لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

وام ارزی کمکی به تولید و صنعت کشور

  • 0
  • 20/03/01
  • خواندن: 6 دقیقه
تولیدکنندگان و صاحبان کارخانه ها مجبورند برای تامین ماشین و ابزارآلات خود که نیاز به واردات دارد؛ وام ارزی بگیرند. وامی که بر پایه دلار پرداخت می شود و با سود حداقل هشت تا بیست درصد در طول پنج سال باید با بانک تسویه شود.

وام ارزی و راه دریافت

وام ارزی از دو راه به می توان تامین شود. راه اول از طریق صندوق توسعه ملی و راه دوم تامین تسهیلات ارزی از محل منابع داخلی بانک است. اعطای تسهیلات کوتاه‌مدت و میان‌مدت از محل منابع ارزی بانک های تجاری کشور که در اختیار صادرکنندگان و واردکنندگان واجد شرایط قرار می گیرد، را  تسهیلات ارزی از محل منابع داخلی بانک گویند. صندوق توسعه ملی هم می توانید در این لینک اطلاعات تکمیلی از آن دریافت کنید.

واجدین تسهیلات ارزی

فعالیت‌های قابل قبول برای دریافت تسهیلات ارزی عبارتند از: فعالیت‌های سرمایه‌گذاری اولویت‌دار در بخش‌ها و زیربخش‌های تولیدی و صنعتی، معدنی، نفت، گاز، پتروشیمی، آب، برق، انرژی، مسکن و ساختمان، کشاورزی و منابع طبیعی، محیط زیست، حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صادرات کالاها و خدمات ایرانی به بازارهای هدف، صدور خدمات فنی مهندسی، گردشگری، هتلداری، بهداشت، درمان و آموزش می باشند.

به روزرسانی در سال۹۹

١ -تا سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ) دلار به سرمایه گذاران بخش های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرح‌های توسعه‌ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میادین مشترک برای افزایش ضریب بازیافت مخازن و احیای میادین قدیمی و جمع آوری گازهای همراه بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و تولیدی از آنها.

٢ – طرح های توسعه ای و زیربنایی سازمان های توسعه ای بخش صنعت و معدن با مشارکت حداقل پنجاه و یک درصدی (۵١ % ) بخش خصوصی و تعاونی با اولویت مناطق محروم و کمترتوسعه یافته براساس مزیت های منطقه ای

٣ -سرمایه گذاران بخش های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرح‌های صنایع تکمیلی و تبدیلی چغندرقند

افراد مجاز به دریافت تسهیلات ارزی

اشخاص مجاز به عنوان متقاضی استفاده از تسهیلات صندوق عبارتند از:

الف_ تمام اشخاص حقیقی ایرانی دارای اهلیت و مجوزهای قانونی لازم از مراجع ذی‌ربط که بر اساس مقررات بانک مرکزی منعی برای دریافت تسهیلات بانکی ندارند.

ب_ تمام اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی ثبت‌شده در ایران و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به موسسات عمومی غیردولتی دارای اهلیت که مطابق اساسنامه خود فعالیت نموده و بر اساس مقررات بانک مرکزی منعی برای دریافت تسهیلات بانکی ندارند.

تبصره سوم در مورد تسهیلات  ارزی

در تصبره سوم در مورد تسهیلات ارزی مطلب به این شرح می باشد:

بانک عامل مکلف است اقرار‌نامه‌ای مبنی بر درک و پذیرش ریسک تغییرات نرخ ارز از متقاضی دریافت و در پرونده اعتباری آن درج نماید.

توضیح تبصره سوم

تبصره سوم به وضوح بیان می کند. متقاضی، جدا از کارمزد یا سود مورد نظر باید آگاه باشد که با توجه به ریسک تغییرات نرخ ارز دلار آمریکا؛ مبلغ تسهیلاتش افزایش پیدا می کند. گزینه ای که گرفتن وام ارزی را با چالش روبرو کرده است.

لقب ابربدهکار

این روزها پرونده های در دادگاه های اقتصادی وجود دارند که صاحبان تولید و کارخانه هایی در آن به عنوان ابربدهکاران بانکی معرفی شده اند. دلیل این ابر بدهکاری همین تسهیلات ارزی و تبصره سوم آن می باشد.

