لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ توجه به فرزندآوری و دو نرخی کردن وام ازدواج در سال۱۴۰۰

  • 2
  • 21/01/25
  • خواندن: 10 دقیقه
لایحه بودجه 1400 درآمد و هزینه و تمام سرنوشت یکسال در آن مشخص و در مجلس به همان صورت یا با تغییراتی اعمال شد. بودجه ای که به فرزندآوری توجه کرد و عملا در کنار فرزندآوری، بچه های چهارم را به رسمیت نشناخت! مبلغ وام ازدواج را با توجه به سن زوج دو نرخی کرد تا به افراد جوان تر احتمال فرزندآوری بیشتری دارند؛ بها داده باشد.
لایحه بودجه 1400

 لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تناقض رفتاری دولت در اعداد 

یک پژوهشگر حوزه‌ جمعیت با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ بودجه ‌نویسی کشور، دولت برای دریافت وام ازدواج شرط سنی در نظر گرفته است، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت در بخش وام ودیعه مسکن، خانواده‌های ۵ نفر به بالا به‌رسمیت شناخته نشده‌اند!

تبصره فرزندآوری در لایحه بودجه ۱۴۰۰

“بند هـ” تبصره ۱۶ لابحه بودجه می‌گوید هر خانواده مستأجری که فرزند سومش به دنیا بیاید، وام ودیعه مسکن ۷۰ میلیون تومانی به آن خانواده تعلق می‌گیرد اما کارشناسی بیان می کند ما احصا کرده‌ایم و متوجه شدیم که ۲۱۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته ‌شده برای این قشر تنها برای ۷ درصد از متقاضیان دارای این شرایط کافی است یعنی حدود ۳ هزار نفر در حالی که تعداد این خانواده‌ها ۴۲ هزار مورد است و هرساله به تعداد خانواده‌های ۵ نفره اضافه می‌شود، برای پوشش کامل این قشر به ۳هزار میلیارد تومان بودجه لازم است!

منابع وام دهی برای دولت وجود دارد

منابع قرض‌الحسنه در دو نوع پس‌انداز و جاری هستند و براساس اعلام کارشناسان اقتصادی، منابع قرض‌الحسنه جاری ما حدود ۴۰۰هزار میلیارد تومان است، پس دولت می ‌تواند به ‌صورت عام ‌المنفعه آن را در جهت ترویج و تشویق فرزندآوری در اختیار مردم قرار دهد.

تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ و وام ازدواج

در بند الف تبصره ۱۶ گفته شده است دولت برای هر زوج ۵۰ میلیون تومان وام ازدواج در نظر بگیرد؛ اولاً غیر از یک سال، دولت آقای روحانی هیچ ‌وقت نسبت به افزایش وام ازدواج در لایحه بودجه پیشنهاد نداده است و همیشه مبالغ پیشنهادی دولت در لایحه بودجه توسط مجلس افزایش پیدا کرده‌اند. وام ازدواج باید با نرخ تورم متناسب شود؛ با احتساب نرخ تورم حداقل باید مبلغ وام به ۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند.‌ از طرف دیگر، منابع قرض‌ الحسنه ما بسیار مبهم هستند و در زمان حاضر تنها مشوق برای ازدواج همین وام ازدواج است.

وام ازدواج در لایحه بودجه ۱۴۰۰

نکته خیلی مهم دیگر این است که برای نخستین بار در تاریخ بودجه ‌نویسی کشور برای دریافت وام ازدواج شرط سنی در نظر گرفته شده است! اظهار نظرهای مسئولان دولتی نشان می‌دهد که قصد آنها ممنوعیت پرداخت وام به ازدواج‌های زیر ۱۸ سال است! و تشخیص شرط سنی این موضوع به ‌عهده وزارت ورزش و جوانان و بانک مرکزی قرار داده شده است.

دلیل وزارت ورزش و جوانان

وزارت ورزش و جوانان در این باره ادعا می‌کند که در این سنین وام‌ ها آسیب‌ زاست و خرید و فروش می ‌شود! بانک مرکزی هم که ادعا می‌ کند بودجه ندارد این در حالی است که ازدواج ‌های زیر ۱۸ سال ۲۰ درصد از کل ازدواج ‌های کشور را تشکیل می‌دهند و از طرفی از نظر تمام مؤلفه‌ ها این نوع ازدواج ‌ها موفق عمل کرده‌اند.

شرط سنی برای وام ازدواج اشتباه

این به آن معنی است که با پول خود مردم و بیت‌ المال لایحه‌ای تنظیم شده است که در آن ازدواج جوانان مشکل ‌تر می‌شود و این کار متأسفانه با عنوان ارتقای وضعیت مردم صورت می‌گیرد. مثلاً یکی از دلایل شرط سنی را این اعلام می‌کنند که این مورد با سن ۱۸ سال که برای اخذ گواهینامه مشخص شده یا سنی که برای رأی دادن در نظر گرفته شده است مقایسه می‌شود در حالی که این مقایسه از ریشه غلط است، در یک جامعه آرمانی سن نباید ملاک اصلی قرار گیرد، قانونگذاران باید به این مسئله ورود کنند،‌ این ایراد قانونی مردم را از حق طبیعی‌ شان محروم می‌کند.

