لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

سامانه پیامکی استعلام چک برگشتی با خبر بانک مرکزی منحل شد

  • 2
  • 20/09/21
  • خواندن: 38 دقیقه
سامانه پیامکی استعلام چک برگشتی بانک مرکزی چند ماه قبل به سامانه‌ های خدمات ارزش افزوده با دستور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیوست که این انتقال نتیجه مثبتی نداشت و منجر به ایجاد اختلال گسترده در استفاده از این سامانه شد. بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای در 29 همین برج (شهریور) اعلام کرد که استعلام چک برگشتی صرفا از طریق پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی امکان پذیر است.
سامانه استعلام چک برگشتی

سامانه پیامکی استعلام چک برگشتی

سامانه پیامکی استعلام چک برگشتی به این روش بود که مردم در زمان انجام معاملات، برای اطمینان از خوش‌حسابی خریدار یا طرف مقابل خود، شماره‌ای که مختص به فرد مقابل (چک فرد صادرکننده) بود را به سامانه استعلام چک برگشتی بانک مرکزی ارسال کرده و با کسر هزینه‌ای که باید به تایید ارسال کننده پیامک می‌رسید، از وضعیت چک‌های برگشتی طرف دیگر معامله یعنی صادرکننده چک مطلع می شدند.

سامانه پیامکی استعلام چک برگشتی راهکار موثر

در قانون جدید صدور چک، راهکارهای مهم و موثری برای بالا بردن اعتبار چک در بازار مانند سامانه پیامکی استعلام چک برگشتی، صدور کد رهگیری برای چک‌ های برگشتی، صدور اجرائیه دادگاه و جلوگیری از اطاله دادرسی و… پیش‌بینی شده ‌است.

مزیت سامانه پیامکی استعلام چک برگشتی

روند بسیار ساده استفاده از این سامانه و پیامکی بودن آن، موجب می‌شد تا افراد حتی با استفاده از یک گوشی تلفن همراه خیلی ساده و بدون نیاز به اینترنت، از این سامانه استفاده کنند.

متولی اشتباه بر سامانه پیامکی

ایجاد سامانه پیامکی استعلام چک برگشتی توسط بانک مرکزی بود که با راه ‌اندازی آن، اتفاقی بسیار بزرگ در روند معاملات تجاری صورت پذیرفت، اما با دخالت اشتباه وزارت ارتباطات، این سامانه دچار اختلال شده و از دسترس خارج شد.

اعلام رسمی بانک مرکزی و انحلال سامانه پیامکی

بانک مرکزی اطلاعیه‌ای درباره استعلام چک برگشتی در ۲۹ شهریور ماه سال۱۳۹۹ منتشر و رسما اعلام کرده است که تنها راه برای انجام این کار مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی و استعلام اینترنتی است.

نتیجه اعلام چنین اطلاعیه ایی از سمت بانک مرکزی

این اطلاعیه بانک مرکزی بدین معناست که بانک مرکزی از کارایی سامانه پیامکی استعلام چک برگشتی بعد از دخالت وزارت ارتباطات رضایت نداشته و امیدی هم به برگشت به حالت ساده و آسان گذشته ندارد.

دلیل اختلال جوابگویی سامانه پیامکی استعلام چک برگشت خورده

این سامانه از مدتی پیش دچار اختلال گردیده و پاسخگوی استعلامات چک برگشتی نیست. دلیل این امر، دستور غیر کارشناسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای انتقال سامانه استعلام چک برگشتی بانک مرکزی به سامانه ‌های خدمات ارزش افزوده است.

سامانه های ارزش افزوده چیست؟

سامانه‌ های خدمات ارزش افزوده، به سامانه ‌هایی اطلاق می‌ شود که در ازای پرداخت مبلغی، خدمتی برای کاربر انجام می ‌دهد.

اپلیکیشینی با شارژ کردن اجباری

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمام این سامانه‌ های خدمات ارزش افزوده را در پوشش یک اپلیکیشن موبایلی قرار داد و کاربران برای استفاده از خدمات این سرویس ‌ها و مدیریت حساب خود، باید کیف پول این اپلیکیشن را شارژ و سپس اقدام به فعال‌ سازی این سامانه ‌های خدمات ارزش افزوده کنند.

