لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

انواع بورس را بشناسید تا موقع آغاز فعالیت بورسی، آگاهانه سرمایه گذاری کنید

  • 2
  • 20/08/09
  • خواندن: 7 دقیقه
انواع بورس را بشناسید تا موقعی که تصمیم گرفتید به سمت فعالیت بورسی حرکت کنید. روش و راهتان صحیح باشد تا به نتیجه مطلوبی برسید. ابهامات اولیه ایی که برای هر تازه واردی شکل می گیرد و مشکل از همین ندانستن ساز و کار بورس می باشد به طوری که هر فردی، هر نظری را بدهد قبول و بر پایه تفکراتش عمل می کند. در این مطلب به خاطر درخواست کاربران سعی شده دوباره در مورد فعالیت های کلی بورس و ماهیت آن صحبت کنیم.
انواع بورس

انواع بورس

بورس، بازاری است که انواع مختلفی دارد و در مشارکت و پوشش همدیگر در حال فعالیت است:

بورس اوراق بهادر چیست ؟

در انواع بورس اول باید، بورس اوراق بهادار را شناخت. بازاری متشکل و رسمی است که اوراق بهادار پذیرفته ‌شده در آن براساس قوانین و مقررات خاصی بین خریدران و فروشندگان داد و ستد می‌شود.

وظیفه بورس اوراق بهادر

وظیفه اصلی بورس اوراق بهادار فراهم آوردن بازاری شفاف (ارائه اطلاعات کامل برای خریداران و فروشندگان) برای دادوستد اوراق بهادار است.

اوراق بهادر چیست ؟

هر نوع ورقه یا مستندی که متضمن حقوق مالی قابل نقل ‌و ‌انتقال برای مالک آن باشد. به‌ بیان‌ دیگر اوراق بهادار نوعی ابزار مالی با قابلیت نقل‌ و‌‌ انتقال است.

انواع اوراق بهادار

این اوراق از هر نوع آن شامل سهام عادی، سهام ممتاز، حق تقدم، سهام جایزه، اوراق مشارکت، مشتقات، اختیار معامله، قرارداد آتی و صکوک که باشد، نوعی ارزش مالی را برای مالک آن به‌همراه دارد.

حداقل سرمایه برای شروع در بورس

برای خرید سهام حداقل باید ۵۰۵ هزار تومان در حساب خودتان نزد کارگزاری داشته باشید. اما حداکثر و سقفی برای سرمایه گذاری وجود ندارد.

  • برای خرید عرضه اولیه ۲۰ هزار تومان موجودی هم کافی است.

خرید و فروش در انواع بورس

خرید و فروش سهام در انواع بورس به‌ وسیله کارگزاری بورس و از طریق سیستم رایانه‌ای انجام می‌شود. به این ترتیب که سهام‌داران از طریق سایت کارگزاری‌ های بورس یا شخصاً، سفارش‌های خرید و فروش را وارد سیستم معاملات می‌کنند.

شیوه خرید و فروش در انواع بورس

معاملات در سیستم بر اساس روش حراج دو طرفه انجام می‌شود. یعنی نوبت ‌های خرید بر اساس قیمت‌ های بیشتر در هر لحظه و نوبت‌ های فروش بر اساس کمترین قیمت در هر لحظه مرتب می ‌شوند و هر زمان که بهترین قیمت خرید و بهترین قیمت فروش برابر شد، معامله بر روی سهام انجام می‌شود.

سهام، متداول ترین ورقه بهادار

در میان اوراق بهادار موجود در بازار، سهام متداول ‌ترین ورقه بهادار محسوب می‌شود. سهام، دارای ارزش اسمی بوده و تعداد آن برای هر شرکت، بسته به میزان سرمایه آن شرکت متغیر است.

ارزش اسمی هر سهم در انواع بورس

ارزش اسمی هر سهم عادی در بورس اوراق بهادار برابر با ۱۰۰ تومان یا ۱۰۰۰ ریال است. تعداد سهام عادی هر شرکت، حاصل تقسیم سرمایه آن بر ارزش اسمی هر سهم است. سهام عادی یک نوع دارایی مالی است که نشان‌دهنده مالکیت صاحب آن در یک شرکت است.

وجه فروش سهام چگونه وصول می شود ؟

وجه حاصل از فروش سهام، سه روز کاری پس از انجام معامله قابل دریافت است. روزهای کاری، ایام هفته به جز روزهای پنج ‌شنبه و تعطیلات رسمی است.

عرضه اولیه چیست ؟

زمانی که برای اولین بار، یک شرکت سهامش را در بازار بورس عرضه می‌کند. با انتشار سهام جدید، هر شرکتی می‌تواند از طریق دخیل‌کردن سرمایه مردم، سرمایه جذب کند. در این پروسه شرکت خصوصی به شرکت عمومی تبدیل می شود.

چگونه عرضه اولیه بخریم ؟

برای خرید عرضه اولیه باید سفارش خود را در روزی که توسط سازمان بورس و در ساعات مشخصی اعلام‌ شده در سامانه کارگزاری ‌های بورس ثبت کنید. پس از پایان مهلت ثبت سفارش، سهام عرضه اولیه به ‌طور مساوی به متقاضیان تخصیص داده خواهد شد.

اوراق مشتقه را بشناسید

اوراق مشتقه در واقع نوعی اوراق بهادار با قیمتی هستند که ارزش آن به یک یا چند دارایی که از آن مشتق می‌شوند، بستگی دارد. خود مشتقه قراردادی بین دو یا چند طرف بر اساس یک یا چند دارایی است. ارزش مشتقه به‌ وسیله نوسانات دارایی مبنا تعیین می‌شود. رایج‌ترین دارایی‌های مبنا عبارت‌اند از سهام، طلا، کالاها، ارز، شاخص‌های بازار و… می باشد.

اطلاع از عرضه سهام جدید

برای اطلاع از نحوه دریافت اوراق جدید ناشی از افزایش سرمایه هر شرکت پذیرفته‌ شده در بورس می‌توان از طریق سایت کدال اقدام کرد و یا با قسمت اطلاع‌ رسانی تالارهای معاملاتی و یا با امور سهام شرکت مربوطه ارتباط برقرار کرد.

 

 

 

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • 0913***0533 12 آگوست 2020 در 8:21 ق.ظ

    لطفا آگهی وام هایی که واگذار شده است را از سایت بردارید ، با هر کس تماس میگیریم عنوان می کند وام را واگذار کرده ام .

    • سردبیر تحریریه 12 آگوست 2020 در 8:44 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      به مدیریت اطلاع رسانی می شود.
      باتشکر تیم وام چی