حمایت از صادرکنندگان در قالب اعتبار و وام ارزی و به شکل اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده تخصیص داده خواهد شد.

تابعیت و مبلغ تسهیلات

در بخش صادرات ساز و کار متفاوت است؛ به این صورت که به تناسب مبلغ اعتبار اسنادی صادراتی که از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک ارائه شده، حداکثر تا ۹۰% مبلغ اعتبار به متقاضی دریافت وام بانک صادرات،‌ تسهیلات ارزی اعطا خواهد شد. چنانچه کارفرما خارجی باشد، حداکثر تا ۷۰% مبلغ قراردادی که شخص با وی منعقد نموده،‌ تسهیلات ارزی اعطا خواهد شد.

این وام در قالب تسهیلات ارزی، بر اساس عقود بانک‌داری اسلامی بدون ربا پرداخت می‌گردد.

بر اساس قراردادهای ارائه تسهیلات ارزی، لازم است بازپرداخت این تسهیلات به صورت ارز به بانک انجام شود.

بانک صادرات

وام بانک صادرات در قالب تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی

تولیدکنندگان و صادرکنندگان در بخش‌های تعاونی و خصوصی، به دلیل عدم پشتوانه‌های مالی کافی، نیاز به حمایت و تأمین مالی صاحبان وجوه دارند. بانک صادرات جهت پاسخگویی به این نیاز، اقدام به پرداخت تسهیلات ارزی نموده است. تأمین مالی این تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی است؛ با این توضیح که فروش نفت خام،‌ درآمدی دارد که در بخش‌های مختلف جامعه تزریق می‌گردد، مازاد این درآمد صرف رونق اقتصادی شده و یکی از بخش‌هایی که می‌توان از این طریق پوشش مالی داد، نیازهای ارزی تولیدکنندگان و صادرکنندگان در بخش‌های تعاونی و خصوصی است. دریافت این تسهیلات با افتتاح اعتبارات اسنادی دیداری امکان‌پذیر خواهد بود.

تنظیم نرخ وام و تسهیلات ارزی بانک صادرات

نرخ سود این تسهیلات بر اساس نرخ لایبور ارز موضوع قرارداد به علاوه ۲ درصد تنظیم خواهد شد.

زمانی که اولین اعتبار اسنادی در بانک گشایش یابد، آغاز دوره استفاده از تسهیلات خواهد بود. بر اساس این قرارداد لازم است یک تاریخ دقیق جهت زمان آخرین وجه برداشت از تسهیلات مشخص شود. دریافت‌کنندگان این تسهیلات حداکثر ۸ سال فرصت بازپرداخت این وام را دارند؛ ۳ سال از این مدت زمان؛ به عنوان مدت دوره استفاده از تسهیلات و نهایتا ۵ سال از این مدت؛ برای بازپرداخت این تسهیلات در نظر گرفته خواهد شد. اقساط در نظر گرفته شده در این قرارداد؛ ۶ ماهه است. برای مشتریان خوش‌حسابی که بازپرداخت وام خود را زودتر از موعد انجام دهند، به میزان مدت زمانی که بازپرداخت زودتر انجام شده، این مدت زمان در محاسبات نهایی بازپرداخت در نظر گرفته خواهد شد.

وام بانک صادرات در قالب فاینانس و ری‌فاینانس

به منظور تحقق بخشی از اهداف برنامه‌های توسعه با اولویت بخش اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی و نیز تأمین مالی اجرای پروژه‌ها، تهیه و خرید تجهیزات در طرح‌های تولیدی و سرمایه‌ای و نیز ارائه خدمات فنی و مهندسی در اجرای پروژه‌های فوق، بانک صادرات اقدام به پرداخت تسهیلاتی در قالب فاینانس از محل تسهیلات میان‌مدت اعتباری خارجی نموده است. در قرارداد ری‌فاینانس؛ با افتتاح اعتبار اسنادی؛ وجه اسناد در زمان معامله اسناد بر اساس شرایط اعتبار وجه، به صورت نقد از سوی بانک کارگزار (بانک صادرات) به فروشنده یا شخص ذی‌نفع اعطا می‌شود. حداکثر زمان برای بازپرداخت وجه اسناد توسط خریدار یا ذی‌نفع، ۱ سال است.

نقش وام‌چی در معاملات وام بانک صادرات

وام‌چی؛‌ به عنوانی مرجع موثق معاملات بانکی، با ایجاد شرایطی مناسب برای عرضه و تقاضای انواع وام بانکی؛‌ متقاضیان و فروشندگان وام‌های مختلف بانکی از جمله وام بانک صادرات را به صورت مجازی با یکدیگر مواجه نموده و طرفین معامله بدون قرار گرفتن در هیچ فشار یا استرسی، قادر به رؤیت انواع آگهی‌های خرید و فروش وام خواهند بود.

سوالات متداول

فاینانس جیست ؟

زمانی که طرح یا پروژه به بهره برداری رسید، بر اساس میزان سرمایه گذاری و بهره متعلق به آن کشور، سرمایه پذیر متعهد می گردد کل قیمت تمام شده طرح یا پروژه را به صورت اقساطی در اختیار کشور سرمایه گذار قرار دهد. فاینانس برای وام های بلند مدت به کار می رود.

ری فاینانس چیست ؟

زمانی که واحد اقتصادی و یا شخص، زمانبندی پرداخت بدهی را اصلاح می کند؛ و یا وام قدیم را با وام جدید با مشخصات و ویژگی های بهتر جایگزین می کند، ریفاینانس انجام داده است.

سال تاسیس بانک صادرات چه سالی است ؟

در سال ۱۳۳۱ بانکی خصوصی با سهامی عام به نام «بانک صادرات و معادن ایران»؛ و با سرمایه پایه ۲۰ میلیون ریال تأسیس شد.

بانک صادرات تسهیلات ارزی دارد ؟

بله بانک صادرات در بخش صادرات غیرنفتی به متقاضیان واجد شرایط اعطای تسهیلات ارزی دارد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.