لطفا چند لحظه صبر کنید ...
از اینجا از سرویس جدید وام‌چی استفاده کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات مشابه مقاله‌ای که خواندید، ایمیل خود را وارد کنید.

تفاوت یک حرفه استارت آپی با کسب و کار کوچک و خُرد را بدانیم

  • 0
  • 20/02/22
  • خواندن: 9 دقیقه
شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند؛ چیزی بسازند که بسیار ارزشمند شود و در سطح کلان، مطرح و تاثیر گذار باشد. پایه‌گذاران این نوع شرکت ها، دارای چشم اندازی بزرگ و برای تبدیل شدن به شرکتی در کلاس جهانی تلاش می کنند. هدفشان فقط درآوردن آن‌ اندازه از پول برای سیرکردن و گذراندن امور خود و خانواده نیست، خیر؛ آن‌ها آمده اند تا پیشرو باشند.

استارت آپ هم حرفه است

به طور معمول هر درآمدزایی که به فعالیت اقتصادی بیانجامد و تولید سود و سرمایه مازاد کند یک کسب و کار می باشد پس استارت آپ هم یک حرفه با درآمدزایی و فعالیت تجاری می باشد. ولی به علت تفاوت‌های خاصی که بین آن‌ها با مصادیق عام کسب‌ وکار وجود دارد، آن‌ها را استارت‌آپ می‌ نامند.

تفاوت بنیادی استارت آپ

یکی از مهمترین و اصلی ترین تفاوت استارت آپ ها با مشاغل خُرد، مقیاس و گسترش پذیری آن ها می باشد. استارت آپ ها مشاغلی هستند که پایه اصلی آن استفاده از تکنولوژی و بهره برداری از امکانات و بستر دنیای مجازی است.

محدودیت زمان و مکان

برای یک شغل استارت آپی، هیچ محدودیت زمانی و مکانی برای یافتن مشتری و ارائه محصولش وجود ندارد. استارت آپ ها می تواند به طور همزمان به صدها نفر در جای، جای کشورشان و حتی جهان خدمات و محصولات خود را به­روز و ارائه دهند. برعکس محصولات در کسب و کارهای خرد که به نوعی ایستا هستند و در همان محدوده جغرافیایی فروش می روند.

ویژگی بارز استارت آپ ها

زمانی که یک حرفه راه بیفتد اگر یک شرکت حتی محصولی خلاقانه تولید کند، ایده پردازی انجام دهد اما تا محدود و شغلی ایستا باشد جر کسب و کار استارت آپی محسوب نمی شود. این یک ویژگی مهم در مشاغل استارت آپ محسوب می شود.

تفاوت در جذب سرمایه در استارت آپ

یک کسب‌ وکار معمولی در مراحل اولیه‌ی شکل‌گیری خود به دنبال درآمد ثابت و مکفی است. بنابراین هیچ نیازی به دریافت سرمایه و رشد کسب ‌وکار خود ندارد. اما یک استارت‌آپ برای سریع‌تر، کردن روند رشد؛ نیازمند بودجه‌ بسیار زیادتری است و مجبور به جذب سرمایه از طریق سرمایه گذاران به طور شرایطی می شود.

تفاوت در ریسک

در مشاغل کسب و کار خُرد، ریسکی برای حرفه خود ندارند. برعکس مشاغل استارت آپی که با ریسک بالا و با هدف تولید یک کالا و خدمات جدید با چالش های بالایی در بازار روبرو هستند.

شتاب دهنده در حرفه استارت آپ

رایج‌‌ ترین روش‌ های دریافت سرمایه که این روزها بیشتر استارت‌ آپ‌ ها از آن‌ ها استفاده می ‌کنند، شتاب‌ دهنده‌ ها هستند. بسیاری از شتاب‌ دهنده‌ ها علاوه بر سرمایه‌ گذاری، خدمات منتورینگ و فضای کاری نیز ارائه می‌ کنند که باعث شده است همه‌ی کسب‌ وکارها به سمت آن‌ ها روی بیاورند. البته شتاب دهنده در حرفه های استارت آپی موقتی هستند و پول تزریقی آنقدر نیست که موتور محرک یک حرفه با افق دید بالا باشد. پیدا کردن و جذب سرمایه در سایتی مثل وام چی آینده بهتری دارد.

نمونه یک شتاب دهنده

دوره شتابدهی آواتک یک دوره ۴ ماهه است که در کنار مربی‌ گری، آموزش و فضای کاری ایجاد می کند و استارت آپ‌ ها به سرمایه نقدی ۲۵ میلیون تومانی هم دسترسی خواهند داشت. در ازای این سرمایه و خدمات استارت آپ‌ ها ۸ تا ۱۵ درصد از سهام خود را به آواتک منتقل می‌ کنند.

تفاوتی در ایده پردازی

یک کسب و کار استارت آپی شاید دنبال یک حرفه سنتی برود اما ماهیت کار را حفظ کند و با ایده های خلاقانه تحولی در کسب و کار، نوع ارائه و تغییر نوع ذائقه مصرفی مشتری به توفیق بزرگی برسد. در موقع افراد می گویند فلانی فکر کرده کار بزرگی کرده این همان کار سنتی است ولی ظاهرش را عوض کرده، بله فعالیت استارت آپی با ایده داشتن، درست همین، حرکت خلاقانه و پوشاندن لباس نو به یک فعالیت قدیمی می باشد. مثل ایده خلق آیس پک با نی های قطور که پایه اول آن همان بستی می باشد. اما با تغییر ظاهر و دستکاری طعم به توفیق بزرگی دست یافت.

کسب و کارهای کوچک

کسب و کارهای کوچک با تمام قوا هدفشان تامین معاش زندگی، تامین سرمایه برای خرید و بقای خودشان با حفظ مشتری های ثابتشان است. برای نمونه سوپر مارکت، یک حرفه با افق دید محدود می باشد و تا مرزشکنی در نوع مشتری هایش نداشته باشد و ایده جدیدی در کسب و کارش راه نیندازد یک شغل و کسب و کار کوچک محسوب می شود.

تفاوت جدولی دو حرفه

کسب و کار استارت آپ کسب و کار کوچک
نیاز به سرمایه گذار آغازی، سرمایه گذار مرحله بعد و شتاب دهنده

عموماً نیاز به مکان فیزیکی ندارد.

ریسک بالا، سود بیشتر

نیاز به کسب مهارت و آموزش

محصول جدید

نیاز به سرمایه گذاری اولیه

نیاز به محل فیزیکی و ثابت

افق دید مشتری محدود به مکان جغرافیایی

ریسک کم، سود پایین

بدون نیاز به مهارت و آموزش ریشه ایی

محصول تکراری

 

دیدگاه خود را بیان نمایید

برای ثبت دیدگاه تکمیل بخش های ستاره دار الزامی میباشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.