لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

اگر پرداخت اقساط وام ها به تعویق بیفتد تکلیف فرد و بانک چیست ؟

  • 30
  • 19/11/13
  • خواندن: 4 دقیقه
کمان هر چیزی کشیدن سخت است. گاهی قسط ها عقب، جلو می شود. خرجی یا برجی جایگزین اولویت پرداخت اقساط وام ها می شود.گر چه هیچ اولویتی بالاتر از اقساط و عمل به تعهدی که به بانک داده اید نیست... اما گاهی دیگر اتفاقی است که بعضی مشتری بانک ها رقم می زنند و در پرداخت اقساطشان سهل انگاری می کنند. حالا از پرداختن نکردن اقساط و حکایت های قبل و بعد از آن را بشنوید.

پرداخت اقساط وام ها بدون چک و چانه

وقتی وامی اقساطش عقب افتاد و بانک اخطار تلفنی، کتبی، خواهش و الزام برای پرداختش جواب نداد بدون نیاز به رای دادگاه به حساب ضامنین دسترسی پیدا می کند پول قسط هر ماه را از حسابشان بر می دارد و به حساب قرض گیرنده می ریزد و از آن برداشت می کند اینجاست که فرد ضامن و قرض گیرنده هیچ حق اعتراضی ندارند و این امر لازم الاجراست.

چک و سفته

اگر قرار است ضامن فردی شوید؛ دو دل هستید که پرداخت خواهد کرد یا نه؟!! دو راه پیش روی شما می گذاریم. اولین راه که ضامن اول نشوید. ضامن دوم در حاشیه امن تری نسبت به ضامن اول است. اگر اقساط پرداخت نشد ضامن اول باید تعهد را به جا بیاورد در صورت وجود مانع یا ناتوانی پرداخت ضامن بعدی مسئول است. دومین راه این که چک و سفته بدون درج مبلغ و ضامن از فرد بگیرید که در صورت عدم پرداخت از آن شکایت کنید مبالغ کسر شده از حقوقتان را از آن طلب کنید تا دادگاه اگر دارایی به نامی اگر دارد به نفع شما مصادره کند.

ماه های ضمانت را کم کنید

در صورت ضمانت فردی سعی کنید ضامن مبالغ زیاد با ماه های طولانی نشوید. اگر ریسک می کنید کمترین ریسک را برای خودتان قائل شوید. هر چقدر پرداخت اقساط  وام ها طولانی شود ضمانت هم سخت تر می شود.

بخشودگی جرائم اقساط

اگر اقساط معوقه ایی دارید در شرایطی بانک ها اعلام می کنند که جریمه و سود اقساط عقب مانده را می بخشند. در این موقع در اولین فرصت که خبر دار شد به بانک مراجعه کنید تا عقب ماندگی خود را با اصل پولش جبران کنید و از آن به بعد پرداخت به موقعی انجام دهید.

ملک

اگر وامی گرفته شود. ضمانت آن مسکن یا ملکی باشد که با پارتی بازی ارزش اش بالاتر از نرخ معمول زده شده تا بتواند ضمانت پرداختی وام باشد. صاحب وام در پرداختش کوتاهی کند؛ بانک در اولین فرصت که مدت و مهلت اخطار پرداخت اقساط پایان یافت ملک را به پول نقد تبدیل می کند و بدهی خود را بر می دارد. داستان در اینجا پایان نمی یابد فرد باید اضافه بر ملک که حداقل وام و جریمه هایش هست باز بقیه پول امانتی بانک را برگرداند. یعنی ملکش توقیف می شود و باز زیر دین باقی پول است و بانک ملزمش به بازپرداخت می کند.

یکسان سازی

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در اجراي تبصره ذيل ماده (۲۳) قانون بهبود مستمر محيط کسب و کار مصوب ۱۶/۱۱/۱۳۹۰ مجلس شوراي اسلامي، موضوع يکنواخت‌سازي فرم قرارداد قرض‌الحسنه در يک ‌هزار و يک‌ صد و نود و چهارمين جلسه مورخ ۲۱/۱۱/۱۳۹۳ شوراي پول و اعتبار از زیر مجموعه يکنواخت‌سازي فرم عقود تسهيلات بانکي به تصویب رسید.

تصویب

این تصویب چیست؟ باید بگوییم مثلا پیش‌بینی کرده‌ اند که اگر بانک تشخیص دهد که شما وام قرض‌ الحسنه را خارج از موضوع قرارداد مصرف کرده ‌اید (حالا اینکه بانک چطور می ‌تواند به چنین تشخیصی برسد، بماند!) و یا اینکه اگر شما نتوانید اقساط‌تان را به موقع بپردازید (یعنی دو قسط تاخیر کنید) آن وقت بانک حق خواهد داشت کل وام شما را یکجا طلب کند و اگر نداشته باشید که بدهید، آنوقت حق دارد بدون طی مراحل قانونی، همه حساب های بانکی شما و ضامنینتان را بررسی و مبالغ مورد نظر خود را از آنها بردارد و البته شما فقط وقتی بانک حساب ها را خالی کرد متوجه موضوع می شوید؛ زیرا در همین مصوبه پیش‌بینی شده که برداشت از حساب ها، پس از انجام کار به افراد اطلاع داده شود.

