لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

توقف ثبت نام وام ازدواج در اول شهریور ماه به علت مشکل بودجه

  • 2
  • 20/08/29
  • خواندن: 4 دقیقه
علت توقف ثبت نام وام ازدواج را معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص مشکلات ایجاد شده برای ثبت نام «وام ازدواج» بیان کرد و گفت: افزایش متقاضیان وام ازدواج شبکه بانکی را دچار سردر گمی کرده است.
توقف ثبت نام وام ازدواج

علت توقف ثبت نام وام ازدواج

برای دلیل توقف ثبت نام وام ازدواج محمدمهدی تندگویان با بیان اینکه در حال حاضر شبکه بانکی برای پرداخت وام ازدواج دچار مشکلات و سردرگمی هایی شده است:

  • افزایش متقاضیان وام
  • موضوع تبعات سنی
  • عدم تخصیص برخی وام های دریافتی برایاموری غیر از امر ازدواج

عدم تناسب منابع و متقاضی

بر مبنای این اتفاقاتی که عنوان شد، جامعه متقاضی وام با میزان ازدواج ها هیچ تناسبی ندارد و ما در این راستا پیش از این تذکر داده‌ بودیم که با بالا رفتن مبلغ امکان بروز مشکلاتی که امروز با آن درگیر هستیم وجود دارد.

احتمال دیر کرد واگذاری وام ازدواج

با توجه به حجم متقاضی موجود ممکن است برخی از بانک‌ها در ابلاغ اعتبارات و سهمیه‌بندی استان‌ها دچار دیرکرد شوند.

مبلغ وام ازدواج و رشد سقف وام

پیش از این وام ازدواج ۳۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ ساله بود و اکنون بازپرداخت وام ازدواج هفت سال با مبلغ هر زوج ۵۰ ملیون شده است که همین امر و شبکه بانکی را در تامین اعتبارات دچار مشکل می‌کند لذا وجود چنین مسائلی باعث می ‌شود نیازمند دستورالعملی ویژه باشیم.

تصمیمی نادرست بر پایه رشد منفی رقم ازدواج

تندگویان که معتقد است نرخ رشد ازدواج در کشور در سال های گذشته همیشه منفی بوده، پیش‌بینی برای تامین رقم واج ازدواج ممکن است براساس این نرخ منفی شکل و تصمیم شده باشد.

ازدواج صوری مشکلی برای تامین منابع وام ازدواج

زمانی که نرخ وام ازدواج به قدری افزایش می‌یابد که به عنوان متاع، قابل معامله می‌شود، متقاضیان صوری ایجاد می کند و می تواند؛ علت توقف ثبت نام وام ازدواج شود. بنابراین رقم وام و تعداد متقاضیان امسال افزایش یافته اند که به نوبه خود باعث بیشتر شدن مشکلات کشور در سیاست های کلانش می شود.

ویروس کرونا و شکننده شدن نظام بانکی

معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان به موضوع شیوع بیماری کرونا که به مشکلات پیش روی خانواده ها و جوانان اضافه شده است نیز اشاره و عنوان کرد: از سویی دیگر دولت نیز در بخش‌های مختلف به مردم تسهیلات ارائه می‌دهد، مجموع این مسائل نشان‌ می‌دهد که شبکه بانکی در این راستا شکننده خواهد شد و این شکنندگی تاثیر مستقیم روی تامین منابع وام ازدواج خواهد گذاشت.

پیگیری وام ازدواج برای صرف در مسیر مشخص

تهیه دستور العمل پرداخت وام به متقاضیان ازدواج واجد شرایط را تندگویان پیشنهاد و عنوان کرد: از ۶ ماه گذشته نسبت به این موضوع (ایجاد مشکل اعتباری برای بانکها در پرداخت وام ازدواج) هشدار داده و ابراز نگرانی کرده بودیم. گردش کاری انجام دادیم تا دستورالعملی برای پرداخت وام توسط بانک مرکزی ایجاد و برای پرداخت آن ابلاغ شود؛ در این دستورالعمل بحث بر سر این نیست که بر سر راه پرداخت وام مانعی ایجاد شود بلکه منظور ما تدوین دستورالعملی برای نظارت بعد از پرداخت وام است تا فرد دریافت ‌کننده وام، آن را صرف ازدواج و تشکیل خانواده کند.

پیگیری پیشنهاد نظارت روی مصرف وام ازدواج

تندگویان گفت: دستورالعمل و پیشنهاد برای نظارت مورد نظر ما هنوز تدوین نشده است و درخواست ما این بود که کمیته مشترکی از بانک مرکزی، وزارت بهداشت، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، وزارت اقتصاد و نمایندگان مجلس شکل گیرد و در آن تمامی آسیب‌ها مورد بررسی قرار گیرد و بر مبنای آن، دستورالعملی برای پرداخت وام ازدواج تدوین شود تا بعد از ارائه وام، نظارت هم داشته باشیم.

وام ازدواج سیاستی برای تولید مثل

تعداد ثبت متقاضیان وام ازدواج چه در بانک و چه در دفاتر ثبت ازدواج تغییری نکرده است و با شیب ملایم کاهشی که هر سال با آن روبه‌رو بوده، مواجه است. مشکل اساسی این است که امکان دارد ۷۰ درصد افرادی که ازدواج می‌کنند به خانه‌هایشان نروند، بنابراین چالش جمعیتی رخ می‌دهد، زیرا زوجین هنگامی که زندگی را شروع می‌کنند در زمان مشخصی به فرزندآوری مناسب می‌رسند که اکنون در زمان فرزندآوری تاخیر ایجاد شده و این نشان می دهد زوجین زندگی‌ شان را شروع نکرده‌اند و سیاست واگذاری مبلغ وام ازدواج و فشاری که به سیستم بانکی وارد می شود بی نتیجه مانده است.

ایجاد محدوده سنی برای وام ازدواج

تندگویان با تفکری محدود پیشنهاد ایجاد دستورالعملی برای مشخص کردن محدوده سنی شد زیرا ایشان معتقدند که خانمی با سن ۵۰ سال اگر صوری برای وام هم ازدواج نکرده باشد دیگر توانایی زایش ندارد و ضرورتی ندارد در ازدواج اولش به او وام تعلق بگیرد! یعنی یک سیاست یک جانبه که وام ازدواج را فقط برای تولید مثل می داند نه سر و سامان گرفتن اعضای یک جامعه و رسیدن به آرامش و تامین نیازهای جسمی و روحی تا یک جامعه موفق تر را ایجاد کند.

خلاصه توقف ثبت نام وام ازدواج

تندگویان بیان کرد محدودیت و سهمیه بندی منابع به وام های عامل را در تخصیص وام ازدواج داریم اما تمام سعی بر این است که تا پایان امسال به تمام متقاضیان ثبت نام شده وام تعلق بگیرد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • 0919***6865 30 آگوست 2020 در 11:07 ق.ظ

    سلام آیا وام ازدواج کلا قطع شده هست؟

    • سردبیر تحریریه 31 آگوست 2020 در 1:14 ق.ظ

      سلام.
      نه کاربر گرامی
      اول رسیدگی به ثبت نامی های امسال رسیدگی و بعد سامانه باز می شود.
      نگران نباشید.
      باتشکر تیم وام چی