لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

سود سپرده گذاری بانک ها در سال ۹۹ ماهیانه چند درصد می باشد

  • 0
  • 20/07/15
  • خواندن: 8 دقیقه
سود سپرده گذاری در بانک ها، عامل درآمد خیلی از افراد برای تامین معاش زندگیشان می باشد. افرادی که بازنشسته هستند، بیمه ندارند، منبع مالی پایدار یا هر گونه مشکل دیگری دارند که به واسطه همین سپرده گذاری بلند مدت امرار معاش می کنند. هر سال نرخ سود سپرده گذاری ها با توجه به سیاست های مالی و ابلاغی از بانک مرکزی تغییر می کند و بانک های فعال هم خود را حالا در ظاهر هم که شده با آن هماهنگ می کنند.
سود سپرده گذاری

سود سپرده گذاری

سود سپرده گذاری در سال ۹۹؛ سود سپرده بلند مدت ۱۵ درصد و سود سپرده کوتاه مدت بین ۶ تا ۹ درصد متغییر است.

حداکثر نرخ سود

حداکثر نرخ سود سپرده گذاری برای حساب های یکسال می باشد نرخ سود سپرده چند سال با توجه به خواب سپرده هم بالاتر می رود.

سود سپرده گذاری قدیمی

سود سپرده گذاری های قدیمی یا قبل از سال ۹۹ که با نرخ بالاتر تصویب شده جریانشان چیست؟ بانک ها اعلام کرده اند تغییری در سود این سپرده های قدیمی ایجاد نمی کنند و تا زمان پایان قرارداد به همان روش به آن ها سود می دهند.

سپرده گذاری و بیمه شدن

افرادی که برای تامین هزینه های زندگی و داشتن منبع مالی مطمئن در هر ماه پول خود را سپرده می کنند بلاشک از طرح جانبی بیمه کنار سپرده بلندمدت که توسط بانک‌های پاسارگاد، پارسیان، ملت، آینده و سامان  است، استقبال می کنند.

مالیات بر سپرده

در کشورهای خارجی به افرادی که در بانک ها سپرده ایجاد می کنند مالیات تعلق می گیردو سوالی که سپرده گذاران در کشور ما هم دارند همین موضوع مالیات است که در کشور ما هنوز موضوعیتی عملی ندارد.

تصمیم بانک ها برای سود سپرده گذاری

با توجه به نوسانات اقتصادی و مشکلات سرمایه‌پذیری، خودِ بانک‌ها تصمیم گرفته‌اند که به مصوبه سال ۹۶ شورای پول و اعتبار بازگردند. به این ترتیب، از ابتدای اردیبهشت ۹۹ سود سپرده‌های بلند مدت ۱۵ درصد محاسبه و پرداخت می‌شود و سپرده‌ های کوتاه‌ مدت هم از ده درصد به ۹ درصد کاهش یافته است.

به قول روزنامه جهان صنعت

به نقل قول از روزنامه جان صنعت، تعدادی از بانک ‌های خصوصی که پیش از این مطیع دستورات بانک مرکزی بودند مدتی است که نرخ سود را از ۱۵ به ۱۸ درصد افزایش داده‌اند.

راه حل فرار از ابلاغیه بانک مرکزی

اگر به عنوان مشتری وارد شعب این بانک‌ها شوید به شما طرحی را معرفی می‌کنند که در قالب اوراق سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری بورس می‌توانید در این بانک سپرده‌گذاری و سود ۱۸ درصد دریافت کنید.

بانک دولتی و سود سپرده گذاری

بانک‌ های دولتی همان نرخ‌ های مصوب را پرداخت می کنند و قطعا جمعی از سپرده‌گذاران خود را از دست می‌دهند.

وام روی سپرده

به اعتبار سپرده گذاری در بانک ‌های سینا، گردشگری، ایران‌ زمین و صادرات می‌ توانید  معادل ۷۰ تا ۱۰۰ درصد سپرده خود را وام بگیرید.

نرخ شکست هم وجود دارد

اگر فردی افتتاح حساب کرد همان طور که می تواند ماهیانه سود سپرده گذاری را دریافت می کند اگر زودتر از موعد قرارداد سپرده تصمیم به برداشت مبلغ گرفت شامل سود نرخ شکست می شود:

  • در یک حالت بانک تمام ماه ها را سودش را به حداقلی که در قرارداد تنظیم کرده روی کل ماه هایی که گذشته و سود کامل داده محاسبه می کند و از صاحب سپرده کم می کند.
  • در حالت دوم فقط همان ماه آخر را شامل حداقل سپرده نرخ شکست می کند.
بخشنامه ایی که نرخ سود را مشخص می کند

افتتاح سپرده سرمایه‌گذاری مدت ‌دار جدید با رعایت نرخ سود علی الحساب مصوب شورای پول و اعتبار ابلاغی طی بخشنامه شماره ۱۷۳۷۹۳‌/۹۶ تاریخ پنجم شهریور ۱۳۹۶ و حداکثر به میزان ۱۵ درصد مجاز است.

یک دلیل برای سود کم

برخی مدیران عامل بانک‌ها در چند ماه اخیر، با نقد سیاست افزایش نرخ سود بانکی، عنوان کردند بانک‌ ها توان پرداخت نرخ سود بالا را ندارند و اگر این اتفاق رخ دهد بانک ‌ها مجبور به اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی می‌شوند.

نتیجه و امکان بحران اقتصادی در سود سپرده

برخی بانک‌ های خصوصی نرخ سود را تا ۲۳ درصد افزایش داده اند و در صورت عدم نظارت کافی و کنترل بر منابع و مصارف بانک ‌ها، ممکن است جریان اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی ادامه یابد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به یکی از چالش‌ها و بحران‌های جدید اقتصاد ایران تبدیل شود.

 

 

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.