لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

وام صندوق بازنشستگی

  • 0
  • 19/06/12
  • خواندن: 59 دقیقه
وام صندوق بازنشستگی

وام صندوق بازنشستگی به چه افراد تعلق می گیرد؟

وام صندوق بازنشستگی همانطور که از عنوانش پیداست، به منظور پوشش دادن بخشی از نیازهای مالی به بازنشستگان اعطا می‌شود.

وام صندوق بازنشستگی، چیست؟

صندوق بازنشستگی کشوری؛ سازمانی است که با ساختاری مؤسسه‌ای به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل در زمینه خدمات بیمه‌ای و برخی نیازهای بازنشستگان فعالیت می‌کند.

نهاد متولی صندوق بازنشستگان

این سازمان زیر نظر وزارت رفاه و تأمین اجتماعی قرار داشته و اداره امور صندوق بازنشستگان بر عهده این سازمان است.

چه بازنشستگانی شامل وام می شوند؟

بدیهی است که هر بازنشسته‌ای نمی‌تواند از خدمات این صندوق بهره‌مند شود؛ منظور از بازنشستگان؛ افرادی هستند که در طبق مقررات استخدامی بازنشستگی کشوری، بازنشسته شده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشمولین مقررات بازنشستگی کشوری اینـــــــــــجا کلیک کنید.

تاریخچه صندوق بازنشستگی کشوری

در سال ۱۳۴۵ اداره کل بازنشستگی که زیر نظر وزارت دارایی وقت فعالیت می‌نمود از این وزارت‌خانه جدا شده و تحت نظارت سازمان امور اداری و استخدامی کشور به فعالیت خود ادامه داد. در سال ۱۳۵۴ نیز این اداره به صورت مؤسسه‌ای مستقل درآمد که وابسته به سازمان امور اداری و استخدامی بود. بعد از آن در سال ۱۳۷۸ در پی ادغام سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه؛ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأسیس شد؛ صندوق بازنشستگی کشوری نیز در همین زمان تابع این سازمان قلمداد شد. در آخرین مرحله در سال ۱۳۸۳؛ صندوق بازنشستگی کشوری از تابعیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درآمده و تحت نظارت وزارت رفاه و تأمین اجتماعی فعالیت خود را ادامه می‌دهد. مدیریت این مؤسسه بر عهده صندوق بازنشستگی کشوری است.

فعالیت‌های اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری

صندوق بازنشستگی کشوری به منظور حفظ ارزش ذخایر مالی و دارایی صندوق‌های وابسته و نیز تلاش در جهت تأمین مالی صندوق؛ اقدام به برخی فعالیت‌های اقتصادی نموده است؛ از جمله فعالیت‌های این صندوق در بخش سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی است. شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به همین منظور ایجاد شده است. با اصلاحات ساختاری صورت گرفته در مدیریت شرکت‌های تابعه؛ هم‌اکنون ۵ هلدینگ در صندوق بازنشستگی فعالیت می‌کنند.

هلدینگ های صندوق وام بازنشستگان

هلدینگ‌های غذایی، دارویی و کشاورزی؛ عمران و ساختمان؛ مالی، بانکی و سهام؛ نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه (انرژی) و هلدینگ صنایع و معادن؛ هلدینگ‌های فعال در صندوق بازنشستگی می‌باشند. همچنین قرار است هلدینگ حمل و نقل و گردشگری نیز در این صندوق تأسیس شود.برای اطلاع از سایر فعالیت‌های اقتصادی صندوق بازنشستگی می‌توانید اینـــــــــجا کلیک کنید.

وام صندوق بازنشستگی

سایر فعالیت‌های صندوق بازنشستگی کشوری

این صندوق با ارائه خدماتی تحت عناوین؛ خدمات بازنشستگان، خدمات شاغلین، خدمات دستگاه‌های اجرایی و جشنواره‌ها؛ فعالیت‌های خود را گسترش داده است.

وام صندوق بازنشستگی

یکی از فعالیت‌های در حال انجام صندوق بازنشستگی، اعطام وام صندوق بازنشستگی به بازنشستگان واجد شرایط می‌باشد. وام صندوق بازنشستگی معاف از مالیات و به صورت قرض‌الحسنه اعطا می‌شود. متقاضیان این وام می‌بایست با مطالعه شرایط وام صندوق بازنشستگی نسبت به ثبت نام به موقع وام اقدام نمایند. ساز و کار ثبت نام و اعطای وام در سال ۱۳۹۷ به این صورت بوده که ابتدا اسامی متقاضیان واجد شرایط از طریق سایت این صندوق اعلام شده و سپس بر اساس اولویت تعیین شده، مبلغ وام به حساب فرد متقاضی که در بانک صادرات افتتاح شده؛‌ واریز می‌شود. اطلاعات وام از طریق پیامک در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

شرایط و ضوابط مربوط به اعطای وام صندوق در هر شهرستان

اعتبار وام صندوق بازنشستگی در هر استان وابسته به فراوانی بازنشستگان آن استان می‌باشد. مبلغ در نظر گرفته شده برای وام صندوق بازنشستگی هفتاد میلیون ریال معادل هفت میلیون تومان است و صرفا به حسابی که فرد بازنشسته نزد بانک صادرات افتتاح نموده، واریز خواهد شد.

حسابی مربوط به واریز حقوق

این حساب باید همان حسابی باشد که حقوق بازنشستگی و یا مبلغ وظیفه فرد بازنشسته به آن واریز می‌شود.

