لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

تسهیلات جدید مسکن با سیاست بیرون آمدن از رکود سال۹۸افزایش یافت

  • 0
  • 20/05/20
  • خواندن: 17 دقیقه
تسهیلات جدید مسکن با سیاست بیرون آمدن از رکود سال98، افزایش یافت. بالا رفتن تسهیلات مسکن تقاضا را بدون شک بالا می برد و دوباره شاهد یک رشد منطقی و البته غیرمنطقی! در قیمت مسکن های ساخته شده خواهیم بود. انعطاف بانک مسکن برای مشمولان و دریافت کننده های قبل از طرح افزایش مبلغ تسهیلات هم با متمم تسهیلات می تواند قیمت مسکن را در سال 99 فراتر تصور کند.

مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد تامین هزینه های مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در مورد تسهیلات جدید مسکن به خبرگزاری تسنیم در مورد تامین هزینه های مسکن بیان کرد: «بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار تا ۸۰ درصد مبلغ ساخت یک واحد مسکونی بانک‌ها می‌توانند تسهیلات ارائه دهند.» این تصمیم می تواند باعث افزایش مجدد مبلغ تسهیلات مسکن شود.

مبلغ جدید وام مسکن برای متقاضیان انبوه ساز

مبلغ جدید تسهیلات برای انبوه سازان حرفه‌ای که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند در شهر تهران ۲۵۰ میلیون تومان، شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۲۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۱۷۰ میلیون تومان وسایر انبوه سازان معمولی در شهر تهران ۲۰۰ میلیون تومان، شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۸۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ بهره ۱۸ درصد دریافت کنند.

تسهیلات جدید برای دارندگان کارت قسط مسکن مهر

مالکان و دارندگان مسکن مهر که کارت قسط دریافت کرده و هم‌اکنون در حال پرداخت منظم و مستمر اقساط ماهانه وام مسکن مهر هستند می‌توانند وام ۴۰ میلیون تومانی جعاله(تعمیرات) دریافت کنند.

  • توجه کنید دارندگان کارت قسط مهر که بدهکاران خوش حساب بوده اند. اگر فردی به بانک مسکن مراجعه کرد و مشمول این طرح نشد یک دلیلش می تواند همین قید باشد.

قیمت هر برگ از اوراق وام مسکن

قیمت هر برگ از اوراق وام مسکن از ۵۰ هزارتومان وارد مسیر ۶۰ هزار تومان شد و این افزایش قیمت را کارشناسان به دلیل چهار عامل می دانند:

  1. به واسطه افزایش مبلغ وام و تمایل انبوه سازان برای دریافت وام
  2. بالا رفتن مبلغ تسهیلات
  3. افزایش تقاضا برای دریافت وام جعاله مسکن برای مالکان و دارندگان مسکن مهر
  4. افزایش تقاضا برای وام مسکن بدون سپرده

دلیل افزایش قیمت ارزش اوراق برای وام مسکن

به این دلیل که گام اول برای دریافت تسهیلات مسکن در این روش(بدون سپرده) خرید اوراق و ارائه آن  به بانک به ‌عنوان امتیاز دریافت تسهیلات مسکن است افزایش حجم تقاضا برای خرید اوراق منجر به افزایش حجم معاملات در بورس و تاثیر افزایشی بر قیمت آن شده است.

سال ۹۷ تا سال ۹۹ در بازار مسکن و قیمت اوراق

در سال ۹۷ رونق در بازار مسکن بیشتر از سال ۹۸ بود. در آمار بانک مسکن در سال۹۷ هر ماه ۹ هزار فقره وام با اوراق پرداخت می شده که در سال ۹۸ با رکود چشمگیر به ماهی ۶ هزار فقره وام می رسد و دچار یک نزول می شود. با توجه به رکود سال قبل بانکدارن در شرایط و مبلغ تسهیلات تحولی ایجاد می کنند به خاطر این مسئله تقاضا برای خریدن اوراق و استفاده از تسهیلات بالا می رود.