چه می شود

چنان چه قرض گيرنده پرداخت اقساط وام هایش را در سررسيد مقرر پرداخت ننمايد، باقي مانده اقساط حسب ضوابط ابلاغي از سوي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، می تواند توسط بانک قرض داده، تبديل به دين حال شده و بانک/مؤسسه اعتباري حق مطالبه تمامي طلب خود را از قرض گيرنده به صورت يکجا خواهد داشت.

چنین

در چنین شرایطی اگر فرد معوقه ها را هم پرداخت کند دیگر مجالی برای نفس کشیدن نخواهد یافت و باید کلی چک و چانه بزند تا بانک را از نظر خودش که گرفتن تمام و کمال طلب و البته به اضافه سودش است منصرف کند تا در زمان طولانی به حالت یک مشتری عادی به پرداخت اقساطش همت کند.

باید

بالاخره پول را باید داد. حالا یا ملک توقیف می شود، ضامن جورکش می شود بانک صبوری می کند تا یک جا گیرتان بیندازد و بنشیتد قشنگ چرتکه بندازد که از آن سال تا این سال با این ارزش پولی به امروز حالا چندین برابر وام را باید بازگردانی. خانه ایی که وام رویش باشد و صاحبش وامش را ندهد بالاخره قصد فروشش را می کند. خانه کلنگی می شود و باید اول تسویه کند تا از رهن بانک در بیاید.

قرار

این قرار به دادن است یا وام نگیرید یا به اندازه جیبتان خرج کنید. درست است وضع اقتصادی گره مره تا دلمان بخواهد دارد اما یادتان باشد ضامن کار انسانی کرده که یک کمک حالی برای شما باشد گره زندگیش را کور نکنید.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • فاطمه سادات میرتوانا 24 آوریل 2020 در 5:27 ق.ظ

    باسلام من دختری هستم که پدرم مراومادرم را رها کرده الان دوسال است وام ازدواج گرفتم ویک میلیون قصدعقب افتاده دارم درصورتی که بانک مرکزی اعلام کرد ماههای اسفند فروردین واردیبهشت بخاطرکردنا به تعلیق افتاده اما بانک هم یارانه نقدی ومعیشتی ضامنم رابرداشت میکندحالاهم یارانه کرونارابرداشت کرده وضامنم سروصدایش درامده من درطول این دوسال همیشه به موقع پرداخت میکردم امابخاطرتعطیلی چندماه اخرنشد که پرداخت کنم اماقراربودازاین برج پرداخت کنم که یکباره بانک سپه چناران یارانه کروناراازضامنم کم کرده شماکه گفتید هیچ بانکی نمیتواند برداشت کند پس چرا زیر حرفتان زدید منکه دوتاضامن معتبرگذاشتم پس چرا کم کردن منکه میریختم لطفایکنفر عادلانه پاسخ دهد

    • سردبیر تحریریه 26 آوریل 2020 در 11:24 ق.ظ

      سلام کاربر عزیز
      بانک مرکزی برای اعمال تخفیف برنداشتن اقساط اسفند تا اردیبهشت یک شرط گذاشت که آن هم تسویه تمام اقساط قبل تا بهمن در موقع سررسید بوده است. اگر شما قسط بهمن خود را در زمان مقرر پرداخت نکرده باشید و بدهی داشتید؛ مشمول این امتیاز نمی شدید. شما می توانید به وبلاگ وام چی مراجعه کنید و مطلب مرتبط آن را بخوانید.

    • پشتیبان 24 آوریل 2020 در 10:02 ق.ظ

      درود بر شما
      دوست عزیز این موضوع رو لازمه از شعبه بانک مد نظر جویا شوید
      با احترام

      • سردبیر تحریریه 25 آوریل 2020 در 3:57 ب.ظ

        سلام، کاربر عزیز.
        وامی که اقساطش عقب بیفتد مشمول جریمه می شود. اکر سررسید دو قسط بگذرد بانک فرد را در لیست سیاه خود قرار می دهد که حداقل خدمات بانکی را هم به آن ارائه نمی دهد. سررسید دو قسط معادل ۶۰ روز محاسبه می شود. طبق قانون تسویبی در سال ۹۹ سود مرکب یا جریمه ۶ درصد سالیانه هم حذف شده و بدهکاران بانکی در زمینه تولید برای تسویه بدهی خود راحتر می توانند اقدام کنند.
        شما اگر قسطی عقب مانده و از سررسید گذاشته دارید به بانک مراجعه کنید تا جریمه های آن ها را با مبلغ وام برایتان دوباره قسط بندی کنند. در زمان هایی هم بانک ها فر اخوان بخشش جرائم اقساط را اعلام می کنند، می توانید از این فرصت طلایی هم بهره ببرید.

