لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

حال و هوای نزولی و بی رونق دنیای اقتصاد در اسفند ۹۸

  • 0
  • 20/03/16
  • خواندن: 2 دقیقه
آشفتگی دنیا و معاملات اقتصادی در بین بازیگران اصلی اقتصاد و سیاست آنقدر پیچیده است که در تصور نمی گنجد. بازیگران اصلی، مهره می چینند، بهم می زنند و آنقدر دور بازی را بلند و کم می کنند؛ تا همان شود که آن ها می خواهند. این خواستن گاهی با بی رحمی کامل همراه است. یکی از مهره های اصلی اقتصاد دنیا که این سالها همه نامش را شنیده ایم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست و از زمانی که روی کار آمده، به گونه ای رفتار می کند که فقط به نفع تجارت و سرمایه مالی خود و همراهانش است. تصمیم های اقتصادی که حتی سیاستمداران هم آن را گاهی وحشتناک و بدون سیاست می خوانند.

اقتصاد اسفند ۹۸ و حال و هوای دلار در این روزها

اقتصاد اسفند ۹۸ با دلار گره مستقیم و کور خورده است. دونالد ترامپ معتقد است دلار قدرتمند است اما فدرال رزرو ضعیف عمل می کند. رئیس جمهور آمریکا مصمم برای کاهش نرخ بهره به نفع اقتصادهای کوچک در آمریکا می باشد. دلیل این حمایت همراهی این بنگاهای تجاری برای حمله به اقتصاد چین می باشد.

قیمت طلا در روزهای اسفند ۹۸

اُنس طلای جهانی هم به علت بحران اقتصاد در ماه اسفند کاهش چشمگیری داشته است قیمت طلا هفته گذشته اسفند ماه، ۱۷۲ دلار معادل بیش از ۹ درصد سقوط کرد که بزرگترین کاهش هفتگی این فلز ارزشمند از سال ۲۰۱۱ بود.  در کشور ما هم قیمت طلا از کانال هر گرم ۶۰۰  هزار تومان با اُفت قیمت به کانال ۵۰۰ هزار تومان شد. بسیاری از اقتصاددان های دنیا دلیل این کاهش قیمت را نیاز مردم به پول نقد در این بحران دانستند. عرضه کم نشده بلکه تقاضا برای خرید به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

قیمت طلا در ۲۹ دی ۱۳۹۹ زمان به روزرسانی مطلب ۹۸۹۰۰۰ تومان است.

در بازار طلا چه اتفاقی می افتد ؟

در بازار طلا و دلار (که کمی از یکدیگر در قیمت فاصله گرفته اند و دلار در برابر طلا در حال اصلاح قیمت می باشد.) سرمایه گذاران خرده پا و در حقیقت بازیچه سیاست های پولی به علت سرمایه اندک و نیاز به تامین نقدینگی شروع به فروش مسکوکات خود می کنند و بازیگران نیمه اصلی و بزرگ تر با حفظ خونسردی در بحران شروع به خریدن می کنند و به نوعی این زمان را فرصت طلایی برای جمع کردن سرمایه می دانند تا با گذر کردن از دوران بحران و رونق دوباره سود اصلی را ببرند.

بورس هم در اقتصاد اسفند۹۸ حال خوبی ندارد.

اقتصاد در اسفند سال ۹۸ جدا از پایین آمدن قیمت طلا و اصلاح قیمت دلار اوضاع و حال و هوای بورس هم چندان رو به صعود نیست و در سیر نزولی می باشد. امروز (۲۵ اسفند) ۲۸۰  نماد منفی و ۶۲ نماد مثبت بودند که از میان آن ها صنایع پتروشیمی خلیج فارس و گروه مپنا نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی پارس، سرمایه گذاری غدیر، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و پالایش نفت بندرعباس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را در بورس گذاشتند

مسئله ای جدی بین آمریکا و چین

حضور رئیس جمهوری بی رحم که فقط خود و منافع کشوری به نام آمریکا را مهم می داند ( نه منافع حتی ملتش) برای حفظ اقتصادش و رشد دادن آن  در مقابله با چین (کشوری با جمعیتی یک میلیاردی که اداره این همه جمعیت به نحو احسن نشان از رقیب سخت و شکست ناپذیر می دهد) انتخاب راه های خطرناک برای فلج کردن اقتصاد چین، دنیا را تحت تاثیر خودش قرار داده است. در اظهار نظری رئیس جمهور آمریکا از تعرفه های بالایی که کشور چین بر محصولات آمریکای نصب شده اظهار نگرانی نمی کند بلکه از فدرال رزرو که نرخ بهره را کاهش نمی دهد به عنوان دشمن اصلی اقتصادش نام می برد.

هیجان دنیای اقتصاد

در دنیای این روزهای اقتصاد، هیجانات، بحران ها چه می شود و چه خواهیم شود روند خیلی از بازی های اقتصادی را دستخوش تغییرات ناگهانی کرده است. تغییراتی که منطق کاملی بر آن ها حکم فرما نیست. نمی توان تحلیل ها را برای بلند مدت در نظر گرفت. حال این روزهای بازار طلا و دلار تب و لرزی لحظه ای است که هر کشور با توجه به سیاست های خود به آن شُک می دهد.

روزهای چندان بدی نیست !

در روزهای چندان بدی به سر نمی بریم. روزهایی که بحران مریضی دومینو وار، همه گیر و جهانی، علت تعطیلی موقت کسب و کار شده؛ آنجا تاثیر واقعی خودش را نشان خواهد داد که خیلی از کسب و کارها به علت عدم همکاری بانک ها از بانک مرکزی در دریافت معوقه های اقساط با کسب و کارها همکاری نمی کنند و بنگاه های کوچک برای حفظ خود و نگه داشتنشان در چرخه اقتصادی به تحقق کلمه فلج خواهند شد و تولید کننده های بزرگ با تسهیلات های ارزی و مبلغ های بالاتر با بهره هایی با عدد های بزرگتر که مشمول جریمه شده اند؛ جز غول های بدهکار به بانک ها می شوند. امید است خبرخوش به زودی برسد…

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.