لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

تسهیلات کرونایی و جزئیات اعطای آن به مشاغل مشمول طرح

  • 0
  • 20/11/16
  • خواندن: 6 دقیقه
شورای عالی هماهنگی اقتصادی، جزئیات پرداخت بیش از 7 هزار میلیارد تومان وام کرونایی را منتشر کرد. در این مطلب از جزئیات منتشر شده با شما نکاتی در میان می گذاریم.
تسهیلات کرونایی

تسهیلات کرونایی و مشاغل آسیب دیده 

پرداخت تسهیلات حمایتی به فعالان اقتصادی و شاغلان کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در ۱۴رسته منتخب و شناسایی شده توسط وزارت کار از ۱۳خرداد ماه آغاز شد.

  • آغاز وام دهی ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ است.

نیاز به ثبت نام در سایت کارا

بر این اساس ۱۴رسته شغلی منتخب که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند، در سامانه کارا ثبت نام و از تسهیلات مذکور بهره مند شدند.

در نظر گرفتن مشاغل با بیمه و بدون بیمه

در همین راستا، حدود ۸۵۰ زیررسته شغلی آسیب دیده از شیوع کرونا با هماهنگی دستگاه های اجرایی شناسایی و اعلام شد که از مجموع سه میلیون بنگاه آسیب دیده ۱٫۳ میلیون واحد بیمه شده و دارای کد کارگاهی و ۱٫۷میلیون واحد، فاقد بیمه و کد کارگاهی هستند.

ارسال پیامک به مشاغل آسیب دیده

فارغ از رسته های شغلی، وزارت کار یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده از کرونا را هم شناسایی و با ارسال پیامک، آنها را مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا اعلام کرد.

تسهیلات کرونا و دو گروه مشمول

پرداخت تسهیلات کرونا به دو گروه از بنگاه ها صورت گرفت؛ اول کارگاه‌ هایی که مستقیم از کرونا لطمه دیده و به اجبار تعطیل شده ‌اند که به ازای هر نیروی انسانی در این کارگاه ها، مبلغ ۱۶میلیون تومان وام اختصاص یافت و در واحدهای کسب ‌وکاری که فعال بوده، تعطیل نشده و غیر مستقیم از کرونا آسیب دیده‌اند، مبلغ ۱۲میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد.

تنفس تسهیلات کرونایی

نرخ سود تسهیلات ۱۲درصد و دوره بازپرداخت تسهیلات پس از یک دوره تنفس از مهرماه سال جاری و به مدت دو سال است؛ وثایقی که برای دریافت تسهیلات توسط بانک ها دریافت می شود نیز متفاوت و با ارائه سفته و معرفی ضامن خواهد بود.

تسهیلات اول کرونایی در مشاغل آسیب دیده

براساس گزارشی که توسط دبیرخانه شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در سی امین جلسه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا ارایه شد تا کنون مجموع تسهیلات پرداختی به شرکت های بزرگ حمل و نقل هوایی و ریلی معادل ۱۷۸۵میلیارد تومان و رسته ‌های ۱۴گانه بیشتر آسیب دیده معادل ۵۵۸۳میلیارد تومان بوده است.

توجه در مورد مدت مهلت ثبت نام در سامانه کارا

مهلت ثبت نام در سامانه کارا نیمه مهرماه پایان یافته اما فرایند پرداخت به متقاضیانی که مراحل ثبت تقاضای خود را تا پایان مهر کامل کرده ‌اند، تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت.

مبالغ آماده و پرداخت شده

تا امروز  ۵۶درصد از کل درخواست ‌های رسته‌ های چهارده گانه یعنی مجموعا بیش از     ۵۵۸۳میلیارد تومان به پرداخت رسیده و ۴۴درصد دیگر که معادل ۴۲۰۰میلیارد تومان است در فرایند پرداخت، قرار دارد. از این مقدار، قرارداد پرداخت ۱۶۴میلیارد تومان منعقد شده و قرارداد پرداخت ۲۵۳ میلیارد تومان نیز به تصویب رسیده و آماده انعقاد است.

همچنین ۳۵۱۲میلیارد تومان قرارداد نیز در دست بررسی شعب بانکی است و مراحل پایانی را از سر می‌گذراند. افزون بر این قرارداد تسهیلات ۳۷۳ میلیارد تومان هم مراحل اولیه تایید را در استان‌ها طی می‌کند.

