لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

سرنوشت سهامداران سهام عدالت در آینده بورس چه خواهد بود

  • 4
  • 20/05/03
  • خواندن: 5 دقیقه
من به عنوان نویسنده این متن؛ یکی از سهامداران سهام عدالت هستم که در این ماه سرنوشت سهامش در بورس مشخص خواهد شد. به سامانه، سر زده ام؛ ارزش سهامم را مشاهده کرده ام. در زمان اعلامی دولت، حاضر به پرداخت ما به التفاوت مبلغ و رساندن آن به یک میلیون تومان نشدم. در جمع هایی که بحث سهام شده است، از افرادی که سهام نگرفته اند و حتی صلاحیت نظر دادن، ندارند؛ تفسیرهای ضد و نقیضی شنیده ام. در سال 1384، 15 سال پیش هیاهوی سهام عدالت و صاحب سهام شدن در جامعه سر و صدای زیادی کرد. گفتگوها، تفسیرها و حرفهایی از چیستی و چه کنیم؟ کم، کم تمام شد و این سهام ها هم تا حد زیادی به فراموشی سپرده و در مدارک مهم هر خانواده جمع آوری و در زمان پاکسازی نگاهی به آن انداخته و مرور خاطرات سختی های ثبت نامش می شود. یکی از دلایل عدم باور سرمایه داران این سهام، ندانستن جزئیات و چگونگی بهره بردن از آن است.

من سهامدار سهام عدالت هستم.

«گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی» شعار رئیس جمهور وقت بود که با تفسیر قانون ۴۴ اصل اساسی و با نظر رهبر کشورمان قرار شد بخشی از ارزش های سهام بخش های دولتی به مردم جامعه واگذار شود.

سودآوری در سال های گذشته

مبلغ ۵۰۰ هزار تومان ارزش سهامی به مردم واگذار کردند که در طول سالهای این سهام در بورس فعالیت کرده تا با ارزش افزوده خود؛ اول هزینه بدهکاری مردم به دولت را بدهد و زمانی که بدهی صاف شد، مردم بتوانند از سود حاصل آن بهره ببرند. بعضی سهام ها با قیمت یک میلیون تومان سند خوردند که ۵۰۰ هزار تومان ارزش آن را فرد شخصاً طی فراخوانی که دولت به کلیه سهامداران اعلام، پرداخت شده است.

شعار خصوصی سازی و سال جهش تولید

سالهاست نظام اقتصادی کشور عزیزمان، قصد ورود به خصوصی سازی برای رشد در زمینه درآمد زایی و اشتغالزایی دارد. امسال با شعار و هدف گذاری رهبر در زمینه جهش تولید، یکی از ارکان آن واگذاری سهام دولتی به خصوصی و جایگزینی روح خلاقیت و تکاپوی درآمدزایی با به کار گرفتن نیروی های کارآمد است. شصتا به بورس آمد، سهام هایی در انتظار واگذاری می باشند و سهام عدالت هم قرارست آزاد شود.

خصوصی سازی ناکارآمد و شکست خورده

رئیس قوه قضائیه اعلام کرد که با تمام نیرو در حال رصد مدیران و شرایط واگذاری ها می باشد. آقای رئیسی شکست پروژه های خصوصی را واگذاری به افراد ناکارآمد و بدون تخصص و با مهارت های مدیریتی کارآمد می داند و اشاره می کند در کارخانه هایی بالقوه درآمد زا با منابع مالی خوب، افرادی ورود کرده اند که تمام سرمایه ها را به مزایده گذاشته و به پول نقد تبدیل کرده زمانی که جیبشان پر شده از عرصه خارج، ورشکسته و فراری شده اند و به حال کارخانه و کارگر دلسوزی نکرده اند.

سهام عدالت هنوز اطلاع رسانی نشده

ارزش سهام عدالت هر فرد، هنوز توسط سازمان بورس اطلاع رسانی و به خبر عمومی تبدیل نشده است. آقاخانی کارشناس بورس به طور تقریبی ارزش سهام هر فرد را بین ۸ تا ۱۵ میلیون می داند. ارزشی که قرار است تا نیمه دوم اردیبهشت رسانه ایی شود.

سهامداران کلاغی در مورد سهام عدالت نشوید

این روزها در مورد سهام عدالت، بازار تفسیرها گرم نه بلکه داغ است. از فردی که دانش بورسی دارد تا فردی که سواد خواندن و نوشتن دارد، می توان یک کارشناس پیدا کرد. به نظر ما تیم وام چی به هر حرفی بها ندهید؛ سرمایه گذاران کلاغی نشوید که بر پایه گفتن، گفتن ها تصمیم بگیرید. فردی که دانش بورسی دارد و فعال بورسی است شاید منافعش در نگهداری یا آزادسازی سهم شما باشد. خط و ربط ها را در نظر بگیرید. بورس یک دنیای بزرگ و پیچیده است که با ایجاد همین خبرها، شایعه، ایجاد ترس و یا بزرگ نمایی اقدام به تحریک و واکنش سهامداران می شود.

فقط یکبار می شود تیک آزادسازی سهام عدالت را زد

دقت کنید در یک ماهی که وقت داده شده، صبر کنید سبک و سنگینی کرده وضع سهام و آینده فعالیت خودتان را در یک افق کاری در نظر بگیرید و نسنجیده سریع سهام خودتان را آزاد نکنید چون راه برگشت ندارید.

