لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

سند فین سن چیست و چرا باعث ضرر به بانک های جهانی شد

  • 0
  • 20/10/02
  • خواندن: 41 دقیقه
سند فین سن با انتشارش دنیای سهام و ارزش بانک های جهان را دگرگون کرد. سندی که اقتصاد دان های زیادی از آن متعجب شدند و معادلاتی که پیش بینی کرده بودند را بهم زد. در این مطلب به علت سوال کاربری( از این سند و جزئیاتش) به سند فین سن پرداخته می شود و وام چی به خاطر ارتباطش با بانکداری در موردش مطلب تهیه کرده است.
سند فین سن

سند فین سن و ایران

دلیل شکل گرفتن فین سن و ارتباطش با کشورمان به وضع تحریم ها بر می گردد. تحریمی که سالیان سال به واسطه خودخواهی یک ابر قدرت به خاطر زیر سلطه نیامدن کشورمان اتفاق افتاد.

تعریفی از تحریم های ایران

تعریفی از تحریم به قول ویکی پدیا دانشنامه آزاد؛ به مجموعه اقداماتی از سوی قدرت ‌های جهانی گفته می ‌شود که در جهت مجازات حکومت ایران یا وادار کردن این کشور به انجام یا انجام ندادن عملی به کار گرفته شده ‌اند. عمده تحریم‌ها علیه ایران پس از وقوع انقلاب ۵۷، بعد از اِشغال سفارت آمریکا در تهران شکل گرفت و در پیِ چالش بر سر برنامه هسته‌ای ایران شدت بیشتری گرفت.

تحریم اقتصادی علیه ایران

مجموعه اقدامات خرابکارانه ­ای است که ضمن دستکاری در روابط و همکاری‌های اقتصادی، تأمین اهداف سیاسی خاص را مد نظر دارد. تحریم اقتصادی اقدام برنامه‌ریزی شده یک یا چند دولت از طریق محدود کردن مناسبات اقتصادی برای اعمال فشار بر کشور هدف با مقاصد مختلف سیاسی است. بنابراین تحریم یا سانکسیون (Sanction)، نوعی جریمه است که با هدف واداشتن تحریم شونده به اطاعت از اراده مطلوب سیاسی صورت می‌گیرد.

مهم ترین تحریم هایی که باعث فین سن شد

مهم ترین تحریم های اقتصادی ایران که موجب شکل گیری فین سن شده است:

  • ممنوعیت انتقال پول به ایران و از ایران به سایر نقاط دنیا
  • تحریم همکاری و مراودات بانکی
  • تحریم خدمات ارسال پیام های مالی سوپیفتت
  • تحریم حمایت های مالی و اعطای اعتبارات و تضمین های مالی در تجارت با ایران
  • تحریم اسکناس، طلا، الماس و فلزات گرانبها

کشورهای همراه در تحریم ایران

کشورهایی که در لیست عدم همکاری مالی با ایران وجود دارند به این شرح هستند:

آمریکای شمالی

ایالات متحده آمریکا

کانادا

بریتانیا

روسیه

کشورهای عضو اتحادیه اروپا:

هلند

بلژیک

آلمان

فرانسه

سوئیس

کشورهای آسیایی:

امارات متحده عربی

مصر

ژاپن

بحرین

چین

آذربایجان

مالزی

هند

کشورمان و تامین منافع

هر کشوری برای تهیه نیروی محرک تولید، انجام فعالیت های تجاری چه واردات چه صادرات باید با دنیا داد و ستد جهانی و انجام سوئیفت داشته باشد ولی آمریکا سالهاست که بانک های جهان را برای عدم فعالیت مالی با کشور عزیزمان جریمه می کند و قوانین بانکی در سیستم بانک جوری کد گذاری شده که هیچ تراکنش مالی ایران انجام نمی گیرد.

