لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

دلار برگ برنده امریکا در برابر تمام کشورهای دنیا

  • 0
  • 20/03/26
  • خواندن: 10 دقیقه
ارزی به نام دلار که کافیست حرف آخر آن را به لام تغییر دهید تا واقعیت حال و روزهای این ارز جهانی را درک کنید. دلال بازی هایی که بازار دلار را دستخوش تغییرات غیرواقعی می کند. قرارداد 1944 برتون وودز‌ (Bretton Woods) دلار را به این جایگاهی که الان دارد، رساند.

دلار برگ برنده امریکا قبل از قرارداد۱۹۴۴

دنیای دلار برگ برنده امریکا قبل از قرارداد ۱۹۴۴، اکثر کشورها طبق استاندارد طلا عمل ‌می‌کردند. دولت‌ها قول داده بودند که واحدِ پولشان را به واسطه‌ی ارزش خود آن، بالاتر از استاندارد طلا برسانند. ذخیره طلا در هر کشوری پشتوانه داد و ستدش با واحد ارزیش محسوب می شد.

بعد از قرارداد۱۹۴۴

چون در آن زمان ایالات متحده بزرگترین ذخایرِ طلای جهان را در خود داشت؛ کشورهای در حال توسعه در نیو‌هَمپشایر، نشستی برگزار کردند تا نرخ ارز را برای تمام ارزها به قیمت دلار ثابت نگه دارند. این توافق نامه به سایر کشورها این اجازه را داد تا ارزهای خود را براساس قیمت دلار، به جای قیمت طلا، مبادله کنند‌. سرنوشت امریکا با برگ برنده دلار شکل گرفت.

سال۱۹۷۰ و تورم دلار

در سال ۱۹۷۰ به خاطر تورم در بازارهای جهانی، ضعف و آسیب پذیری دلار در برابر تورم، کشورها خواستار تبدیل دلار به طلا شدند. درخواستی که با مقاومت آمریکا روبرو شد. جنگی که سالهاست آمریکایی ها با طلا دارند و می خواهند ارزش پولی کاغذی را به هر روشی در برابر طلا حفظ کنند تا خودشان در دنیا حرف اول را بزنند.

سال ۲۰۰۸ و اعتراض چین

در سال ۲۰۰۸ اولین اعتراض به ارز جهانی دلار به وسیله کشور چین ابراز شد. دلیل اصلی اعتراض چین، به حق و منصفانه بود؛ کشوری که با ثروت و دارایی بالا، دومین اقتصاد و مولد تولید در دنیا محسوب می شد با بیم اینکه تورم و بالا و پایین شدن ارزش دلار، روی ذخیره ارزی کشورش که به دلار می باشد تاثیر می گذارد و می تواند آسیب جبران ناپذیر به منابع مالی و سرمایه ای کشورش وارد کند؛ پیگیر تحول برای تغییر در ارز برای معاملات جهانی شد.

دلیل اعتراض چین به دلار

کشور چین تولید کننده بزرگی در دنیاست؛ برای تولید، مواد خام نیاز می باشد. تا کشور چین نفت نخرد، نمی تواند محرک های اصلی تولید را به راه بیندازد. کشور ایران یکی از فروشندگان اصلی نفت در دنیا می باشد. کشوری، تحریم شده توسط کشور آمریکا که با تهدید به تمام کشورها فهمانده اگر از ایران خرید کنند به واسطه قدرت همین دلار، آن ها را تضعیف خواهد کرد.

نفت، چین و دلار

به گفته خبرگزاری ایلنا: « به گفته وزارت خزانه داری امریکا، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، برای نخستین بار، ۱۰ شرکت و شهروند چینی را به خاطر واردات نفت از ایران و معاملات نفتی با این کشور تحریم کرده است.»

تصمیم سه کشور در مورد ارز دلار

سه کشور پاکستان، چین و روسیه برای کم کردن قدرت دلار آمریکا تصمیم تازه‌ای گرفتند. گزارش ها حاکی است این سه کشور با همکاری دیگر کشورهای عضوی سازمان همکاری شانگهای تصمیم دارند به جای استفاده از دلار آمریکا یا پوند انگلیس از ارزهای خود استفاده کنند. قرار است به زودی این تصمیم با حضور مسئولین این کشورها شکلی اجرایی به خود بگیرد و عملا دلار آمریکا از چرخه روابط اقتصادی حذف شود. پیشنهاد حذف دلار آمریکا از روابط اقتصادی مورد استقبال دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هم قرار گرفته است.

چرا کشور سوم پاکستان است؟

چین با سرمایه گذاری کلان در کریدور اقتصادی مشترک با پاکستان می کوشد از طریق خاک پاکستان به بازار کشورهای عربی دسترسی داشته باشد. آغاز کریدور اقتصادی چین و پاکستان می تواند، برگ برنده‌ای باشد که باعث غلبه اقتصاد چین بر اقتصاد آمریکا در منطقه شود. منفعت این اتحاد برای کشور پاکستان، اشتغالزایی، بالا رفتن درآمد ناخاص ملی، جذب حمایت های نظامی و سیاسی کشور چین و روسیه و رشد اقتصادیش می باشد.

واکنش اولیه کشور آمریکا به ضعیف کردن دلار

آمریکا مدتهاست در مقابل ائتلاف چین و پاکستان در منطقه، موضع گرفته و تلاش می کند از طریق هند به این دو کشور فشار وارد کند. افزایش و کاهش تعرفه بر اقلام وارداتی،  یکی از قدرتمندترین، ابزاری که آمریکا در هند، روی آن مانور می دهد. با توافقی که با رئیس جمهور هند صورت گرفته است، تعرفه کالاهای آمریکایی را کاهش داده اند تا اقتصاد چین در واردات کالا به هند، ضربه بخورد.

ضربه دوم آمریکا به چین با همکاری هند

به نقل از راشاتودی: « اغلب محصولات دیجیتالی مثل موبایل ها، کامپیوترها و قطعات آن ها در چین تولید می شود و حال با افزایش تنش های بین چین و آمریکا هند می خواهد جایگزین چین بشود و تولید این محصولات از این پس در این کشور ادامه پیدا کند.»

راوی شانکار وزیر ارتباطات هند

وزیر ارتباطات هند، راوی شانکار می گوید: « ما همین حالا کشورمان هند در جایگاه دوم بزرگترین تولیدکننده گوشی همراه در جهان قرار دارد و کمپانی اپل نیز می خواهد تولید محصولاتش را در هند ادامه دهد و فاکس کان نیز چند نوع از محصولاتش را در هند تولید خواهد کرد؛ اپل می خواهد بزرگترین فروشگاه اینترنتی مدرن خود را در بمبئی تاسیس کند و سامسونگ در حال خروج از چین است.»

اسارت یا آزادی دلار برای کشورهای دنیا

دلار، بند اسارت کشورها یا بند رهایی از مشکلات در معاملات تجاری است. اگر با آمریکا همراه نشوید؛ می بازید؟ سلطه به حق با ناحق کشور آمریکا تا روزی که کشورها به معنی کلمه متحد عملی و راهبردی هم نشوند ادامه خواهد داشت.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.