لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

بانک ها ارکان اصلی کاهش رکود اقتصادی در بحران ویروس کرونا

  • 0
  • 20/04/07
  • خواندن: 9 دقیقه
بحران ویروس کرونا

مساعدت بانک سینا با تسهیلات و وام گیرندگان

دکتر ایمانی مدیر عامل بانک سینا ۱۰ فروردین ماه اعلام کرد: « در بانک سینا، تمامی صاحبان کسب و کارهایی که تعداد کارکنان آنها طی یک سال گذشته کمتر از ۵۰ نفر بوده و درخواست خود را در سامانه تسهیل تسویه بدهی، بدهکاران و تمهیدات زیان ناشی از کرونا در وبسایت بانک ثبت کرده باشند، مشمول شرایط تعویق اقساط تسهیلات و وام به مدت ۳ ماه خواهند شد.»

مشاغل شامل طرح در بانک سینا

بانک سینا برای مشاغلی که شامل طرح تعویق بازپرداخت سه ماه اقساط می شوند، با ذکر مشاغل آن ها را تفکک کرده است. برای برخی مشتریانی که در در اسفند ۹۸ برداشت خودکار اقساط از حسابشان صورت گرفته و متقاضی درخواست عودت اقساط داشته باشد؛ به مسئولین شعب این اجازه داده شده که با هماهنگی شعبه مرکزی، نسبت به عودت قسط پرداخت شده اقدام نمایند.

بانک رسالت و طرح تعویق پرداخت اقساط

بر خلاف بانک سینا، بانک قرض الحسنه رسالت هیچ محدودیت شغلی برای شامل طرح شدن شامل نشده است و تمامی بدهکاران این قرض الحسنه را شامل طرح ملی تعویق دانسته است و به مشتریانش پیام، ارسال کرده که می توانید در باز پرداخت اقساط از مهلت سه ماه استفاده کنید؛ در صورت تمایل به پرداخت شماره ۱ را به شماره اعلامی بانک پیامک کنند.

تسهیلات جدید برای جبران خسارت مشاغل

دکتر همتی در نهم فروردین ماه ۹۹ در جلسه به مدیر عامل بانک ها به تشریح ساز و کار اجرایی مصوبه ستاد اقتصادی دولت در خصوص اعطای ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به واحد ها و کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا پرداخت.

چه مشاغل آسیب دیده ای تسهیلات خواهند گرفت ؟

دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: « مشاغل مشمول این مصوبه در ستاد اقتصادی دولت و با همکاری نظام بانکی مشخص و دستورالعمل مربوط به شبکه بانکی ابلاغ خواهد شد،  وی افزود: طبق مصوبه ستاد اقتصادی دولت این تسهیلات به واحد های آسیب دیده که اشتغال خود را حفظ کرده اند پرداخت خواهد شد.»

نرخ بهره تسهیلات مشاغل آسیب دیده از ویروس

همتی گفت: بازپرداخت اقساط تسهیلات کمک به مشاغل آسیب دیده، دو ساله است و برای شروع بازپرداخت اقساط، تنفس چند ماهه در نظر گرفته خواهد شد. وی تاکید کرد: نرخ سود ۱۲ درصدی این تسهیلات منطقی و بر اساس بررسی های کارشناسی است و هر نرخی کمتر از این با توجه به بار مالی آن برای نظام بانکی امکان پذیر نیست.

بانک سامان و حمایت بیمه سامان

بانک سامان و شرکت بیمه سامان هم‌ زمان با شیوع بیماری کرونا در کشور در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود و برای کمک به یافتن راهی برای درمان این بیماری، از طرح درمان بیماران کرونایی با پلاسمای خون حمایت کردند. تمامی پژوهشگران و حامیان مالى این پروژه را تحت پوشش مسئوليت مدنى قرار داد و بانک سامان نیز در همین راستا، ۷۰ درصد از حق بیمه سنگین این طرح را پوشش داد تا این طرح ملی بتواند عملیاتی شود.

خبری نقل از خبرگزاری مهر

خبرگزاری مهر در یازدهم فروردین ۹۹ از سرپیچی قانون تصویب شده بانک مرکزی برای طرح تعویق سه ماه اقساط سخن گفته است؛ اما در این خبر اسم هیچ بانک خاطی را نیاورده است. متن زیر نقل قول از خبرگزاری مهر است:

« رفتار بانک‌ها از همان ابتدای کار، با وام‌گیرندگان قرض الحسنه رفتاری توأم با همراهی نبود؛ از همان روز اولی که دولت این مصوبات را اعلام کرد و بانک مرکزی ابلاغ بخشنامه‌ های مرتبط را انجام داد؛ نظام بانکی ثابت کرد که با هیچ کس حتی رئیس کل بانک مرکزی هم رودربایستی ندارد و به کار خود ادامه دادند و اقساط وام را مطابق با موعد مقرر و بعضاً با جریمه، از حساب مشتریان نظام بانکی کسر کردند.»

بررسی سایت وام چی در مورد طرح تعویق اقساط

گزارشگر وام چی از افرادی که بدهکار بانک های انصار، اقتصادنوین، قوامین، بانک سامان، بانک سینا و بانک رسالت بوده و به استناد به حرفهایشان، همه از همکاری و از عدم پرداخت اقساطشان اطلاع دادند. مشتری بدهکاری به بانک انصار بیان کرد که حتی وام هایی که خودکار از روی حقوقش برداشت می شده در ماه فروردین، زمان پرداخت حقوق کسر نشده است.

چرخ اقتصاد و وام

چرخ اقتصاد همه کشورها با وام و تسهیلات می چرخد. تولیدی ها با کمک بانک ها برای ماندگاری و بازدهی خود، پول به فعالیت اقتصادیشان تزریق می کنند. اولین هدف کار برای تامین معاش خانواده و حفظ موقعیت مالی و نزول نکردن به سطح فقیر جامعه برای هر فردی لازم می باشد و دومین تاثیر کار در حفظ سرمایه، تولید مازاد و رشد اقتصاد کشور است. در این وضعیت بحرانی و به قولی، قرمز اگر این طرح عملی نشود؛ فقر و تورم رشد چشم گیری خواهد داشت.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.