رشد همگام صنعت با دلار

شما وقتی محصولی، ماشین آلاتی یا مواد اولیه ای را با تسهیلات ارزی خریداری و وارد می کنید در صورتی موفق عمل خواهید کرد که کالا یا مواد اولیه شما همپای ارز و تورم هایش رشد کند. تسهیلی که طی پنج سال؛ مبلغ سود و تورمش با چرخه کند اقتصادی کشورمان همراه می شود در اکثر مواقع به جای بازده مثبت، بازده منفی به جای خواهد گذاشت و بدهی روی بدهی خواهد آورد.

گروه تولیدی عظام

دور جدید رسیدگی به دادگاههای گروه تولیدی عظام ( گروه تولیدی قطعات خودرو) در دادگاه ویژه اقتصادی شروع شده است. در پرونده قبلی مدیران این شرکت به قاچاق ۷۶۴ میلیون دلاری قعطات خودرو پرداخت رشوه ۳۰ میلیون تومانی متهم شده بود و در دور جدید، اتهامات بانکی و معوقات مطرح شده که به گفته نماینده دادستان ، مبلغ بدهکاری این گروه تولید به ۱۵ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان رسیده است که شامل تسهیلات ارزی و ریالی و جرایم معوقات تسهیلات است.

سخن رئیس گروه عظام

عباس ایروانی ، رییس گروه عظام در گفت و گو با روزنامه مردم سالاری درباره هزینه‌ کرد تسهیلات بانکی گرفته شده، گفته است: «به جز شرکت پیستون ایران که خریداری شده، ۱۳ کارخانه دیگر با سرمایه گذاری مستقیم از صفر ساخته شده و ۴هزار نفر در آن ها مشغول به تولید هستند» وی ادعا کرد که در سرمایه گذاری ۱۰هزار میلیارد تومانی که در صنعت قطعه سازی انجام شده است، مانند همه  صنعت گران، از منابع و تسهیلات بانکی ریالی و ارزی استفاده کرده و مجموع وام ارزی گروه عظام در طول این سال ها ۳۰۰ میلیون دلار بابت تامین مواد اولیه، خطوط تولید و ماشین‌آلات بوده است. مبلغ سیصد میلیون دلار تسهیل ارزی این گروه با رشد بی منطق دلار، امروز دردسر ساز شده است.

نظر کمیسیون

عبداله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: «تولیدکنندگانی که وام ارزی را در زمان دلار ۳۰۰۰ تومان گرفته اند اکنون به دلیل افزایش قیمت، ناچارند با قیمت روز پرداخت کنند. این موضوع تولیدکننده را به بدهکار کلان تبدیل می کند.»

اجرای وجه التزام

اتفاق بسیار بدی در برخی از بانک‌های کشور افتاده که باعث قفل شدن بخشی از منابع بانک‌ها و ورشکسته و تعطیل شدن بسیاری از واحدهای تولیدی کشور شده است. در صورتی که بدهکار در سررسید نتواند بدهی خود را به بانک بپردازد. باید برای مدتی که تأخیر کرده است، وجه التزام (بهره بر سود) پرداخت کند.

وجه التزام چیست ؟

بانک، سودی که تولید کننده باید برگرداند را روی وام اصلی می کشد و در یک قرار داد جدید دوباره یک بهره مرکب را از تولید کننده تسهیلات می گیرد.

هنوز توجه ای نیست !

مسایل بانکی و تامین مالی مهمترین مشکل پیش روی تولید و صنعت کشور است، به نظر می رسد بانک ها توجهی به مصوبات این ستاد حاکمیتی ندارند. به عنوان نمونه سیدعبدالوهاب سهل آباد رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران چندی پیش در نامه ای به معاون اول رییس جمهور که فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی را هم بر عهده دارد از اجرا نشدن مصوبات ستاد تسهیل رفع موانع تولید برای تعیین تکلیف بدهی واحدهای تولیدی به شدت انتقاد کرد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.