لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

مسیر نقدینگی ها در نظام بانکی به کجاست ؟

  • 0
  • 19/09/10
  • خواندن: 9 دقیقه
کلمه نقدینگی را همیشه بارها بدون واسطه یا بی واسطه شنیده اید. در اخبار کارشناس ها بارها از نقدینگی حرف زده اند و عامل مهمی در افتان و خیزان های نظام اقتصادی دانسته اند. این نقدینگی چیست؟ در جیب کیست؟ یا در گاوصندوق کجاست؟ سوالی است که مثل بوی گل ها فرار و سیال است. هیچ وقت در یک جا جمع نمی شود که شما بتوانید بگوید من درک کاملی از نقدینگی دارم و می توانم آن را جمع کنم و در یک مسیر مشخص و درست آن را به حرکت در آورم. تمام اقتصادانان به نام یک سرزمین باید جمع شوند تا این نقدینگی که به حق، مثل عروس خانم ها رو نما نمی دهد را شناسایی و در یک جریان پولی تولیدزا جمع کنند تا کشور پیشرفت کند. با وام چی همراه شوید تا ما هم به حد توانایی خودمان نقدینگی که منجر به حرکت چرخ اقتصادی و نظام بانکی است را با هم بشناسیم.

تعریف

هر آن چیزی که به پول نقد شدن نزدیک باشد و در کوتاه ترین مدت تبدیل به پول نقد شود نقدینگی محسوب می شود. برای حساب شما در ذهن خودتان حساب می کنید که من دویست میلیون پول نقد دارم یا می توانم تامین کنم. حالا چگونه.؟ یک ماشین پنجاه میلیونی دارم، یک وام پنجاه میلیونی تا دو ماه دیگر دریافت می کنم. می ماند صد میلیون که از دارایی مسکوکاتم، طلا تامین می کنم اگر بازار طلا در زمانی که می خواهم طلا بفروشم گرمی انِتا باشد… این پول دویست میلیون در ذهن نقد است در دنیای واقعیت چند ماه طول می کشد تامین می شود اگر باز شرایط اقتصادی باب میل طرف داستان ما پیش برود. این نقدینگی محسوب نمی شود.

شبه پول

شما وقتی پول نقد خودتان را به بانک می دهید و یک حساب مدت دار باز می کنید. این حساب تا زمانی که قرارداد کرده اید و نمی توانید به آن دست بزنید دیگر نقدینگی برای شما حساب نمی شود و شبه پول است.

اما

اگر در بانک شما حسابی باز کرده اید که روی آن دسته چک گرفته اید و حساب قرض الحسنه جاری که در مطالب قبلی در مورد آن توضیح دادیم داشته باشید همان نقدینگی محسوب می شود؛ چون اگر همین الان یک چک روز، به نام هر کی بکشید، او به بانک برود پول نقد خواهد گرفت.

تورم

بهمنى رئيس كل بانک مركزى با بيان اينكه چنانچه مشكل سرمايه در گردش واحدهاى توليدى و همچنين مشكل نقدينگى واحدهاى نيمه تمام حل شود و اين واحدها به بهره بردارى برسد، منجر به افزايش توليد و در نتيجه كاهش تورم خواهد شد، افزود: اولويت نخست بانك مركزى و سيستم بانكى حل سرمايه در گردش و نقدينگى واحدهاى توليدى است. وى تصريح كرد: قرار شد تسهيلاتى ويژه در اختيار طرحهاى توليدى كه مشكل سرمايه در گردش دارند، قرار گيرد. بهمنى افزود: وقتى منابع بانكى در عرصه توليدى تزريق شود، با افزايش ظرفيت و عرضه كالاها، خدمات و توسعه اشتغال همراه مى شود. نقدينگى نيز هدايت و مديريت خواهد شد.

چرا

این هدایت و مدیریت شدن نقدینگی باعث کاهش تورم می شود. کاهش تورم یعنی افزایش سطح کیفی زندگی تمام خانوارهای جامعه که در حال فعالیت اقتصادی هستند. شما اگر ده میلیون وام بگیرد وقتی تورم پایین باشد بلاشک، پول شما در منابع بیشتری سرمایه گذاری می شود.

راه بی دغدغه

تولید و صنعت در دنیا بدون مشارکت و مراوده اقتصادی با بانک ممکن نیست. منابع بانکی باید تحت شرایط و قراردادهایی وارد سیستم تولید شوند بنابراین اگر بانک، منابعی را از مردم بگیرد و با آن فقط وام ازدواج و قرض الحسنه پرداخت کند که دیگر بانکداری صورت نگرفته است.

آشیل

آشیل ماجرا در نقدینگی همین بانک های خصوصی و دولتی است که ما از آن ها وام می گیریم یا پول نقدمان را در آن سپرده می کنیم. بازوی توانمند اقتصاد دولتی و بنگاه های کوچک و  خصوصی و معتمد مردمی که پول خود را راهی حساب های بانکی می کنند. اگر این واسطه بین تولید و مردم هر چه روئین تن هم باشد کمی لنگ بزند پاشنه آشیلی برای به هم ریختن توان تولید و اقتصاد میهن عزیزمان خواهد بود.

باید ونباید ها

بانک ها تنها نباید وام بدهند. بانکدارها فقط نباید پشت گیشه بنشینند و قسط دریافت یا سود پرداخت کنند. بانک مفهومی بزرگ تر و کلی تر  برای حرکت تعریف کند. مردم اگر پول خود را سپرده می کنند هدفشان تنها وام گرفتن نباید باشد. همیشه در افق دیدی محدود نباید زندگی کرد ما به عنوان یک عضو فعال جامعه باید در طرح های غیرمستقیم تولیدی که با سپرده های نقدینگی ما تامین می شود سهیم باشیم.

حرکت

شاید همین شمایی که متن را می خوانید فردا فرزندی داشته باشید که یک کار تولیدی راه بیندازد و نیاز به وام برای رشد دادن کارش داشته باشد. پس حرکت امروز برکت فرداست.

سود

وقتی بانک ها این روزه ها نهایت سودی که پرداخت می کنند هیجده درصد است و در وام هایی که غیر عقود اسلامی می دهند تا سی درصد هم سود می گیرند یعنی نقدینگی را در نزد خود بلوکه می کند. این شیوه به ضرر اقتصاد کشور عزیزمان است. ما همه در یک پیکره زندگی می کنیم، بانک دار هم کسی جز یک فرد جامعه نیست. اگر دست در دست هم دهیم قله های اقتصادی را فتح خواهیم کرد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.