لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

وام با اعتبار جواز کسب برای کمک به رونق اقتصاد و گره گشایی از مشکلات شغلی

  • 0
  • 20/05/26
  • خواندن: 15 دقیقه
وام با اعتبار جواز کسب یا وام اشتغال زایی؛ گزینه های پیش روی یک کاسب می باشد. رونق اقتصاد و گره گشایی از مشکلات شغلی برای هر فرد در هر صنف و کسب مهم است. اگر حرفه ای گسترش داده و به روز نشود در آینده بقایی پیدا نخواهد کرد. در این مطلب سعی شده به چند سوال در مورد وام جواز کسب، جواب داده و راه هایی برای گرفتن وام اشتغال پیشنهاد شود.
وام با اعتبار جواز کسب

پروانه کسب چیست ؟

پروانه کسب چیست؟ در جواب این سوال باید بگوییم: مجوزی که به واسطه آن به فرد خواهان اجازه شروع  فعالیت در حرفه دلخواه خود پیدا می کند. اگر پروانه کسب، موقت باشد یک سال اعتبار دارد و فقط هم یک بار صادر می شود. بعد از آن می توان، پروانه دائمی پنج ساله گرفت.

دسته بندی فعالیت های صنفی

هر شخص حقیقی یا حقوقی که در یکی از فعالیت‌های صنفی وارد می شود؛ شغلش در دسته بندی یکی از صنف های زیر قرار می گیرد:

  1. تولید
  2. تبدیل
  3. خرید
  4. فروش
  5. توزیع
  6. خدمات

آیا پروانه کسب و جواز کسب با هم فرق دارند ؟

آیا پروانه کسب و جواز کسب با هم فرق دارند؟ پروانه کسب و جواز کسب هیچ تفاوتی با هم ندارند. می توان این دو اصطلاح را به جای هم استفاده کرد چون معنای مشابهی دارند و در ماهیت و کاربرد، تفاوتی ایجاد نمی کنند.

آیا به جواز کسب وام تعلق می گیرد ؟

وام به جواز کسب فرد تعلق نمی گیرد. وام به صاحب کسب و کار با ضمانت جواز کسب تعلق می گیرد.

وام با اعتبار جواز کسب در حالت عادی

برای گرفتن وام در حالت عادی و روال بانکی با ضمانت جواز کسب، فرد باید یک حساب جاری در بانک مورد نظرش افتتاح کند، گردش مالی داشته باشد تا بتواند با بهره ۱۸ درصد و سقف اعتباری وام بگیرد.

دستور رئیس جمهور برای دارندگان جواز کسب

رئیس جمهور دستور داده است به دارندگان جواز کسب برای رونق کسب و کار و افزایش میزان صادرات وام اعطا ‌شود.  اصلی ترین عامل تعیین کننده در مبلغ وام، میزان اعتبار و توان فرد شاغل در بازپرداخت تسهیلات می باشد.

واحدهای صنفی دارای پروانه کسب فعال

واحدهای صنفی که دارای پروانه کسب فعال (یعنی دارای تاریخ اعتبار) هستند می‌توانند ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال وام با بهره هفت درصدی و بازپرداخت ۳۶ ماه دریافت کنند.

وام با جواز کسب به دستور رئیس جمهور برای چه مشاغلی است ؟

۱۸۰ هزار واحد صنفی در ۲۲ دسته صنفی تولیدی که از نظر میزان انرژی‌ بربودن، اشتغالزایی و مولفه‌ های دیگر حد نصاب لازم را دارند مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند.

  • توجه کنید؛ تولیدی بودن صنف رای وام مد نظر است.
  • مولفه انرژی بر بودن، برای اعطای وام؛ پارامتری می باشد که جای ابهام دارد!

با مراجعه به سایت اصناف برای خواست وام

با مراجعه فرد متفاضی وام به سایت رسمی اصناف، می تواند درخواست وام خود را ثبت کند و کد رهگیری (برای بررسی و روند وضعیت وام خود) دریافت کند.

برای وام روی جواز کسب چند تا ضامن نیاز است ؟

وامی که به اعتبار جواز کسب به فرد خواهان اعطا می شود نیاز به ضامن ندارد. ضمانت وام را جواز کسب به دوش می کشد. اگر مبلغ بالا باشد و سیاست های بانک هدف، فرد را مجبور به ارائه ضامن غیر از جواز کسب کند و گرنه قانون این نوع وام، عدم نیاز به ارائه ضامن می باشد.

آیا به شغل های استارت آپی وام با جواز کسب می دهند ؟

از نیمه سال ۹۸ تا اکنون که این مطلب تحریر می شود به علت اینکه برای شرکت ها و شغل های استارت آپی دسته بندی خدماتی یا بازاری ایجاد نشده، مشمول دریافت وام نمی باشند.

دو راه برای دریافت وام برای رونق کسب و کار

اگر کارفرمایی قصد گرفتن وام برای رونق کسب و کار به واسطه جواز کسب و فعالیت اقتصادی خود دارد می تواند از این دو راه هم اقدام کند:

  1. با استخدام هر معلول، می توان وام دریافت کرد.
  2. با استخدام هر معتاد بهبود یافته، می توان وام درخواست داد.
وام اشتغال با استخدام یک معلول و رونق به کسب دادن

برای به کارگیری و استخدام یک معلول و رونق کسب و کار  و دریافت وام به واسطه فعالیتش در واحد صنفی باید مراحل زیر طی شود:

  1. کارفرمایان به منظور بهره‌ مندی از این کمک هزینه باید، ابتدا به عنوان متقاضی به کارگیری فرد دارای معلولیت، در سامانه اشتغال سازمان بهزیستی و بانک اطلاعاتی کارفرمایان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کنند.
  2. توجه به طبقه­‌بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت و تغییرات آن در کمیسیون پزشکی، توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت فرد شود.
  3. باید با افراد معلول جویای کار حداقل، قرارداد به کارگیری یک‌ ساله منعقد شود، حقوق و دستمزد این افراد بر اساس مصوبات شورای عالی کار و سایر قوانین و مقررات باشد.
جزئیات وام اشتغال به کار گیری فرد معلول

وام اشتغال به کارگیری فرد معلول تا سقف ۲ میلیارد ریال می باشد و نرخ بهره آن هم ۴ درصد می باشد.

  • سقف وام نسبت به شدت معلولیت فرد دارای معلولیت اعلام می شود.
وام اشتغال در قبال استخدام معتادان بهبود یافته

علیرضا وارثی در گفت‌ وگو با خبرنگار تسنیم گفت: «سازمان بهزیستی تسهیلاتی را برای استخدام‌کنندگان افراد بی‌ خانمانی که در کمپ‌ ها اعتیاد خود را ترک می‌کنند در نظر گرفته است و به چنین کارفرمایانی به ازای بیمه کردن هر کدام از آنها ۲۰ میلیون تومان وام بانکی با سود ۴ درصد از طریق بانک عامل پرداخت می‌شود.»

خلاصه ای از گرفتن وام با اعتباز جواز کسب و گره گشایی مشکلات اقتصادی

گرفتن وام با اعتبار جواز کسب برای تمام مشاغل مفید نمی باشد. کارگاه های بزرگ تولیدی برای کمک به رونق کسبشان و گره گشایی از مشکلات شغلی، بهتر است برای دریافت چنین وام هایی اقدام کنند. کسب و کارهای کوچکتر با فعالیت و گردش مالی در بانک های قرض الحسنه ایی مانند مهر ایران و رسالت مبلغ بیشتری می توانند با بهره کمتر دریافت کنند.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.