لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

همکاری تمام بانک های کشور در کمک رسانی به مشاغل آسیب دیده با اعمال قانون بانک مرکزی

  • 0
  • 20/04/10
  • خواندن: 11 دقیقه
هیچ زمانی فکر نمی کردیم، از یک ویروس به اندازه میکرو اینقدر حرف بزنیم. هر ثانیه، در هر رسانه از ده کلمه و موضوع؛ کلمه کرونا به گوش می رسد. مغزهایمان کم کم دارد به تمام کلماتی که با حرف ک شروع می شود واکنش منفی نشان می دهد. این ویروس انگار آمده تا یک چیز را به مردم ما خوب بفهماند؛ کشورهای توسعه یافته در مدیریت بحران از کشور جهان سومی مانند ایران بسیار، بسیار ضعیف تر عمل کردند. زمانی شده که خودمان را باور کنیم. کشورمان جدا از مدیریت زنجیره انتقال مریضی در حوزه اقتصاد و بانک ها هم دنبال تدابیری برای جبران حداقل خسارت های کسبه با جدیت؛ طرح ها، تصویب و در فوریت؛ قصد عملی شدن آن ها را دارند.
مشاغل آسیب دیده

۷۵ هزار ملیارد تسهیلات برای صنوف آسیب دیده

در مطلب قبلی توضیح دادیم که ۷۵ هزار میلیارد، تسهیلات با نرخ بهره ۱۲ درصد برای مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته شده است. رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه خبر شبکه چهار در سیزدهم فرودین بیان کرد: « همچنین مقرر شد در حوزه‌هایی که آسیب دیده‌اند توسط بیمه، تأمین خسارت شوند. وی همچنین گفت: امروز(۱۳ فروردین) رئیس جمهور اعلام کرد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز از منابع ارزی برای حمایت از تولید و رونق کسب و کارها در نظر می‌گیریم تا واحدهای تولیدی دوباره به رونق برگردند.»

بخشودگی جرائم با پیشنهاد لاریجانی

لاریجانی در گفت‌ وگو با رییس کل بانک مرکزی گفت: «با تفسیری که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص این مصوبه مجلس ارائه شد، واحدهای صنفی، تولیدی و خدماتی کشور تا خرداد ۹۹ فرصت دارند تا به شعب بانک‌ ها مراجعه و از بخشودگی جرایم بانکی برخوردار شوند که با توجه به مشکلات پیش‌ آمده و شیوع کرونا، لازم است اجرای این قانون در نهایت سرعت و جدیت صورت گیرد.»

سامانه شکایت برای وام گیرندگان

روابط عمومی بانک مرکزی، در راستای حمایت بانک مرکزی از کسب و کارهای زیان دیده از شیوع ویروس کرونا و تعویق پرداخت تسهیلات آنها و همچنین تعویق پرداخت تسهیلات وام‌ های قرض الحسنه، سامانه ثبت شکایات احتمالی مشتریان بانکی دارای تسهیلات قرض الحسنه راه اندازی کرد. در پی ابلاغ بخشنامه های مربوطه به شبکه بانکی به اطلاع می رساند: «چنانچه از حساب کسانی که اقساط قرض الحسنه دارند یا از حساب ضامنین آنها در شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، برداشتی بابت اقساط انجام شد، هموطنان می توانند موضوع را در سامانه درج کنند و قطعا پیگیری لازم از طرف بانک مرکزی انجام خواهد شد.»

حمایت بی قید بانک مرکزی از مشتریان بانک ها

غنی‌آبادی، مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چه برخوردی از سوی بانک مرکزی با بانک‌ها و شعب متخلف، صورت خواهد گرفت، تاکید کرد: « به طور قطع اختیاراتی که به موجب قانون برای بانک مرکزی پیش‌بینی شده است، اجرایی خواهد شد؛ به این معنا که اگر گزارش‌ های بازرسان ما که برای بررسی موضوع و رسیدگی به این موارد، اعزام می‌شوند، حاکی یا متضمن این نکته باشد که بانک قصور داشته و تخلف کرده و یا به بخشنامه‌ ها و مصوبات شورای پول و اعتبار بی ‌اعتنایی کرده است، پرونده آن بر مبنای ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی کشور، به هیأت انتظامی بانک‌ ها ارجاع خواهد شد و قطعاً برخورد قانونی با متخلفان و بانک ‌هایی که از این موضوع تمکین نکرده‌اند، انجام خواهد شد.»

تمام بانک ها قول همکاری با طرح تعویق پرداخت اقساط

بانک مرکزی در ششم فروردین‌ ماه امسال، بخشنامه تأکیدی دیگری برای رفع ابهام از مصوبه شورای پول و اعتبار و شیوه اجرایی آن در شبکه بانکی ابلاغ کرد که در آن بخشنامه، اعلام شد که تمامی دریافت‌کنندگان وام‌ های قرض ‌الحسنه و کسب و کارهای ده‌ گانه تعیین شده، مشمول اجرای این مصوبه هستند و هیچ شعبه بانکی حق ندارد که اقساط این سه ماهه را از حساب وام‌ گیرندگان یا ضامنان آنها کسر نماید. طبق آخرین جلسه در ۱۲ فروردین، تک تک مدیرعامل های بانک ها موظف  و عهده دار به همکاری شدند.

بانک صادرات که در روزهای اولیه و شک کرونا وام اعطا کرد

با توجه به اینکه اکثر بانک ها از انتهای بهمن، پروسه وام دادن را به سال جدید موکول می کنند با گزارشی که بانک صادرات در سایت کدال منتشر کرده است؛ در اسفند ماه بیش از ۵۳۷ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کرده و بیش از ۴۵ میلیارد تومان درآمد تسهیلات قرض‌ الحسنه داشته است.

ویروس بیکاری و ویروس بی پولی

دولت و بانک مرکزی تمام تلاشش را انجام می دهد که بعد از کنترل و به صفر رساندن ویروس کرونا، ویروس بی پولی و ورشکستگی در کشور شیوع پیدا نکند. سایت وام چی با رصد آخرین وضعیت اخبار اقتصادی و بانکی به روزترین اطلاعات را با شما اشتراک خواهد گذاشت.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.