افشای سند فین سن

۲۰۰۰ میلیارد دلار در فاصله زمانی ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ توسط هزاران بانک و موسسه مالی بزرگ و کوچک به شکل غیرقانونی ( الیته خلاف قانونی که امریکا وضع کرده) جابه‌جا شده است. بیشترین تعداد موسسات متخلف متعلق به بریتانیا هستند. این در حالی است که بیشترین حجم تراکنش‌های مالی و فعالیت‌های مالی به نام “دویچه بانک” آلمان ثبت شده است.

سند فین سن چیست ؟

پس سند فین سن ، فایلی است که در آن تراکنش های مالی ایران را در یک بازه زمانی که آمریکا تحریمش کرده است را نشان می دهد. فعالیت های مالی ساده ای که هر کشوری در روز از هر بانکی در هر جای دنیا انجام می دهد.

اتفاقی که با انتشار سند فین سن افتاد

پس از انتشار اسناد “فین‌سن” ارزش سهام بسیاری  از این بانک ‌ها در بازارهای بورس سقوط کرده است. به عنوان نمونه، ارزش سهام دویچه بانک روز دوشنبه ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) در قیاس با روز جمعه ۱۸ سپتامبر با کاهشی هشت درصدی روبه‌رو بوده است.

بانک هایی که در سند فین سن بودند

از سوی دیگر آمده است که بانک مرکزی امارات متحده عربی نیز در دور زدن تحریم ‌های ایران نقش داشته است. شماری از بانک‌های اتریش و هلند نیز در شمار موسساتی هستند که بر اساس اسناد “فین‌سن” در تراکنش ‌های مالی نقش داشته ‌اند. از آن جمله می ‌توان به بانک‌ های “یونی‌کردیت اتریش”، “باواگ”، “ارسته گروپ” و “آی ‌ان‌ جی” بانک اشاره کرد. ارزش سهام این بانک‌ ها هم در بورس جهانی کاهش قابل ملاحظه ‌ای داشته است.

آلودگی ترامپ و تاثیرش

بعد از افشا شدن این سند و کاهش سقوط ارزش سهام بانک ها و عقب نشینی بیشتر برای عدم کمک به سامان رسیدن تراکنش های مالی کشورمان خبر مریضی ترامپ و همسرش ضربه مهلک بعدی به قیمت دلاریست که در اول کانال ۳۰ هزار تومان قرار گرفته است.

نتیجه و افزایس اونس طلا

با اعلام مریضی ترامپ اونس طلا از ۱۸۹۰ تا به ۱۹۰۸ تا افزایش یافت و بورس آمریکا ریزش داشت. با توجه به وضعیت موجود احتمال بالا رفتن قیمت طلا و دلار بیشتر قوت می گیرد.

سوالات متداول

مهم ترین تحریم های اقتصادی کشورمان چیست ؟

ممنوعیت انتقال پول به ایران و از ایران به سایر نقاط دنیا

تحریم همکاری و مراودات بانکی

تحریم خدمات ارسال پیام های مالی سوپیفتت

تحریم حمایت های مالی و اعطای اعتبارات و تضمین های مالی در تجارت با ایران

تحریم اسکناس، طلا، الماس و فلزات گرانبها

چه کشورهای در تحریم بانکی با ایران وجود دارند ؟

کشورهای امریکای شمالی، اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی که لیست کامل آن ها در مقاله موجود است.

فین سن چیست ؟

سند فین سن، فایلی است که در آن تراکنش های مالی ایران را در یک بازه زمانی که آمریکا تحریمش کرده است را نشان می دهد.

نتیجه انتشار سند فین سن چه بود ؟

پس از انتشار اسناد “فین‌سن” ارزش سهام بسیاری  از این بانک ‌ها در بازارهای بورس سقوط کرده است. به عنوان نمونه، ارزش سهام دویچه بانک روز دوشنبه ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) در قیاس با روز جمعه ۱۸ سپتامبر با کاهشی هشت درصدی روبه‌رو بوده است.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.