لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

راجع به حساب قرض الحسنه ای بیشتر بدانید

  • 0
  • 19/09/04
  • خواندن: 6 دقیقه
هر کلمه ای بار معنای خودش را یدک می کشد. بعضی کلمه ها با آمدنشان؛ اول، وسط و یا آخر جمله تکلیف بار منفی و مثبت جمله را مشخص می کنند. قرض الحسنه یکی از همین کلمات است که وقتی اسمش می آید مشخص می شود چه حسابی باید کرد و جریان از چه قرار است.

انواع

کار قرض الحسنه ای کردن انواع گوناگونی دارد. مانند قرض دادن مالی از خودتان به دیگران و امید داشتن شما و شرطتان به استرداد اصل مال می باشد. ما در مطلبی که تهیه کرده ایم به طور اختصاصی در مورد دارایی مادی و نقدینگی که می شود به بانک ها سپرد صحبت می کنیم.

نطلبیده

شاید بارها شنیده باشید آب نطلبیده مراد است. حساب قرض الحسنه باز کردن هم تمام وجودش مراد است. اگر برای افتتاح حسابی برای وام گرفتن به بانک یا موسسه ای مراجعه کنید به شما می گویند باید حساب قرض الحسنه ای باز کنید، بدون معطلی قبول کنید.

سود

اگر پولتان کلان نیست و با سپرده ای که افتتاح کرده اید امرار معاش نمی کنید؛ قید سود های اندک این روزهای بانک ها را بزنید و یک حساب قرض الحسنه ای افتتاح کنید تا از خیر آن دیگران بهره ببرند. خودتان هم بعد از گذشت مدت زمانی مشخص وام شاملتان شود. باز هم اگر وام را احتیاج ضروری و فوری ندارید سری به وام چی بزنید و با نیت قرض الحسنه ای وام را در اختیار جوانی قرار دهید تا رونقی به کار و زندگیش بدهد.

حقیقی

پولی که توسط اشخاص حقیقی و حتی حقوقی در بانک سپرده و از نوع قرض الحسنه ای  افتتاح می شود، بانک موظف است به شخص حقیقی با کارمزد صفر تا نهایت چهار در صد در مدت زمان حداکثر سه سال وام دهد. این نکته ای است که به عنوان قانون برای این حساب ها مد نظر است که فرد استفاده کننده از این نوع پول ها باید حقیقی باشند یا نهایت موسسه خیریه و عام المنفعه، اجازه بهره بردن از این نوع سرمایه ها را دارند.

مصارف

هزینه های ازدواج، تهیه جهیزیه، درمان بیماری، تعمیر مسكن، كمك هزینه تحصیلی و كمك برای ایجاد مسكن در روستاها از مصارف عمده این نوع وام ها است. حساب قرض الحسنه ای که یک هم وطن در بانکی باز می کند برای شرکت در کارهای خیر و حسنه با وام های بلاعوض متفاوت است. وام های بلاعوض به نوعی کمک مالی و صدقه دادن به محرومانی است که دیگر توانای بازگشت اصل مال را ندارند. از منابع بیت المال و بودجه دولتی تامین می شود.

انواع حساب های قرض الحسنه 

حساب های قرض الحسنه ای به دو نوع کلی تقسیم می شوند:
سپرده قرض الحسنه جاری
سپرده قرض الحسنه پس انداز

 جاری

حساب قرض الحسنه جاری به این معنی است که به آن دسته چک تعلق می‌گیرد. برای افتتاح این حساب شخص باید شرایط لازم برای افتتاح حساب جاری را داشته باشد، یعنی کارمند باشد، شرکت داشته باشد، دارای جواز کسب باشد و یا ادله‌ای برای استفاده از چک داشته باشد. برداشت از این حساب می‌تواند از طریق کارت هم صورت گیرد

پس انداز

بر خلاف حساب جاری که جاری و ساری است. این نوع حساب برای پس انداز می باشد. این حساب برای تراکنش های محدود و سرمایه کم، مناسب است. بانک هم برای سپاس از مشتری و افتتاح این حساب خیرخواهانه، صاحب حساب را در قرعه کشی های بانک شرکت می دهد.

سرمایه گذاری

اگر حسابی تحت عنوان حساب سرمایه گذاری باز کردید دیگر این حساب حسنه ای نیست. از اسم حساب هم می شود درک کرد که بانک شما را به عنوان فردی می شناسد که در بانکش دارای خودتان را سرمایه گذاری کرده اید.

(در مقاله های بعد در مورد این نوع سپرده صحبت خواهیم کرد.)

ماه ندارد

حساب قرض الحسنه یا جاری (که شما دست چک روی آن گرفته اید و حتی به شما سود روزانه و کوتاه مدتی هم تعلق نمی گیرد.) یاقرض الحسنه پس انداز می باشد. برای این حساب ها سال و ماهی تعریف نمی شود.

آموزش

بانک کشاوری حسابی به عنوان حساب قرض الحسنه پس انداز کودک و نوجوان دارد تا با همراهی والدینشان حسابی به نام خودشان در نزد بانک برای آن ها باز شود تا حس مفید بودن و اشتراک گذاشتن را تجربه کنند و در امر جامعه پذیری و همدل بودن با هم نوعان خود آموزش ببینند. این نوع حساب ها را والدین می تواند با مدیریت کردن پول های عیدی، تو جیبی که به کودکانشان می دهند افتتاح کنند و به فرزندانشان بینش اقتصادی سالم داشتن را یاد بدهند.

برای انجام کار خیر راه های زیادی وجود دارد. نیت خیرخواهی وقتی در وجود هر فرد ریشه دوانده باشد در هر زمان و مکانی راه شکوفای آن پیدا می شود. حساب قرض الحسنه گام بزرگی به سوی اقتصادی، سالم و شکوفا است. دقیقا مثل خوشه گندم که برای برکت خیر و خوبی دادن مثل عالم شده است به طوری که گفته شده است از هر دانه هفتصد دانه بروید.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.