لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

اطلاعاتی در مورد اونس، مثقال و عیار طلا که در داد و ستد باید بدانید

  • 0
  • 20/01/25
  • خواندن: 2 دقیقه
بارها با کلمه اونس در سایت های قیمت گذاری یا معاملات برخورد کرده اید. خود کلمه اونس که عده ایی اُنس(در لغت نامه دهخدا اونس مکتوب شده بود.) هم آن را می نویسند؛ یک واحد اندازه گیری برای فلزات گرانبها می باشد. با ما در این مطلب همراه باشید تا در مورد اونس بیشتر بدانیم.

اونس برای قیمت گذاری چه فلزاتی می باشد ؟

فلزاتی مانند طلا، نقره، پلاتین، رودیم و پلادیم سرنوشت اندازه گیریشان با اونس مشخص می شود.

*رودیم: فلزی گرانبها و کمیاب به رنگ نقره ایی و سفید است که در سنگ های حاوی پلاتین و نیکل وجود دارد.

*پلادیم: فلزی نایاب است که از خانواده سنگ پلاتین می باشد و جدا از مصرف در جواهرسازی (ساختن طلای سفید) در صنعت خودروسازی، پزشکی و صنایع شیمیایی استفاده می شود. فلزی بسیار کاربردی و باارزش تلقی می شود.

قیمت هر اونس طلا

هر اونس طلا باید درجه خلوص آن ۹۹۹٫۹ درصد(طلای خالص ۱۰۰۰) باشد و با عیار ۲۴ هم پایه گذاری می شود. وزن هر اُنس طلا با ۳۱٫۱۰۳۴۳ گرم برابری می کند. شما ۳۲ گرم طلا البته با عیار ۲۴ که داشته باشید (این وزن با آن یک سرویس طلا می شود ساخت) تازه یک اونس طلا دارید.

دو نکته در مورد اُنس

دو نکته در مورد اُنس طلا را همیشه مد نظر قرار دهید:

۱-  رقم اونس در میان کشورهای مختلف، متفاوت می باشد. عدد هر اُنس برابر با ۳۱ گرم با اونس جهانی عنوان شده است. با اونس هر کشوری که قصد معادله دارید رقم دقیق آن را به گرم، اول مشخص کنید. (هر اونس هلند برابر با ۱۰۰ گرم، هر اونس اسپانیا برابر با ۲۸٫۷۵ گرم می باشد.) امریکا واحد اندازه گیری متریک را قبول ندارد. اونسی که بر پایه اندازه گیری متریک می باشد مورد قبول بورس کشور امریکا نمی باشد و در نمودار های والستریت هم منظور نمی شود.

۲-  طلای ساخته شده با خلوص ۹۹۹٫۹ درصد و عیار ۲۴ وجود خارجی و حقیقی در مبادلات ندارد. در این حد طلای خالص، بسیار نرم می باشد و اگر به آن ناخن بکشید جای خراش در آن می ماند. این عیار ۲۴، قراردادی پذیرفته شده در معاملات، بین معامله گران می باشد. برای همین اونس که مبنای طلای ۲۴ عیار دارد در حالت شمس  با درصد خالصی بالا و یک دهم درصد احتمال ناخالصی معامله می شود.

قیمت طلا افزایش یافت

وقتی در اخبار می گویند قیمت طلای جهانی افزایش یافت فقط منظور، طلای ۲۴ عیار بر پایه اونس می باشد. یعنی قیمت یک اونس جا به جا شده که این تغییر قیمت به مراتب روی عیار ۲۱ تا ۱۰ تاثیرش را خواهد گذاشت.

عیار ده تا ۲۱ چیست ؟

در کارگاه های طلاسازی، عیار ۲۴ (نهایت خالصی) به صورت سفارشی ساخته می شود و هر کشوری با عیار معمول و پذیرفته شده در کشور خودش طلاسازی می کند. عیار طلای کشور هند ۱۰، امریکا ۱۴ و عیار طلاهای ساخته شده در کشور عربی نهایتاً۲۱ می باشد. عیار ۲۴  معمولاً برای سرمایه گذاری و در معاملات با اونس استفاده می شود.

مثقال طلا

تا اینجا که با اونس طلا و وزنش به گرم آشنا شدیم باید مثقال طلا را بشناسیم. هر مثقال طلا برابر با ۴٫۶۰۵۳ گرم می باشد. مثقال طلای جهانی(طلای آب شده) با مثقال طلای ایران متفاوت است. این جا دلالان و سرمایه گذاران طلا در صورت تفاوت قیمت مثقال طلای ایران با مثقال جهانی؛ خرید می کنند و به آن حباب منفی می گویند.

حباب منفی چیست ؟

زمانی که قیمت هر مثقال طلا ایران از مثقال طلای جهانی ارزان تر باشد به آن حباب منفی می گویند و زمان خوبی برای خرید می باشد تا با رشد مثقال ایران و نزدیک شدن به مثقال جهانی دچار سوددهی شد. قیمت مثقال طلای ایران بیشتر با جو داخلی، سیاسی و البته با تاثیر کم تر از دلار مشخص می شود. حباب منفی به ندرت اتفاق می افتد و بیشتر حباب مثبت شکل می گیرد که قیمت مثقال طلای ایران از مثقال طلای جهانی بیشتر می شود و در طی مدتی و با تغییر شرایط ارزان خواهد شد.

فرمول به دست آوردن مثقال طلای جهانی به ریال

کافی است عدد۹٫۵۷۳۷ را به خاطر بسپارید تا با مبلغ به روز اونس و یک دلار با شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بتوانید؛ قیمت مثقال جهانی را به دست بیاورید و با مثقال طلای کشورمان بسنجید.

چرا قیمت طلای دست دوم پایین تر می باشد ؟

طلا در چندین حالت (معامله در بورس با اونس، طلای ساخته شده و دست اول، طلای شکن، دست دوم یا طلای آب شده به مثقال و سکه) معامله می شود. در تمام این داد و ستد ها طلای دست دوم از همه ارزان تر قیمت گذاشته خواهد شد. برای مثال طلای ایران ۱۸ عیار است یعنی درصد خالصی آن۷۵۰ می باشد. طلا برای شکل دهی با فلز نقره، مس یا پلادیوم مخلوط می شود. معامله گران طلا معتقدند طلای دست دوم با فرسایشی که در مدت زمان استفاده داشته درصد خلوص و عیارش کاسته شده؛ برای همین در خرید دست دوم جدا از کم کردن اجرت، مالیات درصد خلوص را هم از ۷۵۰ کمتر محاسبه می کنند.

بازار بورس

یکی از بازارهای بورس، خرید و فروش اونس می باشد. ورود به این بازار یک قدرت تحلیل تکنیکالی بالا می خواهد که بتوان با اشراف کامل به وضع سیاسی جهان و پیش بینی حرکت آینده سیاسیون که روی نوسانات قیمت تاثیر بسزایی دارند حرکت اونس را پیش بینی کرد. در طی دو ماه اخیر قیمت اونس، سیر صعودی داشته است. به طوری که قیمت اونس در ساعت نه صبح دوم بهمن ماه ۹۸ با ۱۵۵۱ شروع شده و در ساعت ۱۴ بعدازظهر به ۱۵۵۸ دلار رسید.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.