سرنوشت وام ازدواج در لایحه بودجه ۱۴۰۰

همچنین اعضای کمیسیون در اصلاحیه مصوبه، خود درباره وام ازدواج مصوب کردند وام ازدواج که برای هر یک از زوجین ۷۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۰ ساله است برای آقایان با سن کمتر از ۲۷ سال و خانم‌ ها با سن کمتر از ۲۵ سال ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال هر کدام مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت خواهند کرد. در مجموع حداقل ۱۴۰ میلیون تومان و حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان وام ازدواج به زوجین پرداخت خواهد شد.

مقایسه وام ازدواج از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰

در مقایسه منابع تخصیص وام ازدواج در سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۰، تقریبا ۶۶ هزار میلیارد تومان منابع برای تخصیص وام ازدواج در سال ۱۳۹۹ دیده شده بود، اما برای سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۷ هزار میلیارد تومان منابع برای وام ازدواج در نظر گرفته شده است. برای دریافت وام ازدواج فقط یک ضامن و سفته نیاز است. مبلغ هم از سال ۹۹ بین سی تا پنجاه میلیون تومان با توجه به سن وام گیرنده تغییر داده اند.

سوال پرتکرار وام ازدواج در ازدواج دوم

وام ازدواج تنها یک ‌بار به هر فردی تعلق می‌گیرد. اگر فردی در ازدواج اول خود از این وام استفاده کرده باشد، دیگر نمی‌تواند دوباره وام بگیرد. حالا هرچند بار که دوست دارد و می‌تواند ازدواج کند! اما اگر فرد در زمان ازدواج اول خود وام دریافت نکرده باشد، در ازدواج دوم خود می‌تواند برای وام ازدواج ثبت ‌نام کند.

چه بانک هایی وام ازدواج می دهند؟

در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج که وارد می‌شوید، در قسمت سمت چپ سایت لیست بانک ‌های ارائه‌ دهنده وام ازدواج را مشاهده می‌کنید که به ترتیب زیر است:

بانک ملت، بانک رفاه کارگران، بانک مسکن، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک ملی ایران، بانک تجارت، بانک صادرات ایران، پست ‌بانک ایران، صندوق کارآفرینی امید، بانک پارسیان، بانک سامان، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک انصار، بانک گردشگری، بانک دی، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک توسعه تعاون، بانک ایران‌ زمین، بانک حکمت ایرانیان، موسسه اعتباری کوثر، بانک پاسارگاد، بانک آینده، بانک اقتصاد نوین، بانک قوامین، موسسه اعتباری ملل، بانک شهر، بانک سینا، موسسه اعتباری نور، بانک توسعه صادرات، بانک مشترک ایران ونزوئلا، بانک خاورمیانه، بانک سرمایه، موسسه اعتباری کاسپین.

وام ازدواج و اقلیت های دینی

مراکز اقلیت‌ های دینی در داخل کشور وجود دارند که مورد تأیید حکومت هستند و اقرارنامه ازدواج یا مدرکی مشابه برای اقلیت‌های دینی صادر می‌کنند که معادل عقدنامه است و با این مدرک اقلیت ‌های دینی هم می‌توانند برای وام ازدواج ثبت‌ نام کنند.

صبر کنیم سال ۱۴۰۰ مبلغ بیشتر وام ازدواج بگیریم

سوال و مشورت پر تکرار این روزهای کاربرهای تازه ازدواج کرده یا در شرف ازدواج ما این است که وام ازدواج زیاد شده ؛ صبر کنیم سال ۱۴۰۰ عقد کنیم؟ اگر این ور سال عقد کنیم مشمول وام با مبلغ جدید هستیم؟

سوال های کاربرها از دو دلی و نگرانی که احساس می کنند امکان دارد منبع و مبلغ بیشتر وام شاملشان نشود. می پرسند. جوابش این است:

با اطمینان خاطر می گوییم شما چه این ور سال چه در سال ۱۴۰۰ عقد کنید مشمول وام به مبلغ جدید هستید به شرط این که زمان ثبت نام شما و اعلام حضور در شعبه در سال بعد اتفاق بیفتد و البته دیگر این که این لایحه تصویب شده، بخشنامه شود و راهی بانک ها و به دست شعب سراسر کشور رسیده باشد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • 0919***3372 02 فوریه 2021 در 1:40 ب.ظ

    من خیلی اطلاعات در زمینه وام ندارم فقط نی خوام بدونم این خرید وفروشها کاملا قانونی هستند

    • سردبیر تحریریه 05 فوریه 2021 در 3:36 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      در پوشه حقوقی بلاگ محتواهایی برای درک بهتر شما وجود دارد.
      باتشکر تیم وام چی