لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

طرح عقیق و بررسی جزئیاتش از زبان کارشناسان بانک انصار

  • 1
  • 20/01/15
  • خواندن: 9 دقیقه
ابرها بر فراز آسمان و تصویرشان از روی میز رئیس بانک آرام و ممتد حرکت می کند. این حرکت آهسته از روی میز یک مرد بانکدار که حساب و تکلیف خیلی وام ها با امضایش درست روی شیشه همین میز روشن می شود مرا یاد حرکت زمان بر سررسید وام ها می اندازد که باید با حوصله، آرام و ممتد مسیر گرفتن وام را طی کرد.

تبلیغات وام

بازاریاب بانک انصار، هنگامی که با او صحبت از تبلیغات در مورد وام می شود با انگشت اشاره، بنر نصب شده روی دیوار بیرون بانک را نشان می دهد و می گوید: «وام فوری، ۴۸ ساعت بدون ضامن؛ این یک تبلیغ است اما تبلیغی نشدنی و بر پایه توهمات بانک برای جذب مشتری نمی باشد. فرد با خواندن این تبلیغ جذب می شود به داخل شعبه بیاید و در مورد وام سوال بپرسد؛ ما با بررسی شرایط، موقعیت و البته نوع نیازش به او می گوییم بهتر است چه کند. این تبلیغ باعث ایجاد یک ارتباط می شود که ما آن را می خواهیم. البته وام ۴۸ ساعت هم داریم که اگر فردی شرایطش را داشته باشد تبلیغ ما عملمان خواهد شد.»

می خواهم وام بگیرم

بعد از صحبت با بازاریاب از رئیس بانک پرسیده می شود اگر کسی بخواهد وام بگیرد کدام طرح مناسب است تا در مورد جزئیاتش صحبت کنیم؟ جواب کوتاه و صریح، نشان از تجربه در کار بانکداریش می باشد: « برای چه کاری می خواهید وام بگیرید؟ به مشتریان پیشنهاد می کنیم قبل از افتتاح حساب، نیاز یا مشکلی که برای آن، اقدام به وام گرفتن می کنند را با ما در میان بگذارند تا بگوییم چه روشی برای آن ها بهتر است. برای نمونه دامادی به ما مراجعه کرد که می خواست روی مبلغ پس اندازش، وام بگیرد تا خانه ایی اجاره کند؛ با راهنمایی های بانک، دو سوم مبلغ را حساب سپرده ویژه افتتاح کرد. با گرفتن سود و یک سوم مبلغ باقی مانده، توانست خانه اش را اجاره کند و از سود حساب، مبلغ ماهیانه اجاره را بدون اینکه نیاز به گرفتن وام باشد، بپردازد.»

اولویت طرح رضوان یا عقیق

برای وام گرفتن بهتر است اگر مبلغی بالاتر از بیست میلیون نیاز دارید، طرح عقیق را برای افتتاح حساب انتخاب کنید. سقف وام رضوان ۲۰ میلیون تمام می شود اما طرح عقیق تا ۱۰ میلیارد ریال یا همان یک میلیارد تومان وام می دهد. احتمال بالا رفتن سقف وام رضوان در سال آینده هم وجود دارد.

سقف فردی وام

اگر فردی، امتیاز وامش بالای مبلغ بیست میلیون در طرح رضوان باشد چون در وام های قرض الحسنه ایی سقف فردی مشخص شده؛ می تواند امتیازش را به یکی از بستگان درجه یک انتقال دهد.

آیا عدد یک میلیارد حقیقی است ؟

پرسیده شد بانک، یک میلیارد تومان را واقعاً وام می دهد؟ رئیس بانک با جدیت جواب می دهد: « بله بدون شک، وام می دهد. اما نه به کارمندی با یک حقوق ثابت که اعتبارش به پرداخت مبلغ اقساط یک میلیاردی نمی رسد. طرح عقیق با توجه به اعتبار مشتری که بر پایه معدل حسابش تعریف می شود به او وام می دهد.»

یک سوال

اگر یک نفر با درآمد ماهی ده میلیون تومان، روی امتیاز و گردش حساب فردی که معدلش توانایی گرفتن وام یک میلیاردی دارد اقدام به گرفتن وام کند به او یک میلیارد تومان در طرح عقیق وام داده می شود؟ رئیس بانک جواب می دهد: « اینجا جدا از معدل برای بانک، اعتبار فرد گیرنده وام و توانایی بازگشت مهم می باشد. وام یک میلیاردی، مبلغ اقساطش در حالت خوشبینانه(حداقل بهره، بالاترین تعداد اقساط) ماهی ۱۵میلیون تومان می شود؛ به فردی این مبلغ واگذار می شود که اعتبارش نزد بانک برای بازگشت اقساط ماهیانه مشخص باشد.»