اگر سهام آزاد شد چه اتفاقی می افتد.

وقتی صاحب سهام خودتان شدید، باید کد بورسی بگیرید تا بتوانید در عرضه و تقاضا سهام و خرید و فروش در سبد سهامی خودتان واکنش نشان دهید. وزیر اقتصاد دستور داده تا تمام سهامداران عدالت برایشان کدبورسی ساخته شود؛ کافی است صاحب سهام با کدملی به یکی از پیشخوان های دولت برود تا با اعلام موجودیت کدش را تحویل بگیرد.

من از بورس سر در نمی آورم چه کاری کنم ؟

من سر از بورس در نمی آورم اگر سهامم را آزاد کنم، آینده سهام و ارزشش چه می شود؟ اگر فردی دانش بورس ندارد با حضور اولیه در بورس حتماً متضرر خواهد شد یا با کلافگی و اغوا شدن سهامش را واگذار می کند. بهترین گزینه تجمیع سهام های یک خانواده به طوری که مبلغی چشمگیر شود و همکاری با یک سبدچین یا کارگزار بورس می باشد که البته باید به طور کامل قوانین این سهام در روزهای آتی معلوم تا مشخص شود چنین فعالیتی امکان پذیر است؟

سهام عدالت به وراث تعلق نمی گیرد.

به علت به هم ریختن در تعداد سهام داران و مراجعه هر وارث برای ارزش گذاری و گرفتن سهمش به طور موقت، سهام ارث رسیده از متوفی به تعویق افتاد تا اول تکلیف سهامداران زنده مشخص شود بعد در زمان مشخصی که اعلام می شود کار ساماندهی ورثه هم مشخص می شود.

آزاد سازی سهم سهام عدالت چند درصد است ؟

دژپسند، وزیر اقتصاد عنوان کرد که آزاد سازی اولیه سهام ۳۰ درصد ارزش آن می باشد و طی چند مرحله در ماه های آینده که شورای عالی بورس مشخص می کند صد در صد سهام را برای افراد متقاضی خارج شدن از تجمیع استانی آزاد می کنیم.

زمان فروش سهام عدالت بعد از آزادسازی سهم

اگر فردی قصد دارد سهام عدالت خود را واگذار کند این فروش باید در بورس اتفاق بیفتد. علی آقامحمدی، مدیر گروه مشاوران اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب زمان فروش را در هفته آینده از سوی بورس اعلام کرد که کمیت و نوع فروش این سهام در صورت ضرورت و درخواست کاربران در مطلبی جدا به آن خواهیم پرداخت.

نتیجه گیری از آزاد سازی سهام عدالت

صبوری کنید اگر هیچ اطلاعات بورسی ندارید بگذارید سهام در دست کارگزاران استانی باقی بماند. اگر فعال بورسی هستید یا فردی امین در آشناهای خود در بورس دارید در توافقی سهامتان را به وی دهید تا برایتان سبد خرید را تنظیم کند و با سیاست خودش آن را جلو ببرد. اگر دنبال سودی زود بازده تر هستید حتماً باید سکان سهام را خودتان دست بگیرید اما ماندگاری آن و رشد دادنش هم شرطی دیگر است.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • محسن 04 مه 2020 در 6:53 ب.ظ

    با سلام
    من یک پدر بزرگ سالخورده دارم
    میتواند سهامی که ازاد کرده را بفروش برساند
    البته با توجه به اینکه کد برسی به هر نفر دارای سهام عدالت اعطا میشود
    آیا باید پدر بزرگم برای فروش سهامش به کارگزاری مراجعه کرده و ثبت نام کند یا روش دیگری موجود میباشد؟

    • سردبیر تحریریه 04 مه 2020 در 8:17 ب.ظ

      سلام.
      کاربرعزیز.
      فعلا تا یک ماه باید صبر کنید که مهلت اولیه تعیین و تکلیف تمام شود. بعد از آن برای افرادی سهامشان را آزاد کرده اند کد بورسی تعریف شده و کافیست تا به پیشخوان مراجعه کرده و با احراز هویت، کدشان را دریافت کنند.
      تا اینجا که صرف زمان مطرح بود. میرسیم به درصد آزاد سازی که در مرحله اول ۳۰ درصد سهام اختیارش را به فرد میدهند تا به مرور برسد به صد در صد.
      اگر فرض کنیم پدربزرگ محترم شما هشت میلیون سهامشان می ارزد توانایی فروش ۲/۵ آن را پیدا میکنند.
      پس صبوری کنید.
      باتشکر تیم وام چی

  • امیر 05 مه 2020 در 1:04 ق.ظ

    سلام.وقتی سهام عدالت ازاد شد میاد به پرتفویمون ومیتونیم تو همه شرکتا سرمایه گزاری کنیم یا فقط تو اون چهل‌و‌نه شرکتی که گفتن

    • سردبیر تحریریه 05 مه 2020 در 9:19 ب.ظ

      سلام
      کاربرعزیز.
      فعلن محدود و در همان شرکت ها باید گردش کند تازه در مرحله اول سی درصد اختیار دست فرد است. هنوز جزئیاتش را کامل منتشر نکرده اند و در فاز اول تصمیم برای ازاد سازی یا تجمیع ماندن است.
      باتشکر تیم وام چی