۲ میلیون خانوار مسکن مهر

از بین ۲ میلیون خانوار مسکن مهر اگر ده درصد از این خانوارها متقاضی تسهیلات دوم با عقد جعاله باشند سقف توان پرداختی یکسال وام جعاله با خرید اوراق مسکن پر می شود. افزایش بستر دریافت تسهیلات جدید مسکن برای متقاضیان بالقوه؛ باعث افزایش قیمت اوراق و بالا بردن قیمت مسکن در کوتاه مدت می شود.

دسته بندی انبوه سازان در قوانین بانک مسکن

انبوه سازان در قوانین بانک مسکن برای اعطای تسهیلات به سه دسته تقسیم شده اند:

  1. انبوه سازان سنتی
  2. انبوه سازان حرفه ایی
  3. انبوه سازان با فناوری های نوین

تنفس وام انبوه سازان و توانایی انتقال به خریدار

مدیر امور اعتبارات بانک مسکن با بیان اینکه این تسهیلات تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان قابل انتقال به خریدار است گفت: انبوه سازانی که تسهیلات دریافت می‌کنند در زمان ساخت برای پرداخت اقساط تنفس دارند.

  • اگر یک انبوه ساز ۲۰۰ میلیون تومان وام دریافت کند؛ ۱۲۰ میلیونش را می تواند در هنگام فروش به خریدار واگذار کند و ۸۰ میلیونش را خودش باید پرداخت کند.

بافت فرسوده را بشناسیم

شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در سومين جلسه در تاريخ۸۵/۲/۱۱ براساس مصوبه مورخ ۸۴/۳/۱۶ خود، سه شاخص‌: ریز دانگی، ناپایداری و نفوذ ناپذیری را جهت شناسايي بافت‌هاي فرسوده، در اين مرحله مورد تصويب قرار داد.

نرخ جدید تسهیلات بافت فرسوده

نرخ جدید تسهیلات بافت فرسوده در شهر تهران ۲۵۰ میلین تومان و سایر شهر‌ها ۲۲۰ میلیون تومان شده است. نرخ این تسهیلات مزینی دارد که در تهران تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در شهرستان‌ها تا سقف ۴۰ میلیون تومان ۹ درصد و مابقی با کارمزد ۱۸ درصد محاسبه می‌شود.

  • سقف انفرادی تسهیلات بافت فرسوده نفری ۱۰۰ میلیون تومان می باشد.

خبر خوب برای وام گیرندگان قبل از طرح افزایش مبلغ تسهیلات

خبر خوبی که علمداری برای وام گیرندگان اعلام کرد: «پرونده‌های تشکیل شده (قبل از افزایش مبلغ تسهیلات ) مشمول این افزایش تسهیلات می‌شوند و افرادی که تسهیلات دریافت کردند نیز می‌توانند با متمم تسهیلات افزایش تسهیلات را دریافت کنند.

  • بانک مسکن فعلا برنامه‌ای برای افزایش تسهیلات صندوق پس انداز یکم  ندارد.

فاز اول ثبت اینترنتی درخواست تسهیلات

فاز اول ثبت درخواست تسهیلات برای عدم حضوری در بانک مسکن راه اندازی شده است و فرد متقاضی می تواند با ورود به سامانه بانک مسکن مدارک خود از جمله فتوکپی کارت ملی، سند و پروانه ساخت برای دریافت تسهیلات خود را به همان بخشی که در نظر گرفته شده پس از اسکن ارسال کنند.

فاز دوم ثبت اینترنتی در خواست تسهیلات مسکن

فاز دوم ثبت اینترنتی دریافت تسهیلات غیر حضوری اواخر امسال (۹۹) اجرایی و راه اندازی خواهد شد که این برنامه با دریافت مجوز امضای دیجیتال دیگر نیازی به مراجعه به شعبه برای ثبت امضا توسط مشتری نیست.

نتیجه از افزایش مبلغ تسهیلات مسکن

تسهیلات مسکن که افزایش پیدا کند، تقاضا را هم با خود بالا می برد. امیدواریم این مبلغ با افزایشش تنها قیمت مسکن را بالا نبرد و کیفیت ساخت و سازها مخصوص در شهر تهران را هم بالا ببرد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.