کارمزد و مدت زمان تسویه وام بازنشستگان

کارمزد این وام ۴ درصد بوده و اقساط آن در مدت ۳۶ ماه قابل بازپرداخت است. افرادی که در سال جاری از وام ضروری صندوق بازنشستگی به مبلغ هفتاد میلیون ریالی استفاده کرده‌اند و یا در حال بازپرداخت وام ضروری هستند، قاعدتاً مجاز به ثبت نام برای وام صندوق بازنشستگی نمی‌باشند.

قوانین وام صندوق بازنشستگان

۱- وراث مذکر بازنشستگان مرحوم ظرف سه سال آتی؛ از لیست وظیفه‌بگیری (مستمری) بازنشستگی حذف خواهند شد، اجازه ثبت نام برای دریافت وام صندوق بازنشستگی را نخواهند داشت.

۲- همچنین بازنشستگان متقاضی که فاقد حکم ترمیم سال جاری هستند نیز اجازه ثبت نام دریافت وام صندوق بازنشستگی را ندارند.

۳- از میان وراث وظیفه‌بگیر، تنها یک نفر می‌تواند از وام صندوق بازنشستگی استفاده کند. این فرد باید بعد از دریافت و تکمیل فرم تعهد وراث توسط سایر ورثه، فرم را به منظور تأیید نهایی به مدیریت‌های صندوق در مراکز استان‌ها بسپارد.

۴- همچنین در مقررات صندوق بازنشستگی برای اعطای وام به ورثه وظیفه‌بگیر لزوم تکمیل فرم تعهد وراث بیش از یک نفر اشاره شده است.

۵- در صورتی تقاضای وام ورثه وظیفه‌بگیر در فهرست متقاضیان وام ضروری قرار خواهد گرفت که فرم تعهد وراث پس از تکمیل،‌ توسط مدیریت‌های صندوق بازنشستگی استان محل تقاضا تأیید شده باشد.

وام برای ورثه صغیر یا محجور

در مورد درخواست وام ورثه صغیر یا محجور، می‌بایست در هنگام دریافت وام اصل حکم سرپرستی صادره توسط دادگستری جمهوری اسلامی ارائه شود. توصیه می‌شود بازنشسته متقاضی وام صندوق بازنشستگی که در کنار حقوق بازنشستگی از حقوق وظیفه (مستمری) به همراه سایر وراث استفاده می‌کند،‌ برای برخورداری فرد دیگری از وراث وظیفه‌بگیر از تسهیلات وام ضروری؛ از دفتر بازنشستگی خود جهت اخذ وام ثبت نام نماید.

حق تقدم برای دو ورثه وظیفه بگیر برای وام

دو وظیفه‌بگیر از یک خانواده، متقاضی وام هستند؛ وظیفه‌بگیری که به اتفاق سایر وراث حقوق وظیفه خود را از دفتر کل دوم دریافت می‌کند و علاوه بر آن به تنهایی از دفتر کل اول نیز مستمری دریافت می‌کند بهتر است جهت امکان ثبت نام فرد دیگری از ورثه، ثبت نام خود را از طریق دفتر کل اول انجام دهد؛ تا فرد دیگر قادر به ثبت نام از طریق دفتر کل دوم باشد. لازم است متقاضیان، شماره دفتر کل بازنشستگی، شماره ملی، شماره حساب بانک صادرات ایران و شماره موبایل خود را به هنگام درج اطلاعات ثبت نام همراه داشته باشند. چنانچه قبل از پایان اقساط وام ضروری دریافت شده، تصفیه حساب انجام شود؛ مقررات بانکی مربوطه اعمال خواهد شد.

بیان نکته ایی ضروری در مورد وام بازنسشتگی

ذکر این نکته ضروری است که صرف ثبت نام در سایت صندوق بازنشستگی به منزله قطعیت دریافت وام نخواهد بود. بعد از تمام شدن مهلت ثبت نام، سابقه متقاضیان وام شامل مجموع وام‌های دریافتی، بهره‌مندی از تسهیلات دیگر،‌ میزان حقوق و برخی سوابق متقاضی توسط صندوق بازنشستگی بررسی و اولویت‌بندی شده و سپس با توجه به میزان اعتباراتی که بانک عامل بدین منظور اختصاص داده است، اسامی متقاضیان واجد شرایط از طریق سایت صندوق بازنشستگی اعلام می‌شود.

سوالات متداول

وام صندوق بازنشستگی به چه افراد تعلق می گیرد ؟

وام صندوق بازنشستگی همانطور که از عنوانش پیداست، به منظور پوشش دادن بخشی از نیازهای مالی به بازنشستگان اعطا می‌شود.

وام صندوق بازنشستگی، چیست ؟

صندوق بازنشستگی کشوری؛ سازمانی است که با ساختاری مؤسسه‌ای به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل در زمینه خدمات بیمه‌ای و برخی نیازهای بازنشستگان فعالیت می‌کند.

چه بازنشستگانی شامل وام می شوند ؟

بدیهی است که هر بازنشسته‌ای نمی‌تواند از خدمات این صندوق بهره‌مند شود؛ منظور از بازنشستگان؛ افرادی هستند که در طبق مقررات استخدامی بازنشستگی کشوری، بازنشسته شده‌اند.

مبلغ وام صندوق بازنشستگان در سال ۹۹ چقدر است ؟

مبلغ وام صندوق بازنشستگان در سال۹۹ برای هر فرد بازنشسته، ۷ میلیون تومان است.

کارمزد و مدت زمان تسویه وام بازنشستگان چقدر است ؟

کارمزد این وام ۴ درصد بوده و اقساط آن در مدت ۳۶ ماه قابل بازپرداخت است.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.