  • ليدا اذرخرداد 20 ژوئن 2020 در 4:07 ق.ظ

    سلام من همينو ميدونم كه وقتي من ٤ماهه كه حقوق نگرفتم چطور ميتونم اقساط وامم رو پرداخت كنم وقتي شرايط اقتصادي و تورم بيداد ميكنه واقعا علي رغم ميل باطني قادر به پرداخت اقساطموم نيستيم راه حل دست دولت است و بس

    • سردبیر تحریریه 21 ژوئن 2020 در 12:47 ق.ظ

      سلام.
      کاربرعزیز.
      حق با شماست. اسمان و خورشید و فلک همه دست به دست هم دادند که اوضاع هموطنمان بهتر نشده بدتر هم می شود.
      امیدواریم حداقل این مریضی ریشه کن شود تا ما بمانیم با تورم، ارزش پول و هزاران گزینه دیگر.
      باتشکر تیم وام چی

  • مرتضی 19 جولای 2020 در 3:41 ق.ظ

    باسلام بنده ضامن یکی شدم ضامن اول بعد اقساط عقب افتاد حالا از حقوق من برداشت میکنن در صورتی که خوده وام گیرنده حقوق بازنشستگی داره و ازش کم نمیشه

    • سردبیر تحریریه 19 جولای 2020 در 10:28 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      ضمانت همین مشکل را دارد یعنی شما پذیرفته اید. این فرد باید فیش کسر از حقوق به بانک داده باشد اگر اینگونه نیست در مطال حقوقی آورده ایم که شما باید صبر کنیم تمام اقساط که پرداخت شد شکایت کنید و طلب ضرر و زیان خود را یکجا کنید و با این که این فرد بازنشسته و با حقوق است حقوقش به نفع شما در دادگاه مصادره می شود. و البته بهتر است که که از وکلی مشورت بگیرد و با توجه به حقوق پرداختی فرد امکان شکایت زودتر و کم کردن سیستمی از حقوقش مهیا شود انشالله.
      امیدواریم روزی برسد که هیچ فردی مورد سواستفاده قرار نگیرد.
      باتشکر از شما کاربر عزیز
      تیم وام چی

  • امید 04 آگوست 2020 در 8:01 ب.ظ

    باسلام
    بنده وام گرفته ام و سند ملکی گرو گذاشتم .بعد از چند قسط تاخیر در پرداخت قسط بانک خونه را به مزایده میگذارد ؟ آیا قبلش اخطار میدهد؟

    • سردبیر تحریریه 05 آگوست 2020 در 11:50 ق.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی بله اخطار با تلفن گویا، تماس بانک در کل مراحل اقناع اولیه برای بازپرداخت باید صورت بگیرد تا به مزایده ملک برسیم.
      باتشکر تیم وام چی

  • علی 11 آگوست 2020 در 10:11 ق.ظ

    سلام من بیستومن وام که ضمانتش همون بیستومن هست از بانک مهر گرفتم . یعنی بیستومن گذاشتنم به ضمانت خودش بیستومن وام گرفتم و اقساط رو تا الان که هشت ماه هست نپرداختم بدلیل اوضاع مالی خوبی که نداشتم و ندارم و ایا بانک میتواند اقدامی کند چون ضامن و چک و سفته ای نزد بانک ندارم فقط کپی کارت ملی و شناسنامه هست لطفا راهنمایی کنید

    • سردبیر تحریریه 11 آگوست 2020 در 8:23 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      بانک ضمانتش پول است که دارد و جای اقتصادتان هر ماه محاسبه می کد و آخر هم بدهکار کارمزدش می شوید و بانک مجبور به تسویه اش می کند.بله می تواند شما را مجبور به پرداخت کند. با شما قرارداد دارد. بهتر است به بانک مراجعه و تعیین وضعیت کنید. اگر پیگیری کیفری منظورتان است نه بانک چنین اقدامی نمی کند چون نیاز نیست
      باتشکر تیم وام چی