دلیل مغایرت و عدم هماهنگی این سامانه با سامانه های ارزش افزوده

سامانه استعلام چک برگشتی بانک مرکزی به ‌صورت موردی و با درخواست کاربر اقدام به ارائه استعلام کرده و برای هر بار استعلام، قبل از ارسال وضعیت چک برگشتی، در پیامکی به اطلاع کاربر می ‌رساند که با استفاده از این خدمت، مبلغی به عنوان هزینه استعلام کسر می‌ گردد و بعد در صورت تایید کاربر، وضعیت چک‌های برگشتی نمایش داده می‌شود. این امر سبب می‌شود تا کاربران، متوجه کسر وجه شده و مشکلی ایجاد نگردد. اما سامانه‌های خدمات ارزش افزوده به صورت ارائه خدمت در یک بازه زمانی مشخص هستند (به طور مثال ارسال روزانه اخبار ورزشی برای یک ‌ماه)، درصورتی که سامانه استعلام چک برگشتی بانک مرکزی، به صورت دفعه ‌ای بوده و مدت ‌دار نیست. همین امر سبب می‌شود که سامانه استعلام چک برگشتی، ماهیتی کاملا متفاوت با سامانه ‌های خدمات ارزش افزوده داشته باشد.

عدم اعتماد و عدم استفاده، افزایش کلاهبرداری در زمینه چک

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری فارس گفت: «این اختلال، سبب ایجاد مانع و مشکلی سخت برای مشترکین شده ‌است، زیرا روش جدید استعلام، این فرآیند را بسیار پیچیده نموده و مردم نیز از این روش اطلاعی ندارند. افراد باید ابتدا اپلیکیشن جیرینگ را در موبایل خود نصب نموده و بعد با شارژ کیف پول آن، از این خدمت استفاده کنند، که این قابلیت هم فقط برای گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر است. متاسفانه به همین دلایل، استفاده از این سامانه بسیار کم شده‌است و شاهد کاهش حدود ۸۰ درصدی استفاده از این سامانه، نسبت به قبل از ایجاد مانع وزارت ارتباطات برای این خدمت هستیم که خود نشان‌دهنده تاثیر مخرب این تصمیم اشتباه بر مبادلاتی که با چک صورت می‌گیرد، است.»

نتیجه کلی از حذف سامانه پیامکی استعلام  چک برگشت خورده

از این تاریخ که مطلب را مشاهده می کنید حواستان جمع باشد که اگر در معامله فردی گفت پیامک خلاف چک برگشتی گرفتم یا پیامک دادم خطوط مشکل داره حالا پیامکش تا فردا می آید به رویت شما می رسانم؛ نباید به وی اعتماد کنید و این روش مورد تایید بانک مرکزی نیست و ماهیت خودش را از دست داده است.

سوالات متداول

روش کار سامانه پیامکی استعلام چک برگشتی در ابتدا چگونه بود ؟

با ارسال شماره سریال چک فرد مورد نظر به سامانه پیامکی از وضعیت خوش حسابی و عدم داشتن چک برگشتی وی در طی پیامک به آسانی خبر دار می شدند.

برای استفاده از سامانه پیامکی چه کار باید می کرد ؟

برای استفاده از سامانه پیامکی استعلام چک برگشتی باید یک موبایل هوشمند داشت و اپلیکیشن جیرینک را فعال می کرد.

آیا سامانه پیامکی استعلام چک برگشتی فعال است ؟

خیر. طی اعلامیه بانک مرکزی این سامانه از ۲۹ شهریور رسماً موجودیت خود را از دست داد.

آیا راهی برای استعلام وضعیت چک فرد طرف حساب وجود دارد ؟

بله. تنها راه استعلام اینترنتی از سایت بانک مرکزی است.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • 0937***9802 24 سپتامبر 2020 در 5:43 ب.ظ

    سلام.خسته نباشید .اگر مبلغ فروش هم نوشته شود آسانتر است .تشکر

    • سردبیر تحریریه 25 سپتامبر 2020 در 4:11 ب.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی
      گذاشتن اطلاعات دست خود آگهی دهنده است.
      ما دخالتی نداریم.
      باتشکر تیم وام چی