لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

دستگاه کارتخوان برای اخذ مالیات از مودیان مالیاتی برای کم شدن وابستگی به نفت

  • 0
  • 20/11/26
  • خواندن: 5 دقیقه
معاون فناوری ‌های نوین بانک مرکزی از تشکیل پرونده مالیاتی برای تمامی صاحبان کارتخوان خبر داد. به گزارش ایلنا، مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: ماده ۱۱ قانون پایانه‌ های فروشگاهی پس از ماه ها برنامه ریزی با سازمان امور مالیاتی وارد فاز اجرایی شد.
دستگاه کارتخوان

دستگاه کارتخوان برای اخذ مالیات

داشتن دستگاه کارتخوان برای اخذ مالیات در سال ۹۸ قانون الزامی برای وجود دستگاه POS در اصناف، فروشندگان و مطب پزشکان وجود نداشت اما با توجه به حساسیت ایجاد شده درزمینه ضرورت وجود دستگاه کارت‌ خوان از مردم درخواست شده بود تا در صورتی‌که مواردی از جمله عدم ارائه دستگاه POS و دریافت مبالغ به‌ صورت نقدی آن ‌هم مبالغ زیاد به‌ خصوص در مراکز درمانی وجود دارند را اطلاع دهند تا این دسته از شکایت‌ ها پیگیری شود.

دستگاه کارتخوان در سال ۹۹

علی رستم پور  مدیر کل دفتر تنظیم مقررات و نظارت بر برون ‌سپاری سازمان امور مالیاتی در مصاحبه با رادیو گفت: صاحبان حرف و مشاغل مشمول نصب، راه اندازی و استفاده از سامانه صندوق فروش در بیست و هشتم شهریور امسال  از طریق روزنامه رسمی، کثیرالانتشار و دیگر رسانه ها فراخوان شدند مبنی بر اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۹ ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی) و صدور صورتحساب فروش (فاکتور) مطابق مقررات خواهند بود.

تشکیل پرونده برای مالیات

برای کلیه صاحبان کارتخوان که مودی مالیاتی نیستند با تکمیل و صحت سنجی اطلاعات، پرونده مالیاتی تشکیل خواهد شد بانک مرکزی و سازمان مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی هماهنگی کامل دارند.

منظور از مودی مالیاتی

به اشخاص حقیقی و حقوقی که در حوزه مالیاتی تشکیل پرونده می دهند مودی گفته می شود یا به ارباب رجوع یا شخص حقیقی یا شخص حقوقی که مالیات از آن مطالبه می شود مودی مالیاتی گویند .

ثبت دستگاه های کارتخوان برای اخذ مالیات

طبق این فراخوان از تمامی صاحبان مشاغل و حرف مزبور دعوت به عمل آمد که از ابتدای مهرماه سال جاری با مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir  نسبت به ثبت سریال استاندارد پایانه/پایانه های پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی خود (کارتخوان های بانکی) اقدام کنند.

مدت زمان ثبت دستگاه های کارتخوان

فرصت انجام این کار و ثبت دستگاه های کارتخوان از اول مهر تا آخر دی ماه سال جاری تعیین و همچنین دو ماه پایانی سال هم مربوط به بقیه اقداماتی که سازمان مالیاتی برای اخذ مالیات است باید انجام دهد.

درصورت عدم همکاری با سازمان مالیاتی

برنامه سازمان امور مالیاتی اینکه افرادی که به قانون تمکین نمی کنند تا جایی که بتواند مشوق ها و همینطور بخشودگی جرائم مالیاتی را برای این دسته از مودیان اعمال نکند اما در مقابل کسانی که به اجرای صحیح قانون تمکین می کنند هم مشوق هایی که در قانون پیش بینی شده مثل بخشودگی ۱۰ درصد از مالیات ابرازی عملکرد مودیانی که توسط سازمان امور مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش و تجهیزات مشابه شده اند مشروط به رعایت آئین نامه اجرایی مربوط برای مدت دو سال اول استفاده خواهد کرد و هم سایر مشوق ها از جمله تقسیط و بقیه مسائل را در خدمت مودیان قانون مدار کشور خواهد بود.

مالیات کارمندان و حقوق معافی از مالیات

معافیت ماهانه حقوق کارکنان در هر ماه چهار میلیون تومان است و حقوق‌ های بالاتر از آن مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. در رابطه با نحوه‌ پرداخت مالیات نیز احتمالا به روال سال‌ های اخیر پلکانی خواهد بود.

حقوق کارمندان مشمول مالیات

این در حالی است که دولت برای سال جاری و طبق قانون بودجه سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان را در سال ۳۶ میلیون تومان و در ماه سه میلیون و ۶۰۰ تومان تعیین کرده بود که در سال آینده این سقف ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. برای افزایش حقوق کارکنان در سال آینده نیز رشد متوسط ۲۵ درصدی در نظر گرفته شده است که البته تمامی این اعداد و ارقام می‌تواند بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی، دستخوش تغییرات شود.

۱۵ گروه از مشاغل شامل مالیات

معاون سازمان امور مالیاتی اعلام کرد صاحبان مشاغل ۱۵ گروه دوم که ملزم به استفاده از دستگاه کارتخوان فروشگاهی برای اخذ مالیات از ابتدای سال ۹۹ بودند در صورت ثبت کارتخوان مشمول مالیات مقطوع هستند.

متن بخشنامه مالیاتی

در این بخشنامه آمده است: پیرو دستورالعمل شماره ۲۰۰/۹۹/۵۱۰ مورخ ۱۳۸۹/۰۵/۱۱ با موضوع مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۸ برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده (۱۰۰) اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم و با توجه به ابهامات مورد استعلام ادارات کل امور مالیاتی در ارتباط با بند (۱۵) دستورالعمل مذکور، به اطلاع می رساند؛ نظر به صراحت مفاد قسمت اخیر بند (۱۵) دستورالعمل، صرفا صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که در اجرای حکم بند(ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و بخشنامه های صادره مرتبط با آن در سال ۱۳۹۸ ملزم به نصب و استفاده از پایانه فروشگاهی (کارتخوان بانکی) شده اند لیکن به تکالیف قانونی خود تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۸ عمل ننموده اند، مشمول دستورالعمل فوق الذکر نبوده و ملزم به انجام تکالیف قانونی در تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی خواهند بود.

نتیجه کلی  از مالیات

به علت این که دولت قصد دارد درآمدهای خود را به سمت اخذ مالیات و کم کردن وابستگی به درآمدهای نفتی سمت و سو دهد؛ بلاشک ساز و کار سخت با نظارتی مستمر برای اجرایی شدن این موضوع در نظر گرفته خواهد شد. این موضوع که این قانون اخذ مالیات از درآمد بر صاحبان حرفه یا مصرف کنندگانشان تحمیل می شود خود مسئله ای است که باید دولت برای آن هم اتخاذی داشته باشد. بالاخره یک کارمند که از خدمات پزشکی یا خرید فروشگاهی استفاده می کند خود روی حقوقش مالیات مستقیم پرداخت کرده است و دیگر کم لطفی است با افزایش هزینه ها و خدماتبهای مالیات دیگری بدهد.

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.