لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

با تراکنش اشتباه جا به جایی پول فرد مال باخته تکلیفش چیست ؟

  • 0
  • 20/02/01
  • خواندن: 10 دقیقه
داستان از آنجا شروع که یک یا دو رقم روی شماره کارت مقصد، اشتباه وارد می شود. یک داستان معمولی تراکنش و جا به جایی مالی؛ تبدیل به دردسری بزرگ می شود. ضربان قلب بالا می رود. گلو خشک؛ قورت دادن آب دهان سخت می شود. ذهن گیج شده و نمی داند به کجا باید برود و چه کند؟! آرزوی برگشتن به چند ثانیه قبل و جمع کردن اشتباه دیگر فایده ندارد!

تراکنش اشتباه جا به جایی پول

وقتی از عابربانک خودتان تراکنش اشتباه جا به جایی پول واریزی انجام می دهید در اولین قدم؛ باید در وقت اداری به بانک مبدا مراجعه کنید و با ارائه کارت شناسایی معتبر به باجه دار، اطلاع دهید که یک تراکنش اشتباه انجام داده اید؛ که شماره کارت مقصد، برای کدام بانک است را برایتان مشخص تا بتوانید به بانک مقصد مراجعه کنید.

از نظر مسئولیت

بانک مبدا که شما در آن حساب دارید از نظر حقوقی، مسئولیتی در عمل اشتباه شما ندارد. در همین حد که کمک کند تا مقصد اشتباهی که فرد دوم در آن حساب دارد و مشتری می باشد را بیابید؛ دیگر وظیفه ایی ندارد.

راه دوم پیدا کردن مقصد اشتباه

اگر با اپلیکیشن های مالی کار می کنید، در ابتدای جا به جایی با وارد کردن شماره حساب، آرم بانک مقصد به نمایش در می آید.

قدم دوم در جابه جایی اشتباه

در قدم دوم به بانک مقصد می روید و با تعریف کردن داستان تراکنش اشتباهی از باجه دار می خواهید که با مشتری خود (که در موقع ثبت نام، اطلاعاتش را پیش بانک امانت گذاشته) تماس بگیرد.

شماره تماس در تراکنش اشتباه

هر چه اصرار کنید باجه دار بانک اجازه ندارد شماره تماس مشتری را به شما بدهد. تنها راه حضور در بانک و درخواست تماس، توسط نماینده بانک به فرد دوم یا گیرنده مبلغ اشتباهی می باشد.

وظیفه بانک مقصد در تراکنش اشتباه

بانک مقصد، وظیفه اش حفظ اطلاعات تماس مشتری خودش می باشد. با ادعای اولیه یک فرد؛ نمی تواند راه های ارتباطی با فرد دوم را در اختیار خواهان قرار دهد. به علت احتمال بالا در اشتباه فقط می تواند خودش تماس با مشتری را برقرار کند تا وی را از یک تراکنش اشتباهی مطلع تا مراحل بعدی انجام بگیرد.

برقراری تماس با گیرنده اشتباه

فرض را بر این می گذاریم که باجه دار بانک مقصد، با مشتری دارا ( با پول فرد اول دارا خطاب می شود.) موفق به برقراری تماس می شود؛ در اینجا بهترین راه، مصالحه می باشد. با ادبیاتی محترمانه از فرد بخواهید که شماره کارت شما را بگیرد و پول را جا به جا کند.

حالت دوم در تراکنش اشتباه

اگر فرد دوم دارا قبول به پرداخت مبلغ نشد؛ می توان با وعده پرداخت مبلغی به عنوان مژدگانی وی را راغب به انجام عمل بازگرداندن کرد. در صورتی که راضی به استرداد مال نشد راه بعدی حضور در دادگاه و انجام شکایت است.

بعد از شکایت در تراکنش اشتباه

فرد مال باخته یا در اصطلاح حقوقی نادار باید اثبات کند که مالش کم و ندار و فرد دوم به ناحق دارا شده است. فرد در دادخواست شکایت می تواند از بانک مقصد و مشتری با هم ادعای دعوی کند. به این دلیل که بانک مقصدی که تراکنش های مالی فرد دوم در آن انجام می شود و به عنوان نماینده قانونی فرد دارا می باشد باید در مراحلی که به اثبات تراکنش اشتباهی ختم می شود، جوابگو باشد.

