لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

وام برای اتباع خارجی و امکان دریافت وام از بانک های ایران

  • 0
  • 20/10/11
  • خواندن: 66 دقیقه
وام برای اتباع خارجی که تبعه کشورمان ایران هستند با شرایط خاصی قابل دریافت است. با توجه به این که هر فرد خارجی اگر هم تبعه دائم کشوری هم باشد هر لحظه امکان لغو تابیعت و اخراجش از کشور دوم وجود دارد؛ بانک ها خیلی تمایل به پرداخت وام و تسهیلات به این افراد ندارند. بانک مرکزی شرایط همکاری با این نوع افراد را اعلام کرده که در این مطلب به آن می پردازیم.
وام برای اتباع خارجی

وام برای اتباع خارجی

وام برای اتباع خارجی در صورت «احراز» و دارا بودن پروانه اقامت دائم می تواند اتفاق بیفتد تا از خدمات و تسهیلات بانکی بهره‌مندی شوند.

ابهام اصلی در وام برای اتباع خارجی

در خصوص اتباع خارجی همواره سؤالاتی مطرح بوده که حاکی از وجود ابهام در قوانین و مقررات یا تفاوت در استنباط همکاران بانکی راجع به مفهوم «اجازه اقامت دائم» است.

رفع ابهام توسط بانک مرکزی

با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده و نتایج حاصله از استعلام از پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا)، تعریف کاملی به عنوان چارچوب جامع و مانع برای تشخیص «اجازه اقامت دائم» توسط بانک مرکزی ارائه شد تا مشکل وام برای اتباع خارجی حل شود.

تعریفی جامع از اقامت دائم
“اجازه اقامت دائم، اجازه اقامت یک‌ ساله تا سه ‌ساله‌ای است که توسط پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) صادر می‌گردد و با رعایت شرایط لازم قابل تمدید بوده و مستند آن مهر سبز رنگ با عبارت «پروانه اقامت» ـ بدون صفت «دائم» ـ مندرج در گذرنامه می‌باشد. این اجازه در هر لحظه که سازمان مذکور تشخیص دهد قابل ابطال است.”

تذکر بانک مرکزی به بانک ها در مورد قید دائم

“علی‌رغم استفاده از واژه «دائم» در عبارت «پروانه اقامت دائم»، این پروانه صرفاً به مدت یک تا سه سال معتبر بوده و هرچند قابل تمدید است؛ لیکن در صورت تشخیص پلیس مهاجرت، قابل ابطال نیز می‌باشد.

دلیل عدم همکاری بعضی بانک ها با اتباع خارجی برای وام
اعطای تسهیلات و ارائه خدمات بانکی به این ‌گونه افراد با ملحوظ نظر قرار دادن مدت یک تا سه ساله «پروانه اقامت» باید صورت بپذیرد و  لازم است کلیه پیش ‌بینی ‌های لازم راجع به مخاطرات احتمالی موجود در این امر که ناشی از علل مختلف از جمله ابطال «اجازه اقامت دائم» از سوی پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا و خروج از حوزه قضایی ایران بدون اطلاع بانک می‌باشد، انجام و در نظر گرفته شود.

دریافت وثیقه های محکم

دریافت وثایق کافی و قابل اتکاء (با آگاهی از قوانین راجع به مالکیت اموال غیرمنقول توسط اتباع خارجی) پوشش لازم باید تأمین شود؛ در غیر این‌صورت، بانک مسئول خسارات احتمالی خواهد بود.”

سوال در مورد دو رگه بودن

اگر فردی از مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی ولادت یافته باشد با تغییر در قانون تابعیت از سال ۱۳۱۳ با پیشنهاد رئیس مجلس و تایید مشروطش یک فرد ایرانی دیگر شناخته می شود و مشکل یک فرد غیر ایرانی و تبعه خارجی در مسائل بانکی ندارد.

داشتن کد فراگیری برای اتباع خارجی

در صورتی برای اتباع غیرایرانی حساب افتتاح می ‌شود که علاوه بر داشتن گذرنامه و کد فراگیر، سابقه چک برگشتی و بدهی غیر جاری نداشته باشند. در این صورت این افراد می‌ توانند از خدمات سامانه ‌های بانکداری اینترنتی، تلفن‌ بانک و همراه بانک هم استفاده کنند.

بانکی برای وام گرفتن اتباع خارجی

اتباعی خارجی که در ایران ساکن هستند تنها در صورتی که به طور قانونی وارد کشور شده و دارای گذرنامه معتبر هستند می ‌توانند از در بانک حساب افتتاح کنند و از خدمات بانکی استفاده کنند، همچنین اگر شخصی دارای معرفی نامه کتبی از جانب یکی از ارگان‌های دولتی و یا کنسول‌گری های سفارتخانه‌ های خارجی مبنی بر شناسایی و تایید متقاضی باشد، امکان دریافت تسهیلات و خدمات بانکی را از بانک ملی دارد.

بانک رسالت و وام برای اتباع خارجی

خسروی رئیس حوزه ویژه بانکداری اجتماعی بانک قرض الحسنه رسالت گفت: کارکنان سازمان اتباع و مهاجرین بدون نیاز به حضور در شعبه تمامی خدمات بانکی از جمله افتتاح حساب، اعتبار سنجی، تشکیل پرونده وام و… را در محل کار خود دریافت کرده و از تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد ۲ درصد بهره مند می شوند.

گرفتن معرفی نامه از سازمان اتباع و مهاجرین

با توجه به اینکه از سال ۹۷ سازمان اتباع و مهاجرین جزیی از بانکداری اجتماعی بانک قرض الحسنه رسالت شده است افراد تابع می توانند با گرفتن معرفی نامه و حمایت این سازمان از بانک رسالت هم وام دریافت کنند.

سوالات متداول

آیا به اتباع خارجی وام تعلق می گیرد ؟

وام برای اتباع خارجی در صورت «احراز» و دارا بودن پروانه اقامت دائم می تواند اتفاق بیفتد تا از خدمات و تسهیلات بانکی بهره‌مندی شوند.

دلیل عدم همکاری بانک ها برای وام دادن به اتباع خارجی چیست ؟

در خصوص اتباع خارجی همواره سؤالاتی مطرح بوده که حاکی از وجود ابهام در قوانین و مقررات یا تفاوت در استنباط همکاران بانکی راجع به مفهوم «اجازه اقامت دائم» است.

منظور از اقامت دائم چیست ؟

اجازه اقامت دائم، اجازه اقامت یک‌ ساله تا سه ‌ساله‌ای است که توسط پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) صادر می‌گردد و با رعایت شرایط لازم قابل تمدید بوده و مستند آن مهر سبز رنگ با عبارت «پروانه اقامت» ـ بدون صفت «دائم» ـ مندرج در گذرنامه می‌باشد.

آیا افراد دو رگه با مادر ایرانی مشکل فعالیت بانکی دارند ؟

اگر فردی از مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی ولادت یافته باشد با تغییر در قانون تابعیت از سال ۱۳۱۳ با پیشنهاد رئیس مجلس و تایید مشروطش یک فرد ایرانی دیگر شناخته می شود و مشکل بانکی ندارد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.