لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

پارک علم و فناوری راهی برای ثبت ایده و به مرحل بازدهی اقتصادی رسیدن

  • 0
  • 20/11/06
  • خواندن: 5 دقیقه
پارک علم و فناوری راهی برای افراد خلاق و مستعد برای پیش برد اهداف با تفکر اقتصادی است. در این مطلب قصد داریم تعریف کلی از پارک علم و فناوری، مخاطبان و شرایطش را با شما کاربران در میان می گذاریم.
پارک علم و فناوری

تعریف پارک علم و فناوری

پارک های علم و فناوری ساختاری حمایتی برای کمک به رشد و توسعه علم و فناوری در جامعه و ایجاد ثروت بر پایه دانش از طریق کمک به شکل گیری و رشد شرکت های فناور است.

مخاطبین پارک های علم و فناوری

پارک های علم و فناوری از کلیه کسانی که قصد دارند بر پایه دانش کسب و کاری راه انداخته و تولید ثروت نمایند در تمامی سطوح و سنین حمایت می نمایند. البته بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی، این جامعه را شکل می دهند.

مهمترین مزیت استقرار در پارک علم و فناوری

واحد هایی که در پارک علم و فناوری مستقر می شوند علاوه بر بهره مندی از مزایای خدماتی پارک از جمله فضای دفتری، خدمات ارتباطی و همچنین هم افزایی دانش فنی واحد های مستقر، از مزایای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان شامل معافیت های مالیاتی و عوارض معمول کشور، امکان سرمایه گذاری خارجی، تسهیل روابط کار و اشتغال و . . .  مشابه قوانین مناطق آزاد تجاری به مدت ۱۵ سال برخوردار می شوند.

ویژگی متقاضیان

شرکت ها و اشخاص زیر می توانند متقاضی ثبت و عضویت شوند:

شركت هاي تولیدي با محصولات فناورانه كه ارزش افزوده محصولاتشان بالا باشد.

واحدهاي تحقیق و توسعه صنایع (R&D)

مراكز خدمات تخصصي : آزمایشگاه هاي تخصصي، شركت هاي مشاوره اي در زمینه بازاریابي و توسعه كسب و كار

اشخاص حقیقی و شرکت های نوپای دارای ایده مبتنی بر فناوری (استقرار در مراکز رشد)

وضعیت سازمانی

مرکز رشد واحد های فناور، سازمانی مرکزی تحت مدیریت متخصصین حرفه ای  است که با ارائه خدمات از ایجاد و توسعه فناوری و کسب و کارهای جدید پشتیبانی می کند. هسته های فناوری نوپا همچنین واحد های فناور که در زمینه های مختلف فناوری با دیدگاه اقتصادی مبتنی بر دانش فعالیت می کنند  مورد حمایت این مرکز می باشد.

مرکز رشد و تفاوتش با پارک علم و فناوری

واحد هایی که در پارک پذیرش می شوند باید علاوه بر داشتن سابقه و تجربه مناسب از توانایی مالی مناسب برای استقرار در ساختمان های چند مستاجره پارک برخوردار باشند. در حالی که واحد های مستقر در مراکز رشد عموما سال های اولیه راه اندازی را طی کرده و برای رشد و ورود به بازار تکنولوژی، نیاز به حمایت های مالی و پشتیبانی مرکز رشد دارند.

شرایط پذیرش

شرایط پذیرش واحد های فناور در مرکز رشد به این شرح است:

اشخاص حقیقي و حقوقي داراي یك ایده محوري نوآورانه در حوزه فناوري

شركت هاي خصوصي تازه تاسیسي كه در حال توسعه محصول یا در حال اجراي فاز نیمه صنعتي و یا تجاري سازي محصول فناورانه خود هستند .

واحدهاي تحقیق و توسعه تازه تاسیس وابسته به صنایع و شركت هاي صنعتي بزرگ

منظور از ایده محوری

طرح یا ایده ای که  با تکیه بر فناوری و با توجه به جنبه های تجاری و بازاریابی منجر به ایجاد محصول یا ارائه خدمات با  ارزش افزوده بالا می گردد؛ ایده محوری است.

ایده های مورد قبول در پارک علم و فناوری 

مرکز رشد از ایده هایی حمایت می کند که مبتنی بر فناوری باشند و ضمن داشتن توجیه اقتصادی از پتانسیل بازار مناسبی نیز برخوردار باشند.

