لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

رونق بورس و کاهش سود بانکی شرایط سرمایه گذاری مولد مهیا می شود

  • 0
  • 20/06/01
  • خواندن: 9 دقیقه
رونق بورس

سیاست بانک مرکزی کاهش نرخ بهره در سال۹۹

سیاست فعلی بانک مرکزی کاهش نرخ بهره بانکی در سال ۹۹ و مقابله با رکود اقتصادی است؛ خوشبختانه این بار به جای سیاستهای دستوری، سعی دارد با استفاده از ابزار عملیات بازار باز و کنترل نرخ بهره در بازار بین بانکی، به این هدف دست یابد.

مهمترین اثر کاهش نرخ بهره بانک ها

مهمترین اثر کاهش نرخ بهره،  تغییر سپرده های بلندمدت به حسابهای کوتاه مدت و جاری است. برخلاف تصور پیش بینی شده با کاهش نرخ سود پول از بانکها خارج نمی شود؛ بلکه سرعت گردش آن افزایش می یابد و مردم در چنین شرایطی علاقه ای به نگهداری نقدینگی ندارند و آن را به دارایی تبدیل می کنند، بنابراین قیمت انواع دارایی رشد می کند.

گزینه انتخاب صاحب نقدینگی بعد از سپرده

به طور معمول ارز و طلا اولین مقصد پول جدا شده از سپرده گذاری در بانک است، بخشی هم به سوی املاک و مستغلات می روند. اما در حال حاضر امسال با سیاست های دولت و بانک مرکزی، بورس به اولین مقصد نقدینگی تبدیل شده است.

مژده به علاقمندان به سرمایه گذاری در املاک و بورس همزمان

وزیر اقتصاد گفت: «بورس املاک و مسکن به زودی راه‌ اندازی می‌شود و املاک مازاد دولت را هم از طریق بورس مستقل املاک واگذار می‌کنیم. فرهاد دژپسند در حاشیه نشست بررسی فرصت‌ های استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی بنگاه ‌ها بیان کرد: قانون گذار به دولت اجازه داده است امسال ۶۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری‌ها به دست آورد.»

مدیریت سهام های خریداری در بورس

با واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از طریق صندوق‌ های قابل معامله بورسی (ETF) برای دوره میان مدت مدیریت این صندوق‌ها در اختیار دولت خواهد بود. مدتی برای افزایش دانش بورسی افراد حقیقی که سهام خریداری کرده اند زمان نیاز است و تا پایان برنامه ششم دولت سکان مدیریت سهام را در دست دارد ولی حق رای و بخشی از سهام را به صاحبان می دهد.

ورود شرکت های خصوصی به بورس

با ورود ارزش مالی شرکت های خصوصی به بورس، اعلام شفافیت های مالی و جوابگو بودن به سرمایه گذاران به رونق اقتصادی کمک و حتی افراد مبتدی؛  وارد بورس می شوند و به جای بلوکه کردن نقدینگی در یک بانک و استفاده از مزیت گرفتن وام با بهره بالا و مبلغی کمتر از حتی سپرده، سهامدار بورس باشند.

روش غیرحضوری پذیره نویسی

متقاضیان خریداری واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های قابل معامله یا ETF می‌توانند بدون مراجعه حضوری و از طریق این اپلیکیشن، پذیره نویسی را انجام دهند. به نقل از روابط عمومی پرداخت الکترونیک سداد، وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد.

کیف پول ایوا راهی برای خرید بورسی بدون کد بورس

از طریق کیف‌ پول ایوا برای خرید سهام این بانک‌ها نیازی به دریافت کد بورسی نیست و با وارد شدن به کیف‌ پول ایوا و طی کردن مراحل مختلف آن می‌توان سهام مورد نظر را خرید.

هر ایرانی خرید ۲ میلیون سهام بورسی

در طرح پذیره نویسی، هر فرد به ازاء هر کد ملی، بدون محدودیت سنی و بدون نیاز به کد بورسی و ثبت نام در سامانه سجام، می‌تواند تا سقف ۲ میلیون تومان باقی مانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت، صادرات و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را خریداری کند.

ادامه روند بورس به نفع مشتریان بانک ها

اگر همین طور روند صعودی و خرید سهام و جمع آوری نقدینگی توسط بورس با موفقیت ادامه پیدا کند خیلی از بانک ها بهره وام ها را برای راغب کردن افراد برای گرفتن وام، تغییر خواهند داد. بانک ها به جای درآمدزایی از نرخ بهره وام ها؛ خودشان هم به سرمایه گذار بورسی تبدیل می شوند.

چه سهام هایی در بورس اردیبهشت ثاثیر مثبت قدرتمندی داشتند

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری خوارزمی، فولاد خوزستان، س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین و گروه مپنا نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را در  رونق بورس در نیمه اول اردیبهشت ماه داشته اند.

صندوق های سرمایه گذاری در بورس

یک پیشنهاد داریم تا از رونق بورس عقب نمانید. صاحبان نقدینگی می توانند در قدم اول که می خواهند سهامدار شوند، صندوق های سرمایه گذاری که ریسک کمتر دارند را انتخاب کنند. این صندوق ها یک مزیت مهم آن هم مولد بودن در برابر سپرده بلند مدت دارند.

صندوق سرمایه گذاری را بشناسید

صندوق‌ های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است که شبیه سپرده‌ های بانکی سوددهی دارند اما نوسان قیمت واحدها و مقدار سوددهی که دارند، نسبت به سهام آزاد کمتر است. به ‌عنوان نمونه اگر بانک‌ها بین ۱۵ تا ۱۸ درصد سود می‌دهند، این صندوق‌ها بین ۲۰ تا ۲۳ درصد سود ماهانه به صاحبانشان سود می رسانند و در بورس هم سپرده و تجمیعی از صاحبانی با منافع یکسان نسبت به ارزش سهام هستند.

خلاصه ایی از مدیریت نقدینگی

با کاهش سود بانکی، نقدینگی صاحبان حساب های بلندمدت باید مدیریت شود. رونق بورس در بازار طلا و ارز به علت ایجاد تورم و بالا بردن تقاضا بهتر است ورود نکنید تا قیمت ارز و طلا در پارامترهای داخلی کاهش یابد و دنبال سرمایه گذاری مولد باشید. مسکن و املاک را در آینده بورسی خود برای خرید سهام، گزینه انتخابی قرار دهید. اگر در بورس شنا کردن را یاد بگیرید همیشه پولتان نقد است و اگر ضرر هم کنید با رشد ارزش سهام و سودش تمام ضررها را جبران خواهید کرد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.