لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

تسهیلات سندیکایی راهی برای تامین وام متقاضی و کاهش ریسک مبلغ وام برای بانک

  • 2
  • 20/12/24
  • خواندن: 4 دقیقه
تسهیلات سندیکایی یکی از راه های تامین مالی بیشتر از توان مالی یک بانک است. کاربرانی از ما برای تامین مبالغ بالا برای هدف های تولیدی و ارتقا سطح و توان کسب و کار خود جویای راه حلی می شوند. در این مطلب با معرفی یک بانک آماده همکاری در زمینه وام سندیکایی پاسخگوی این کاربران عزیزمان خواهیم بود. با ما همراه باشید تا در مورد مفهوم این نوع وام و لینک پیوندی بخشنامه تصویبی در سال 82 شما را راهنمایی کنیم.
تسهیلات سندیکایی

تسهیلات سندیکایی چیست

تسهیلات سندیکایی یا Syndicate Loan به وامی گویند که توسط گروهی از موسسات مالی یا صندوق ‌های سرمایه‌گذاری و بازنشستگی (سندیکا) به دریافت ‌کننده واحدی اعطا می‌شود. دریافت کننده این وام‌ ها به طور معمول شرکت ‌های تجاری غول پیکر، پروژه‌ های عظیم یا دولت ‌ها هستند. این تسهیلات معمولا در قالب مبلغی مشخص، خط اعتباری یا ترکیبی از هر دو مورد است.

بانک خاورمیانه و تسهیلات سندیکایی

بانک خاورمیانه در پاسخ به تقاضای تسهیلات با مبالغ بالاتر از حدود مقرر توسط بانک مرکزی، جهت اجرای طرح های توسعه ای و ایجادی، آماده‌ عقد قرارداد سندیکایی با سایر بانک ‌ها و مشارکت در تأمین مالی واحدهای تولیدی و صنعتگران است.

روش تامین مالی سندیکایی و عقودش

تسهیلات سندیکایی روشی برای تأمین مالی با مشارکت چند مؤسسه اعتباری است که از طریق آن اعطای تسهیلات در قالب عقودی ازجمله مشارکت مدنی، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک و سلف و یا ایجاد تعهدات از روش هایی مانند گشایش اعتبار اسنادی، صدور ضمانت‌ نامه، در چارچوب قرارداد و شرایط مورد توافق با متقاضی انجام می ‌شود.

سقف وام و ایجاد تعهدی سندیکایی

این تسهیلات عمدتاً در مواردی اعطا می‌گردد که درخواست اعتباری فراتر از سقف تسهیلات و تعهدات کلان بانک‌ باشد و یا رعایت سیاست ‌های اعتباری و کاهش ریسک ناشی از اعطای تسهیلات و تعهدات مورد نظر باشد.

روش وام سندیکایی و تقسیم ریسک اجرای آن

در این روش، چند بانک با همکاری یکدیگر و با رهبریت یکی از بانک ‌ها در قالب قرارداد سندیکایی به اعطای تسهیلات می ‌پردازند که هم مشکل کمبود نقدینگی با توجه به سقف تسهیلات و تعهدات کلان بانک‌ها را مرتفع می نماید و هم باعث تقسیم ریسک پروژه‌ های بزرگ بین بانک ‌ها می‌گردد.

مراحل اقناع بانک برای وام سندیکایی

در مرحله مقدماتی، پس از مراجعه متقاضی به بانک، در مورد منابع مالی مورد نیاز و امکانات وی برای بازپرداخت تسهیلات و نرخ سود آن مذاکراتی انجام می ‌شود، در صورت موافقت بانک مذکور با مشارکت در تأمین مالی متقاضی، آن بانک به عنوان “بانک پیشگام” ، مجموعه‌ای از اطلاعات در مورد وضعیت اعتباری مشتری (وضعیت حقوقی و مالی متقاضی، تجزیه و تحلیل گردش وجوه متقاضی، بررسی وضعیت ریسک اعتباری متقاضی)، موارد مصرف تسهیلات، شرایط تسهیلات (نرخ سود، سررسید، نوع تضمین‌ها، شرایط برداشت و شیوه‌های بازپرداخت و هزینه‌های مرتبط)، امکان سنجی طرح پیشنهادی و … را به همراه دعوت نامه ای برای مؤسسات اعتباری که احتمال مشارکت آن ها در اعطای تسهیلات وجود دارد، ارسال می نماید.

مذاکرات بین بانکی برای وام سندیکایی

در ادامه طی جلسات و مذاکراتی فی مابین بانک پیشگام و سایر بانک‌ ها که مایل به مشارکت در تأمین مالی هستند، سهم مشارکت هر بانک در سندیکا مشخص می شود.

انتخاب بانک عامل در میان مشارکان وام سندیکایی

همچنین اعضای سندیکا از بین خود، بانکی را به عنوان “بانک عامل” انتخاب می‌ کنند و در نهایت قرارداد اعطای تسهیلات سندیکایی میان بانک های مشارکت کننده، امضاء می گردد.

مراحل اجرای وام

پس از آن بانک عامل، امور اجرایی تسهیلات (ایجاد حساب مربوط برای مدیریت وجوه تسهیلات، اطلاع‌رسانی به اعضای سندیکا در خصوص برنامه زمان بندی پرداخت سهم هر یک از کل تسهیلات تعهد شده، انجام تشریفات رسمی و قانونی مربوط به تضمین ها و وثایق و مدیریت آنها، پرداخت تسهیلات، دریافت اصل و سود از تسهیلات گیرنده و توزیع آن بین اعضا و نیز دریافت کارمزد، نظارت بر نحوه اجرای قرارداد توسط متقاضی، مدیریت و پایش و نظارت بر نحوه استفاده از تسهیلات و ارائه گزارش‌های ادواری به اعضا و ….) را در چارچوب قرارداد تسهیلات سندیکایی انجام می‌دهد.

وظیفه بانک پیشرو

بانک پیشرو در این مجموعه وظیفه بررسی و تحقیق در مورد منبع مصرف مبلغ وام و چگونگی مصرف آن را دارد و در صورت ایجاد مشکل باید این بانک طبق بخشنامه پاسخگو باشد.

تفاوت بانک عامل و بانک پیشرو

بانک پیشرو بانکی است که آغاز جمع آوری موسسات و بانک ها برای وام دهی را با مراجعه متقاضی انجام می دهد و بعد از جمع شدن و اتفاق گروهی منابع وام دهی یک بانک یا موسسه به عنوان بانک عامل مشخص می شود. بانک پیشرو می تواند در رای گیری بانک عامل هم انتخاب شود.

از این جا بخشنامه را مطالعه کنید

نتیجه کلی از وام سندیکایی

بانک خاورمیانه یکی از بانک هایی است که اعلام آمادگی برای بانک پیشرو یا عامل بودن را به افرادی که فکر می کنند مبالغ وامشان از توان پرداخت یک بانک بالاتر است اعلام کرده است.

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • 0913***4756 29 دسامبر 2020 در 11:48 ق.ظ

    سلام دید گاه من خیلی خوب هستش فقط ملک ویا سند در تهران هستش یا شهرهای دیگه هم هست

    • سردبیر تحریریه 29 دسامبر 2020 در 1:50 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      متوجه مفهوم مطلب نشدیم لطفا دوباره پیام بگذارید و در مورد سند بگویید سوال بود یا خبری؟ دید گاه شما منظور را برسانید.
      با سپاس تیم وام چی