  واحدهای در دوره پیش رشد

افراد و تیم هایی که نوپا بوده و تازه کار خود را آغاز کرده اند به مدت ۶ تا حداکثر ۹ ماه به صورت رشد مقدماتی پذیرش می شوند که در این مدت باید شرکت خود را ثبت رسانده و روی ایده خود کار کنند و برای ورورد به مرحله رشد آمادگی های لازم را کسب نمایند.

حمایت در طول دوره پیش رشد

در این دوره هسته های فناور همواره می توانند از مشاوره رایگان مشاورین پارک و مراکز رشد استفاده کنند. این مشاوره ها در زمینه های بازاریابی، برنامه کسب و کار، مشاوره های حقوقی، مالی، قوانین کار و تامین اجتماعی و.. در واحد مشاوره پارک علم و فناوری وجود دارد. علاوه بر مشاوره های رایگان، کارگاه های آموزشی در حوزه های مرتبط با کسب و کار توسط واحد آموزش برگزار می شود که هسته های فناور می توانند از این دوره ها استفاده کنند. استقرار فیزیکی و اختصاص دفتر کار با سوپسیت و اجاره های پایین نیز در این دوره به هسته های فناور اختصاص داده می شود. با توجه به اهداف دوره پیش رشد و انتظاراتی که از هسته فناور وجود دارد، در این دوره نیاز به سرمایه گذاری زیادی وجود ندارد. در این دوره بین ۳ تا ۵ میلیون تومان حمایت مالی می شود که بعد از ورود به دوره رشد هسته فناور نسبت به بازپرداخت آن اقدام خواهد کرد.

فرآیند عضویت در دوره پیش رشد

پس از تحویل مدارک مورد نیاز و تکمیل فرم های مربوطه، طرح در دو مرحله از نظر علمی و اقتصادی ارزیابی می شود. چنانچه مدارک کامل باشد و طرح نیازی به اصلاحات نداشته باشد، فرآیند پذیرش حداکثر ظرف یک ماه انجام خواهد شد.

واحدهایی که در دوره رشد قرار می گیرند

پس از طی مرحله پیش رشد هسته فناور با تاسیس شرکت و تکمیل فرم برنامه کسب و کار، پس از ارزیابی وارد مرحله رشد شده و در مدت ۲ سال نسبت به تولید و توسعه محصول خود اقدام می نماید. به این مرحله رشد گفته می شود و شرکت های در حال طی کردن این مرحله را اصطلاحاً شرکت های رشدی می گویند.

فرآیند عضویت در دوره رشد

پس از ثبت شرکت و تکمیل فرم برنامه کسب و کار توسط هسته فناور، طرح مورد ارزیابی قرار می گیرد. پس از ارزیابی برنامه کسب و کار و تکمیل مدارک، هسته فناور در شورای مرکز رشد و یا کمیته استقرار پارک، از طرح خود دفاع خواهد کرد. چنانچه مدارک کامل و برنامه کسب و کار نیاز به اصلاحات نداشته باشد، فرآیند پذیرش حداکثر یک ماه طول خواهد کشید.

 کانون شکوفايی خلاقيت و نوآوری

این مراكز در راستاي حمایت از محققان، نوآوران، پژوهشگران و دانش آموزان علاقمند و با هدف فراهم كردن بستري مناسب براي اجرایي نمودن ایده هاي این گروه از محققان ایجاد شده است. در این مركز از این دسته محققان كه به صورت گروهي و یا انفرادي فعالیت هاي تحقیقاتي و پژوهشي انجام مي دهند، حمایت هاي معنوي و مالي به عمل مي آید. این حمایت ها به جهت شكل گیري ایده اولیه (كسب اطلاعات اولیه درخصوص مشخصات علمي و فني، امكان پذیري اجرائي ایده، چگونگي و سابقه اجرا، بازار و غیره) به متقاضیان ارائه مي گردد. لازم به ذكر است اكثراً مخاطبین این بخش قشر دانشجو و دانش آموز مي باشند كه در صورت داشتن ایده و یا طرحي كه علمي و كاربردي باشد، مي توانند از حمایت هاي این مراكز بهره مند شوند.

مزایای کانون شکوفایی چیست؟

از مزایاي قابل توجه این مركز مي توان به كسب آمادگي هاي لازم جهت ورود به مركز رشد  اشاره كرد. به عبارت دیگر كانون شكوفایي خلاقیت و نوآوري آغاز راهي براي ورود به مركز رشد بوده كه متقاضي ضمن تثبیت ایده، اطلاعات كافي در خصوص چگونگي ثبت شركت و پذیرش در مركز رشد را نیز كسب مي نماید.

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.