نظر کارشناسان در مورد نمودار تولید

بررسی وضعیت اقتصادی کشور در دوره اوج گیری بیماری کرونا در بهار نشان می‌دهد که با آغاز اردیبهشت ماه روند نمودار رشد در تولیدات مختلف بهبود یافته و تا خرداد به مسیر قبل از شیوع کرونا باز گشته است. البته نمودار تولید با فراز و نشیب ادامه داشته اما در نهایتا به تعادل نزدیک شده است.

بررسی وضعیت آسیب صنایع

در بازگشت به سطح معمول تولید نیز، بخش صنایع نسبت به سایر حوزه ‌ها شتاب و وضعیت بهتری داشته است. در این بین روند واکنش ‌ها در بخش لوازم خانگی، منسوجات و خودرو با شیب تندتری نسبت به بقیه صنایع، روند نزولی داشته‌ اند این درحالی است که در بخش تولید مواد غذایی از همان ابتدا با رشد روبه‌رو هستیم.

تسهیلات و صنعت گردشگری

احمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، در نشست مدیر عامل بانک عامل این تفاهم نامه، ضمن اشاره به پتانسیل‌های بخش گردشگری و اثرگذاری آن در اشتغال کشور و لزوم حمایت و پشتیبانی از این صنعت سبز گفت: «در حال حاضر ۲۴۱۷ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۱۳۷ میلیارد تومان در حال انجام است که زمینه اشتغال ۴۷۵ هزار نفر (برای پروژه‌های در حال ساخت) و اشتغال ۱۱۲ هزار نفر (بعد از بهره‌برداری) را فراهم می‌کند.»

تامین تسهیلات گردشگری

افزایش دوران تأمین مالی طرح ‌ها (اجرا، تنفس و بهره ‌برداری) در قراردادهای صندوق توسعه ملی با توجه به وضعیت افزایش قیمت ‌های چند سال اخیر بسیار مهم است. برای تسهیل روند رونق گردشگری و یاری سرمایه‌گذاران این بخش تفاهم‌ نامه اعطای تسهیلات از محل سپرده‌ گذاری صندوق توسعه ملی با بانک عامل برای اعطای تسهیلات به پروژه‌های در حال ساخت بخش گردشگری به امضای طرفین رسید.

سود تسهیلات برای وام گردشگری

بر اساس این تفاهم ‌نامه از محل سپرده ‌گذاری صندوق توسعه ملی به متقاضیان ایجاد مصادیق گردشگری مطابق دستورالعمل‌های موجود تسهیلات با نرخ ۱۴ درصد پرداخت می‌شود.

تسهیلات کرونایی و وام به تاکسیداران

علاالدین ازوجی در گفت و گوی تلویزیونی اظهار داشت: تاکنون ۳۴۵ هزار پرونده برای پرداخت وام به رانندگان تاکسی به سیستم بانکی ارسال شده است که ۳۵۸ هزار شاغل را در بر می‌گیرد.

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: از این تعداد به بیش از ۲۳۴ هزار پرونده ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

مهلت ثبت نام تسهیلات کرونایی تاکسیداران

وی در مورد ثبت نام جدید هم گفت: با توجه به اتمام مهلت ثبت نام وام مربوط به کرونا که تا آخر مهرماه بود، سیستم بسته شده و امکان ثبت نام جدید وجود ندارد. ازوجی تصریح کرد: بررسی‌های کلان وزارت کار نشان می‌دهد که استقبال رانندگان مسافری در بخش حمل و نقل درون شهری و برون شهری از وام کرونایی نسبت به سایر رسته‌ ها بهتر بوده است.

ضمانت تسهیلات کرونایی

اگر تسهیلات تا ۱۶ میلیون تومان باشد، سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک، وام ۱۶ تا ۴۸ میلیون تومان نوع وثیقه سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه یک ضامن(واحد اقتصادی دیگر یا کارمند)، وام ۴۸ تا ۱۶۰ میلیون تومان سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه ۲ ضامن (واحد اقتصادی دیگر یا کارمند)، وام ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سفته فرد متقاضی یا چک به تشخیص بانک به همراه ۳ ضامن (واحد اقتصادی دیگر یا کارمند)، و وام از ۲۰۰ میلیون تومان بالاتر با ارائه تضمین صادره از سوی صندوق‌های ضمانت و یا بنا به تشخیص بانک ارائه وثایق متعارف و سقف مبلغ سفته ۱.۵ برابر اصل و سود تسهیلات به عنوان ضمانت دریافت می ‌شود.

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.