مبلغ بازپرداخت مدت اقساط نرخ بهره مبلغ تسهیلات
ماهی ۱۵ میلیون تومان ۱۰۰ قسط ۸ درصد ۱میلیارد تومان

 

کارمزد یا سود

در طرح رضوان، وام بر پایه قرض الحسنه با کارمزد دو درصد می باشد. این رقم، عددی کم یا زیاد نمی شود. اما در طرح عقیق پایه از۸ درصد شروع و به ۱۸ درصد ختم می شود. این عدد، دو تا دو تا بالا می رود، مثل سود نُه درصد در طرح عقیق وجود ندارد.

چگونه مبلغ تسهیلات محاسبه می شود ؟

برای مشخص شدن مبلغ تسهیلات در طرح عقیق، کارشناسان بانک انصار، موجودی حساب، مدت زمان خواب سپرده را بررسی می کنند و طی عملیاتی که نرم افزار بانک، خودکار آن را انجام می دهد؛ مبلغ وام مشخص می شود. گاهی فردی مدت اقساطش زیاد است می تواند از تعداد آن کم کند و به نرخ بهره را پایین بیاورد. در زمان محاسبه کارشناس بانک به مشتری راه های کم کردن نرخ بهره را پیشنهاد می دهد.

حسابی بدون دسته چک

در طرح عقیق عنوان شده که فرد باید حسابی بدون دسته چک باز کند. منظور از بدون دسته چک یعنی فردی که روی حسابش دسته چک دارد مشمول وام نمی شود؟ مسئول بانک پاسخ داد: «نه اصلاً منظور این نیست. باید توجه کنید که دسته چک به هر فردی داده نمی شود؛ یعنی طرح عقیق روی حساب بدون دسته چک هم اعمال شده است. بانک، نخواسته در این طرح محدودیتی ایجاد کند و به افرادی که دسته چک ندارند، وام ندهد.»

مرابحه چیست ؟

در طرح عقیق، وام بر پایه عقد اسلامی مرابحه گذاشته شده که به منظور عدم دخالت و نظارت بانک انصار بر خرید نوع مال و استفاده آن می باشد. به خود فرد وکالت داده که هر طور می خواهد مبلغ وام را بدون محدودیت(در زمینه خرید کالا و خدمات) هزینه کند.

شعبه هایی که طرح عقیق دارند ؟

رئیس بانک انصار عنوان کرد: «برای گرفتن وام در طرح عقیق به هر شعبه ایی از بانک انصار در  هر جا مراجعه کنید به فرد خواهان با توجه به شرایطش وام، داده می شود.»

نهایت اقساط ماهیانه

در طرح عقیق در بعضی سایت ها مدت زمان اقساط بین ۷۰ تا ۱۲ ماه عنوان شده که رئیس بانک با مطالعه در بخشنامه ابلاغی در مورد طرح، حداقل تعداد اقساط را ۱۲ ماه و نهایت را ۱۰۰ ماه مشخص می کند.

نوع محاسبه تعداد اقساط

رئیس شعبه بانک بیان می کند: « برای مشتریان همیشه تعداد اقساط مسئله است. هر زمانی که برای گرفتن تسهیلات در طرح عقیق مراجعه کنند حداقل خواب سپرده(۳ ماه) با معدل حسابشان، مبلغ وام و تعداد اقساط را مشخص می کند. در صورتی که معدل حساب بالا باشد؛ با کم کردن سقف وام می توان به تعداد اقساط افزود.» در طرح رضوان حداقل خواب سپرده شش ماه می باشد و بدون گذاشتن قید یا شرطی، معمولاً مدت اقساط دو برابر زمان خواب سپرده می شود.

سپرده جاری

بعضی مشتری ها فکر می کنند برای نمونه، مبلغ ۵۰ میلیون تومانی که در حسابشان برای وام خوابیده باید شامل سود هم بشود. توجه کنید در زمان افتتاح حساب برای وام در طرح عقیق باید حساب جاری باز کرد. حساب جاری، حسابی باز می باشد که واریز و برداشت در آن منعی ندارد. به آن سود تعلق نمی گیرد. اگر شرایطش باشد به آن دسته چک هم تعلق می گیرد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • بینام 19 اکتبر 2020 در 8:00 ق.ظ

    برای۱۰۰ میلیون چقد معدل حساب لازمه و ضامن چی میخواد