لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

حوزه های فعالیت پست بانک و خدمات های تسهیلاتیش را بشناسیم

  • 2
  • 19/10/20
  • خواندن: 8 دقیقه
بانکی که برای جدا کردن فعالیت های پست مالی از پست معمولی ایده تاسیسش با این هدف اولیه شکل گرفت. پست بانک ایران پس از تصویب اساسنامه توسط هیئت وزیران از دی ماه سال 1375 فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد. در حال حاضر با دارا بودن 14500 شعبه، دفتر و مرکز در سراسر کشور انواع خدمات بانکی و مالی خود را به عنوان یازدهمین بانک دولتی کشورمان به هومطنان ارائه می دهد.

روستایی

فعالیت اصلی پست بانک در زمینه ارائه خدمات مالی و بانکداری به مناطق روستایی است. این بانک با داشتن ده ‌هزار دفتر خدمات ارتباطی روستایی، گسترده‌ترین بانک کشور از نظر دسترسی در نقاط دوردست ایران به‌ شمار می‌آید. ماهیت فعالیت‌های پست بانک بیشتر بانک داری خرد ، بر بستر الکترونیک و خدمات بانکی یکپارچه می‌ باشد.

تسهیلات

پست‌ بانک ایران در چارچوب نظام بانکداری اسلامی و بر اساس قانون عملیات بانکی بدون ربا و به منظور تأمین تمام یا بخشی از نیازهای افراد نسبت به اعطاء انواع تسهیلات در قالب عقود اسلامی به این شرح مبادرت دارد:

تسهیلات فروش اقساطی، جعاله تعمیر، مسکن به صورت مضاربه، وام قرض الحسنه، مشارکت مدنی اجاره به شرط تملیک، سلف، خرید خودرو، خرید دین، یارا کارت (بر پایه عقد مرابحه) و کارت اعتباری (بر پایه عقد مرابحه) می باشد.

یارا

با گزارشی که روابط عمومی پست بانک اعلام کرده است سرپرست های خانوار به تعداد افراد یارانه بگیر خود می توانند مبلغ یارا کارت خود را مشخص کنند. اعتبار تخصیص یافته در این کارت ها برای خانوارهای یک، دو، سه، چهار، پنچ نفره و بیش از آن به ترتیب ۱۰ ، ۲۰ ، ۳۰ ، ۴۰ و ۵۰ میلیون ریال می باشد.

تسویه

با استفاده از این کارت ها سرپرستان خانوارها می‌تواند با خرید کالا یا خدمت، بهای تمام شده اموال و خدمات را پرداخت کنند. آن وقت پست بانک پس از صدور و رویت صورتحساب خرید، بدهی خانوارها را بصورت نقدی و یا به اقساط مساوی در سررسیدهای معین (البته از سرپرست خانوار) دریافت می‌کند. نرخ سود تسهیلات یاراکارت برابر عقود غیرمشارکتی(۱۸ درصد) مصوب شورای پول و اعتبار است. مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات نیز حداکثر ۳۶ ماه می‌ باشد.

ضمانت

ضمانت پرداختی یارا کارت هایی که تا حالا بین روستایان توضیح شده با هماهنگی پست بانک یارانه آن ها بوده است.

ارائه

پست بانک، وامی با میانگین حساب تا سقف ۲۰ میلیون ریال با سود ۱۷ درصد با اقساط ۳۶ ماه در لیست وام های خود داشته که در این تاریخی که وام چی برای شما مطلب می نویسد؛ این وام را از برنامه کاری خود برداشته است.

نگین

پست بانک تسهیلی روی حساب جاری به افراد حقیقی و حقوقی با نام طرح نگین با سود ۲ درصد حداقلی و۱۲ درصد حداکثری پرداخت می کند. مشتریان می‌توانند با افتتاح حساب جاری در شعب و باجه های پست‌ بانک‌ ایران، تسهیلات ریالی معادل حداقل ۶۰ درصد و حداکثر ۱۵۰درصد معدل موجودی در بازه زمانی حداقل ۶ ماه دریافت نمایند.

زرد

یک خبر خودرویی و در حال حرکت هم پست بانک با تفاهمی که با تاکسیرانی بسته است برای تاکسی داران داریم. برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده به ازای هر دستگاه تاکسی مبلغ تسهیلات حداکثر ۲۵۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۴۸ ماه می باشد. مبلغ تسهیلات برای ون‌های فرسوده به ازای هر دستگاه ۷۵۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۶۰ ماه تعیین شده که نرخ سود آن براساس مصوبه بانک مرکزی ۱۸درصد می‌ باشد.

راستا

در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید افراد تحت پوشش کمیته امداد در مناطق مشمول قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری پست بانک آماده به واگذاری تسهیلات به متقاضیان می باشد. متوسط تسهیلات برای هر فرصت شغلی ۵۰ میلیون ریال تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال می‌باشد.

قرض الحسنه

با توجه به شرایط عمومی همه بانک های دولتی شما اگر حساب قرض الحسنه جاری/ کوتاه مدت و حتی بلند مدت که باز کنید پست بانک با در نظر گرفتن یک شرایط مساوی برای حساب شما با عبور کردن از مرز ۶ ماه با توجه به میانگین معدل موجودی حسابتان وامتان خواهد داد. این بار هم با تکرار مکررات همان گونه که بارها گفتیم و این بار برای یادآوری می گوییم: به این حساب سود تعلق نمی گیرد و بهره هم ۴ درصد برای تسهیلات محاسبه می شود.

پست بانک با هدف های کمک به بالا بردن سطح کیفی زندگی روستائیان و خدمات رسانی به آن ها شکل گرفته است اما در حال حاضر به تمامی مردم شهری و روستایی کشور عزیزمان ایران خدمات می دهد. کم و بیش هم با همان سیاست های مالی و بانکداری بانکداری دولتی به حیات خود ادامه می دهد.

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • سیدمحسن حسنی 13 اکتبر 2020 در 10:10 ق.ظ

    آیا روال پیگیری چک برگشت خورده ی پست بانک همانند سایر بانک های دولتی ازجمله ملی،سپه،تجارت و…است؟

    • سردبیر تحریریه 14 اکتبر 2020 در 12:10 ق.ظ

      سلام.
      کاربر گرامی.
      قانون چک در هر بانکی یکسان است چون قانون چک کشوری و با تایید و نظارت بانک مرکزی انجام می شود. مگر این که بانکی قاعده نانوشته وداخلی را با توجه به سابقه مشتری اعلام کند
      باتشکر تیم وام چی