  • کریمی 09 نوامبر 2020 در 1:15 ب.ظ

    سلام وقت بخیر بنده سال ۹۳ مسکن مهر خود را به صورت وکالتی فروختم نفر بعداز من هم به صورت وکالتی فروخته نفر بعدی هم علی رغم آمدن سند به صورت وکالتی فروخته نفر جدید که خریداری کرده هنوز سند نزده وهر موقع اقساط را پرداخت نمیکند از بانک به بنده فشار می آورند الان بنده چکار کنم که نفر آخر سند بزند چون هنوز ملک از نظر بانک به اسم بنده میباشد لطفا راهنمایی کنید

    • سردبیر تحریریه 09 نوامبر 2020 در 6:16 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      این مسئله حقوقی است و با توجه به اینکه سند این ملک ها به خاطر قانون مالکیت به غیر و خرید و فروش در آن زمان غیرقانونی بوده است شما مسئول اول شناخته می شوید. و در نظام بانکی هم بدهکار هستید طوری که گرفتن تسهیلات هم برایتان به مشکل بر می خورد. بهتر است با یک وکیل مشورت کنید.
      باتشکر تیم وام چی

  • معتر 28 دسامبر 2020 در 10:38 ب.ظ

    سلام
    بنده اگر چند قسط رو پرداخت نکنم .بانک در سررسید چندمین قسط می‌تونه به ضامن زنگ بزنه .من دو قسط پرداخت نکردم(مبلغ هر قسط ۳۷۰ هزار تومان ) بانک حساب ضامن رو مسدود کرده .این کار بانک قانونیه ؟؟؟؟؟؟

    • سردبیر تحریریه 29 دسامبر 2020 در 1:56 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      بله دو سررسید عقب افتاده بانک می تواند اقدام کند و وام گیرنده را در لیست مسدودی ها برای عدم دریافت هر نوع خدمات بانکی قرار دهد.
      باتشکر تیم وام چی

  • لیلا 28 ژانویه 2021 در 12:14 ق.ظ

    سلام ساا ۹۶ وام ازدواج گرفتیم و دوتا ضامن داره یکی فیش حقوقی ویکی جواز کسب پدرم . حالا بعد از فوت پدرم توهمون سالها کسی قسط و نداده و اون پول وام هم برای مراسم تدفین خرج شده. الان بانک دسترسی به ضامن اول نداره .یعنی هم ضامن اول مرده هم ضامن دوم. حالا ماتولیست سیاه بودیم الانم زنگ زدن میگن داداگاهی دارید. ایا جواز ضامن فوت شده گرو بانک هست میتونه اسیبی به مغازه بزنه

    • سردبیر تحریریه 29 ژانویه 2021 در 3:18 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      جواز کسب متوفی اعتبار ندارد. حقوق اگر پابرجاست و متوفی ورثه داره که حقوق می گیره بانک از آن دریافت می کند. اگر ورثه فوت کرده اند و مبلغ وام خرج تدفین شده است از نظر شرعی پسر بزرگ مسئول تسویه و به سرانجام رساندن مبلغ وام است و در کل از نظر حقوقی ورثه باید اقساط را بدهند جواز کسب هم ربطی به مالکیت مغازه ندارد.
      باتشکر تیم وام چی

  • دلارام 02 فوریه 2021 در 10:31 ق.ظ

    باسلام (خانم هستم)
    منو همسرم برای وام ازدواج اقدام کردیم، من چون پول رو احتیاج نداشتم قرار شد بعدا من خودم وامم را به ایشان بدهم و خودش اقساط را پرداخت کند، همه مراحل انجام شد و سفته ها و همه مدارک به نام خودم هست ولی بانک ۵۰میلیون من رو هم از همون اول به حساب همسرم واریز کرد و اصلا پول وارد حساب من نشد، ضامن هردوی ماهم برادر همسرم هستند، (آیا بدون رضایت من بانک میتوانسته این کار را بکند؟) حال ما درحال جدایی هستیم، اگر همسرم اقساط را پرداخت نکند، از ضامن کم میشود یا حساب های دیگر من در بانکهای دیگر؟ من باید چکار کنم؟آیا میتوانم از بانک جهت استرداد وام به حساب خودم اقدام کنم؟

    • سردبیر تحریریه 03 فوریه 2021 در 4:33 ب.ظ

      سلام.
      بانک اجازه این کار را نداشته است.
      اگر حسابی مشترک وجود داشته باشد یک احتمال است.
      به وکیل مراجعه کنید.
      باتشمر تیم وام چی

  • Ava 15 فوریه 2021 در 12:33 ب.ظ

    سلام خسته نباشید،من یک قسط عقب افتادم به خاطر مشکلات بیماری کرونا آیا برای یک قسط ضامنم دچارمشکل میشود یا نه اگر فقط یه قسط عقب افتاده داشته باشم

    • سردبیر تحریریه 15 فوریه 2021 در 6:30 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      نه خیالتان راحت با یک قسط عقب مانده ضامن شما دچار مشکل نمی شود.
      باتشکر تیم وام چی