لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

صندوق توسعه ملی چیست و به چه کار می آید ؟

  • 0
  • 19/12/15
  • خواندن: 9 دقیقه
صندوقی که بعد از تجربه به سامان نرسیده ذخیره ارزی شکل گرفت. هدف شکل گیری این صندوق محفوظ نگه داشتن حق نسل های آینده و چهارم انقلاب از فروش عائدی مواهب خدادادی نفت و گاز و میعانات گازی و فراورده‌های نفتی به ثروتهای ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی است.

صندوق توسعه ملی یا حساب ارزی ؟

صندوق توسعه ملی با حساب ارزی  هر دو یکی هستند که فقط از حساب ارزی به صندوق تغییر نام داده است. در سال ۱۳۷۹ در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی به واسطه تحریم ها و کاهش قیمت نفت و به دنبال آن شُکی  که به صنایع وارد شد آن زمان، این حساب تعبیه و افتتاح شد. این حسابی مولد است و باید در زمینه فعالیت های اقتصادی و زایش ثروت استفاده شود و دولت ها حق نداردن در صورت کم آوردن یا برای تامین بودجه عمومی دولتشان به آن دست بزنند.

اهداف حساب ذخیره ارزی

حساب ذخیره ارزی اهدافی نظیر ایجاد ثبات در میزان درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، تبدیل دارایی‌های حاصل از فروش نفت خام به دیگر انواع ذخایر و توسعه فعالیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری و تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز طرح‌ های تولیدی و کارآفرینی بخش خصوصی و فراهم کردن امکان تحقق فعالیت‌ های پیش ‌بینی شده در برنامه‌ های توسعه کشور را مدنظر قرار می‌دهد.

گرفتن وام برای تولید

طبق تعریفی که از اهداف این ذخیره ارزی ارائه شد. افراد فعال در زمینه تولید که به نوعی بازوهای محرک فعالیت های اقتصادی اند می تواند از این منبع درخواست اعتبار و تسهیلات داشته باشند. دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی بر اساس ضوابط و شرایط خاصی ممکن است. این شرایط طوری طراحی شده که علاوه بر امکان بهره مندی همه افراد، برگشت سرمایه به صندوق را نیز تضمین می کند.

در سال ۹۸ چه استانی بیشترین برداشت تسهیلاتی از صندوق داشته ؟

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: استان خوزستان بیشترین اعتبار ریالی و ارزی را از صندوق توسعه ملی دریافت کرده است.

توضیحی در مورد افراد دارای صلاحیت برداشت از صندوق توسعه

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد: پول های ذخیره شده در صندوق باید صرف سرمایه‌گذاری مولد در بخش‌های خصوصی و نهادهای غیردولتی شود. در این زمینه این سرمایه‌ها باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد که کارایی داشته باشد و بتواند زمینه‌ساز توسعه باشد. منابع صندوق توسعه ملی باید به اشخاص حقیقی و حقوقی داده شود که سابقه فعالیت و توسعه اقتصادی داشته باشند. در این زمینه افرادی که سابقه فعالیت و توسعه اقتصادی ندارند، نمی‌توانند از این منابع استفاده کنند.

چه تولید کنندگان حق وام گرفتن از صندوق دارند ؟

طرح‌ ها و پروژه‌ هایی که می‌خواهند از منابع صندوق استفاده کنند، باید تولید صادراتی داشته باشند و در این زمینه آن  دسته از تولیدکنندگانی که صادر کننده واجد شرایط دریافت وام هستند باید دارای استانداردهای بین المللی هم باشند.

تولید کننده واجد شرایط به چه بانکی برای وام از صندوق توسعه رجوع کند ؟

بانک ملی، بانک ملت جز آن دسته بانک هایی هستند که از ذخایر صندوق توسعه ملی حق ارائه تسهیلات و ارزش سنجی فرد خواهان وام را دارند.

چه مشاغلی شامل وام صندوق و ذخیره ارزی می شود؟

افرادی که در زمینه های صنعت، معدن، کشاورزی، حمل و نقل و صدور خدمات فنی و مهند سی و خدمات (از جمله گرد شگری) و فناوری اطلاعات دارای کسب و کار مولد هستند و استانداردهای بین المللی دارند، فعال بخش خصوصی هستند شامل تسهیلات می شوند.

نرخ سود تسهیلات ارزی از منابع صندوق

  • به طور عام نرخ بین بانکی، شش ماهه به اضافه ۲ واحد درصد یا به اضافه ۲ واحد درصد در سال خواهد بود.
  • نرخ سود طرح های استان ها و مناطق کمتر توسعه یافته، ۳ واحددرصد
  • نرخ سود تسهیلات دارای شرایط ترجیحی شامل صنایع کشتی سازی (ساخت شناورهای ۱۴۰ تا ۲۰۰۰ تنی بنفع سازند گان داخلی)، بازسازی صنایع نساجی و تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور ( هوائی، ریلی، جاده ای و دریایی) ۳ واحد درصد می باشد.

مدت زمان تسهیلات

حداکثر مدت تأمین مالی هر طرح، از ۸ سال تجاوز نخواهد کرد که تا ۳ سال آن دوره مشارکت مدنی (سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی) و ۵ سال بقیه دوران بهره برداری (بازپرداخت) خواهد بود.

  • مجموع دوره برای مناطق کمتر توسعه یافته و تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور تا ۱۰ سال مجاز است.
  • دوره استفاد ه از تسهیلات ترجیحی بخش نساجی، حد اکثر ۳ سال ، دوره مهلت،حد اکثر یک سال و دوره بازپرد اخت، حداکثر ۴سال بعد از خاتمه مهلت خواهد بود.
  • حداکثردوره تامین مالی تسهیلات دارای شرایط ترجیحی صنایع کشتی سازی بنفع سازندگان د اخلی، ۱۲سال خواهد بود.

ده قدمی که برای گرفتن تسهیلات باید طی شود

  1. مراجعه مشتری به شعبه و ارائه تقاضانامه خود مبنی بر دریافت تسهیلات ارزی از محل حساب ذخیره ارزی.
  2. ارائه تقاضانامه مشتری به همراه نوع وثایق تسهیلات به واحد کارشناسی مدیریت شعب مربوط.
  3. موافقت مدیریت شعب و ارائه مراتب به اداره کل اعتبارات.
  4. تهیه گزارش کارشناسی از سوی اداره کل اعتبارات پس از اخذ تائیدیه قیمت و نوع ماشین آلات موضوع پروفرم/ پروفرمهای ارائه شده، از شرکت های بازرسی کننده مجاز و یا گمرکات کشور
  5. اخذ مجوز از وزارتخانه ذی ربط توسط مشتریان.
  6. صدور مصوبه هیات مدیر بانک عامل
  7. صدور اعلامیه مسدودی ارز توسط واحد کارشناسی تامین ارز طرح ها، اداره کل خارجه
  8. انعقاد قرارد اد مشارکت مدنی فی‌ مابین مشتری و شعبه
  9. تهیه اوراق ثبت سفارش بازرگانی و ارائه آن به اداره عملیات ارزی جهت ممهور شدن به مهر تخصیص ارز از محل حساب ذخیره ارزی
  10. گشایش اعتبار اسنادی

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.