چه قانونی از فرد مال باخته حمایت می کند ؟

در دادگاه، قواعد عمومی ایفای ناروا مد نظر قرار می گیرد و طبق قانون ۳۰۲-۳۰۱ قانون مدنی با آن برخورد و تفسیر می شود. در دادگاه فرد شاکی باید مدارکی که به نادار شدن خودش و دارا شدن فرد دوم می باشد تهیه و در مرحله بعدی باید اثبات کند که واریزی که به دارا شدن فرد دوم منتهی شده به حق نبوده است. در صورت اثبات اگر فرد هم باز راضی به بازگشت مال نشود بانک مقصد از نظر قانونی محکوم به بازگشت مال می شود.

در صورت حاکم شدن در دادگاه

توجه داشته باشید در صورت حاکم شدن و اثبات ادعا در دادگاه باز بانک مقصد اجازه دادن اطلاعات تماس مشتریش به فرد متضرر را ندارد. اطلاعات تماس باید به نماینده دادگاه داده شود.

دلایلی بر سخت گیری

جابهجایی مالی اشتباه ابعاد دیگری هم دارد که باید آن را مد نظر قرار داد:

۱- امکان دارد، دو نفر در مالی با هم مشکل داشته باشند و فرد اول بخواهد به این روش و ادعای دروغ دوباره صاحب مال خودش شود و سعی در فریب بانک و دادگاه داشته باشد.

۲- در حالت دوم، ممکن است فردی حساب شخصی را هک کرده یا فیشینگ انجام داده باشد و به علت اینکه از قانون فرار کند پول را به حساب فرد سومی ریخته و با گرفتن اطلاعات تماس، فرد را مجبور به استرداد مال کند.

۳- در حالت سوم امکان پولشویی وجود دارد که برای گم کردن رد مال اصلی افرادی عمداً مورد سواستفاده قرار بگیرند.

 فرد دوم چه باید کند ؟

فرد دومی که  به اشتباه پول به حسابش آمده باید حتماً برای استرداد مال به بانک خودش مراجعه و ماجرا را با بانک در میان بگذارد تا کار قانونی و با نظارت بانک انجام شود.

توجه کنید.

هیچ فردی شخصاً نمی تواند با فرد دوم تماس و نماینده بانک باید تماس بگیرد. در صورت تماس شخصی این صورت شک کنید و به بانک مراجعه کنید. اگر فردی خود را نماینده بانک هم معرفی و شماره حساب جدیدی برای جا به جایی مال ارائه کرد نپذیرد و شعبه تماسی بانک را جویا شوید و اول به شعبه بانک خودتان که در آن حساب دارید، بروید تا از آنجا پیگیر شوید.

نام صاحب حساب اولیه

ممکن است فرد اول کلاهبردار باشد و از شما شکایت کند که مالی به اشتباه به حساب شما واریز کرده اما به حسابش برنگرداندید. در حقیقت شما رد مال کرده اید اما چون به حساب فرد دیگری که آن شخص به شما داده، پرداخت کرده اید محکوم می شوید. مگر ادله ایی بتوانید جور کنید تا همکاری و آشنایی آن دو نفر را به اثبات برسانید که این عمل چندان راحت نیست. در صورت مشخص شدن صحت ادعا، پول را به همان نام صاحب حساب اولی استرداد کنید تا در دام احتمالی بعدی نیفتید.

حمایت قانونی

قانون در هر حالتی با اثبات ادعای فرد شاکی برای بازگردان مال از فرد نادار حمایت می کند. حتی در مدت زمانی که طول کشیده ادعا فرد اثبات شود و دوباره پول به صاحب اصلی آن برگردد اگر به مال سودی تعلق هم گرفته باشد؛ قانون اصل و فرع مال را به فرد بازخواهد گرداند.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.